Fiffi1 0 Postad 13 Juli , 2014 Jag har två KAD 300 EDC, gångtid ca 550 timmar. Tillverkningsår 2004. Under nästan varje resa vi gör händer att babords motors varvtal sackar plötsligt. Kalibreringen fungerar normalt sett i övrigt. Fallet sker vid olika varvtal, vid marschfart ca 400 varv, vid 1200 något mindre. Det händer också att båda motorerna ökar 200 varv, från 2800 till utan att jag rör reglagen. Petar jag lite på reglaget kommer varvet upp igen. Båda motorerna kan vid dessa tillfällen också ett kort ögonblick låta ansträngda. All service gjord varje år. Har ännu inte gjort någon ny kalibrering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Juli , 2014 Kolla potensiometern i den svarta boxen om motorerna har elektroniska reglage, den omvandlar signalen till varvtalsstyrningen på motorn, hade det felet på min D-3-160 oxå från 2004, bytte den och sen funkar den felfritt, kostar ca1050kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiffi1 0 Postad 13 Juli , 2014 Jag glömde skriva att jag har elektroniska reglage. Låter som ett bra tips. Vet du hur man kontrollerar att den är dålig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Juli , 2014 Nej det vet jag inte, men jag tog en chansning efter ett tips från en kille på långedragstecknik som jag fick, jag hade oxå problem med att varvtalet ändrade sig utan att jag rörde reglaget samt att den ville antingen gå på låga varv eller nära max var svår att ställa varvtalet exakt där man ville.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser