Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
ossy

Påverkar Wifi gps-funtion?

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en Ipad 3 med wifi och 3g (utan simkort) som jag kör SeaPilot i, jättenöjd med det. (Har även en omodern plotter, som backup). Problemet har varit att när jag har full ljusstyrka på skärmen, så sjunker batterinivån i paddan fast laddkabeln sitter i. Den orkar ladda om jag ställer ljusstyrkan på halvfart, men då är det förbaskat svårt att se skärmen i solljus. Tror jag fann en lösning ikväll, när jag experimenterade lite. Om jag stänger av wifi, då kan jag ha full ljusstyrka på utan att batterinivån sjunker. Jag har bara 'torrprovat' hemma i köket, och gått ut på tomten och provat gps-funktionen en snabbis. Den verkar få kontakt med satelliterna. Min fråga således: Wifi av eller på påverkar väl inte gps-funktionen? Jag antar att det är så, någon här kanske kan bekräfta det? /Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, WiFin påverkar inte GPS-funktione. 3G däremot kan hjälpa till att snabbare hitt 1:a positionen.

Har du en laddare som kan ge 3A? Det är det optimala för paddan men det går att ladda med mindre ström men då brukar ljusstyrkan dras ner på skärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Men paddan drar väl bara 2,1ampere vid laddning. Det går väl inte att trycka in mer ström, även om usb-utgången pallar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer nog. Men med då laddare som ska ge 3A så är man på den säkra sidan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du något tips på var man får tag på en så'n?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en viss förkärlek för eBay. DENNA har jag köpt för att få fasta USB-uttag i båten. 25 spänn!

$(KGrHqN,!qcFGlEjIVVeBRq,WzTf5Q~~60_12.J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det får bli några sådana. Tack för tipset. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, WiFin påverkar inte GPS-funktione. 3G däremot kan hjälpa till att snabbare hitt 1:a positionen.

Har du en laddare som kan ge 3A? Det är det optimala för paddan men det går att ladda med mindre ström men då brukar ljusstyrkan dras ner på skärmen.

För att det skall gå snabbare behövs (väl)både abonnemang och SIM-kort i paddan! Detta var ett påstående -ingen fråga)

Vad jag för står har de "paddorna" som har 3G inbyggd GPS men i regel inte de med enbart WiFi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det funkar m iPad, men min iPhone hävdar att noggrannheten blir större om man har wi-fi påkopplat. Jag har förstått det som att den orienterar sig med kända wi-fi-nätverks placeringar förutom mha gps. Nu är det ju få sådana på böljan den blå, så det känns som det inte borde spela någon som helst roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det funkar m iPad, men min iPhone hävdar att noggrannheten blir större om man har wi-fi påkopplat. Jag har förstått det som att den orienterar sig med kända wi-fi-nätverks placeringar förutom mha gps. Nu är det ju få sådana på böljan den blå, så det känns som det inte borde spela någon som helst roll.

Det var lite så jag tänkte också. Man kanske skulle ringa någon Apple-support och försöka bena ut det hela. Har iaf beställt USB-uttaget som bhemac hänvisade nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att en GPS ska få första positionen från kallstart snabbt så behöver den veta ungefär var den är och exakt tid. Får den inte denna information så kan det ta flera minuter innan först position. För att snabba upp detta har iPhone mfl A-GPS, dvs man får tid och ungefärlig position via 3/4G nätet och kan därför få position inom några sek. Även utan SIM så får man tiden så det hjälper till. 

I stadsmijö kan det vara svårt att "se" satelliterna därför använder man en annan teknik (Skyhook). Man sparar GPS-positionen när den är bra och samtidigt har man kolla på vilka WiFi resp 3/4G nät som "syns". Informationen sänds till Apple och läggs i en databas. När någon telefon sedan har svårt att få en position så skickar den helt enkelt en fråga till Apple och man kan då få en ungefärlig position. Någon (osäker) position från WiFi får man inte. Detta är egentligen bara en variant på när man förr lotsade folk i bil: "Ser du ett blått hus?".

Inget ger en bättre precision än en bra GPS/GLONAS position, allt annat är till för ställen där satelliterna inte "syns", nyttan på sjön blir väldigt liten och kräver 3/4G uppkoppling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att en GPS ska få första positionen från kallstart snabbt så behöver den veta ungefär var den är och exakt tid. Får den inte denna information så kan det ta flera minuter innan först position. För att snabba upp detta har iPhone mfl A-GPS, dvs man får tid och ungefärlig position via 3/4G nätet och kan därför få position inom några sek. Även utan SIM så får man tiden så det hjälper till.

I stadsmijö kan det vara svårt att "se" satelliterna därför använder man en annan teknik (Skyhook). Man sparar GPS-positionen när den är bra och samtidigt har man kolla på vilka WiFi resp 3/4G nät som "syns". Informationen sänds till Apple och läggs i en databas. När någon telefon sedan har svårt att få en position så skickar den helt enkelt en fråga till Apple och man kan då få en ungefärlig position. Någon (osäker) position från WiFi får man inte. Detta är egentligen bara en variant på när man förr lotsade folk i bil: "Ser du ett blått hus?".

Inget ger en bättre precision än en bra GPS/GLONAS position, allt annat är till för ställen där satelliterna inte "syns", nyttan på sjön blir väldigt liten och kräver 3/4G uppkoppling.

Bra och pedagisk förklaring.

Jag pratade med en kille på Applesupport, men han trasslade in sej i sejsjälv, så jag undrar om han själv visste vad han pratade om (jag fattade ingenting).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontentan av det hela betyder att man måste ha en platta med ibyggd GPS, men ansluningt till mobiltelefonnätet är helt betydelselöst. Plattan får sin position efter en viss tid ändå.

Varför skall man alltid ha så brått och sekundsnabb uppkoppling - till vilken nytta!?. 

Om jag skall ut och segla, så tar det ju en viss tid från att jag kommer till båten tills jag passerar hamninloppet. Vi talar inte om sekunder utan snarare om en kvart, halvtimme - ibland kanske ännu längre tid.

På den tiden det tar hinner min platta och plotter väl hitta sin position, som för övrigt, med all sannolikhet är samma som när jag stängde av den sist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller ipad så har wifi modellen ingen inbyggd gps vilket finns i 3G modellen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tiden det tar för positionering har mindre betydelse. Det tar ju en stund för den traditionella plottern att hitta sateliterna också. Ursprungsfrågan gällde om gps-funktionen på något sätt försämrades (bortsett från att det tar längre tid att positionsbestämma läget). Men imorgon ska jag ut och testa på böljan. :)

Det är 3g-modellen jag har.

Redigerad av ossy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en iPad utan GPS så kan man använda en extern tex BadElf via bluetooth. Eller så kan man skaffa en iMux som kan överföra NMEA inkl GPS via WiFi till en eller flera paddor.

Att det tar lite tid för 1:a position har oftast ingen betydelse i båten mer än om säkringens skulle gå, då vill man ju ofta ha igång systemet snabbt.

I stan är det ofta viktigare att snabbt få en position och alla smartphones mm har den funktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tiden det tar för positionering har mindre betydelse. Det tar ju en stund för den traditionella plottern att hitta sateliterna också. Ursprungsfrågan gällde om gps-funktionen på något sätt försämrades (bortsett från att det tar längre tid att positionsbestämma läget). Men imorgon ska jag ut och testa på böljan. :)

Det är 3g-modellen jag har.

Och det har vi väl kommit fram till att det inte gör, men det kan säkert spara ström om man har så mycket annat avstängt som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en iPad utan GPS så kan man använda en extern tex BadElf via bluetooth. Eller så kan man skaffa en iMux som kan överföra NMEA inkl GPS via WiFi till en eller flera paddor.

Att det tar lite tid för 1:a position har oftast ingen betydelse i båten mer än om säkringens skulle gå, då vill man ju ofta ha igång systemet snabbt.

I stan är det ofta viktigare att snabbt få en position och alla smartphones mm har den funktionen.

Varför har dom alltid så hänsynslöst brått i stan - det brukar i alla fall en lantis som jag undra!? :P

Det är klar att har man en platta utan inbyggd GPS och vill använda den till navigering, så får man ju lösa problemen, men blåtand drar ju extra ström och att ha en massa lösa prylar med externa kopplingar gör ju inte en teknikfientlig person som mig, speciellt glad.

Är det nåt som kan krångla - så gör det, det. :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför har dom alltid så hänsynslöst brått i stan - det brukar i alla fall en lantis som jag undra!? :P

Jag tror det får dem att känna sig viktiga. ;) 

Fördelen för mig med en telefon/navigator som snabbt hittar sin position är att när jag kör i storstaden så vill jag snabbt kunna ta mig därifrån. Det är inte lätt för GPSen att hitta sin position mellan de höga husen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag lite facit från verkligheten. Har provat med avstängt WiFi på sjön. Ingen påverkan varken på gps-funktionen, eller strömförbrukningen. Den drar mer ström än den hinner ladda, när den får jobba med gps'en på sjön. Hemma i köket fick paddan ingen kontakt med några satelliter, och drog då betydligt mindre ström. På sjön sjunker den knappt 10% i timmen fast laddkabel sitter i. Det är väl bara så att man får leva med det. Det är väl inte särskilt ofta man är ute och åker mer än 10 timmar i sträck (inte jag iaf). Tack för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag lite facit från verkligheten. Har provat med avstängt WiFi på sjön. Ingen påverkan varken på gps-funktionen, eller strömförbrukningen. Den drar mer ström än den hinner ladda, när den får jobba med gps'en på sjön. Hemma i köket fick paddan ingen kontakt med några satelliter, och drog då betydligt mindre ström. På sjön sjunker den knappt 10% i timmen fast laddkabel sitter i. Det är väl bara så att man får leva med det. Det är väl inte särskilt ofta man är ute och åker mer än 10 timmar i sträck (inte jag iaf). Tack för alla svar.

Hur många ampere är laddaren på? I min båt så håller laddning och förbrukning jämna steg tom lite laddning vid användning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddkabeln sitter i en adapter 12v cigguttag/usb. Adaptern ska kunna klämma ur sej 2,1 ampere. Jag har beställt ett usb-uttag som ska kunna lämna 3 ampere, men det tar väl några veckor innan jag får den (ebay). Men jag är skeptisk till om det hjälper, paddan suger väl bara i sej 2,1 ampere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga till trådskaparn. kostar seapilot något är du nöjd? Funderar även på kort i paddan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag ärvt en padda med köpta Seapilotkort. Numera abonnerar man tydligen på korten. Man betalar en summa varje år, man får då nyrättade, färska kort. Jag tycker Seapilot är enkel, logisk att använda, mao mycket nöjd. Jag har även 88Sea och Isailor, men använder bara Seapilot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en viss förkärlek för eBay. DENNA har jag köpt för att få fasta USB-uttag i båten. 25 spänn!

Idag har jag fått hem usb-uttag nr 2 av ovanstående modell. Den första var strömlös, orkade inte reklamera. Efter en tid tänkte jag ge den en chans till och beställde ytterligare en, som kom idag med posten. Även denna död! En röd tåt till plus och den svarta på minus. Kan väl inte kopplas på annat sätt? Har inte provat att koppla tvärtom, av rädsla att paja paddan. Men det låter samtidigt osannolikt att två stycken efter varandra är livlösa vid leverans. Har jag missat nåt vid testet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag fått hem usb-uttag nr 2 av ovanstående modell. Den första var strömlös, orkade inte reklamera. Efter en tid tänkte jag ge den en chans till och beställde ytterligare en, som kom idag med posten. Även denna död! En röd tåt till plus och den svarta på minus. Kan väl inte kopplas på annat sätt? Har inte provat att koppla tvärtom, av rädsla att paja paddan. Men det låter samtidigt osannolikt att två stycken efter varandra är livlösa vid leverans. Har jag missat nåt vid testet?

Det låter väldigt konstigt, jag köper en hel del via eBay och det är extremt sällan något inte fungerat. Skicka ett mail till leverantören, ibland kan man ju missa något (har jag hört)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får maila och fråga leverantören. Konstigt, om det är två måndagsexemplar på raken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...