Teddeh 0 Postad 30 Mars , 2005 Har just monterat in en sprillans ny Mercruiser 5.0L i min Sea Ray. Allt har gått bra men jag har fått ett litet problem på halsen så här i efterhand. På den varvräknaren som sitter fabriksmonterat i konsollen finns det ju även en timräknare. Den skulle jag ju vilja nollställa nu när jag har en ny motor, men det verar inte vara det lättaste. Någon som har en aning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grynna 0 Postad 30 Mars , 2005 Om det är någon som vet så kan ni väl vara snälla att skicka email till Teddeh. Annars finns det nog många sprillans Mercruiser ute på sjön i sommar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 30 Mars , 2005 Om någon misstolkar denna frågeställning som ett försök till att manipulera sina båtar får jag be om ursäkt, det var inte min mening. I och för sig tror jag inte att det är så lätt, annars hade nog någon redan kommit på det. Man kan ju faktisk se motorns ålder ganska lätt genom modell, utseende serienummer osv. Men jag håller med om att det säkert finns idioter som skulle försöka påstå att deras gamla V8 sen -89 bara GÅTT 40 timmar! Jag tror inte att det är så farligt att lägga upp ett svar här på forumet, men tycker ni att det känns otrevligt, maila mig gärna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kneten 1 Postad 30 Mars , 2005 Varför inte helt enkelt räkna tiden för nya motorn från nu, notera tiden som finns och ha det som 0. Går säkert att förklara vid en ev. försäljning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 31 Mars , 2005 Det kan man naturligtvis göra, men med en ny maskin i båten vill man ju gärna göra allting rätt. Hur funkar det att helt enkelt sätta in en ny varvräknare med inbyggd timmätare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grynna 0 Postad 31 Mars , 2005 Hej Teddeh! Jag tror absolut inte att du vill manipulera räkneverket. Jag har själv precis köpt en Maxum med en lika motor och den har förhållandevist låga timmar, och då blir man ju lite orolig att det kan finnas sätt att trixa på. Lycka till med båten! :-tackar //Grynna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nitsew 0 Postad 31 Mars , 2005 Har sett att en del räkneverk är anslutna med en plus -och en minuskabel. Drar man ur en av dem så tickar inte räkneverket alls. Krävs alltså ingen raketforskare för att fuska. Men att göra så kallas bedrägeri (läs tysk importbil). Så räkneverket är ingen garanti för hur många timmar den motorn har gått...tyvärr Fö ska jag också stoppa i en ny V8 till våren så om du får något svar på frågan så är jag intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 31 Mars , 2005 Att motorn e ny betyder ju inte att hela packetet e bytt( drev,sköld,reglage,instrument, m.m), men enda lösningen tycker jag vara att köpa ny räknare o dokumentera så mycket som möjligt av instalation, verkstadsräkning e.l, och givetvis kvitto på motorn ifall det blit tvivel :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 31 Mars , 2005 Hej! Timräknarens kan nollställas av tillverkaren eller av tillverkarens generalagent. Om tillverkaren är t.ex. VDO kostar detta ca. 800 kr om jag inte minns helt fel. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 1 April , 2005 En ny VDO 86 mm varvräknade med inbyggd digital timräknare kostar 1700 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 4 April , 2005 Skulle tro att jag helt enkelt gör som föreslås ovan, noterar timmarna vid installationen och räknar därifrån. Tack för hjälpen alla. :-Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst cpt Yellowbeard Postad 17 April , 2005 Allt beror på vilken typ av räkneverk du har, mekaniskt eller digitalt. Kolla med tillverkaren / återförsäljaren dom vet hur du ska göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser