Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
steffs29

Tips gällande trimm och förbrukning / Ni som har Ryds 23DC

Rekommendera Poster

Hallå! Ni som kör Ryds 23DC 4,3L MPI 220HK! Vad ligger ni på för förbrukning! Jag menar då när ni ligger kring 18-26 knop ca 3-4 personer i båten samt packning för helgen. Upplever att den slukar ganska bra med bensin eller så här det digitala mätarna på båten lite missvisande. Fick ingen bra genomgång när jag köpte båten ny ( demobåt ) på marinan.

 

Frågan är troligen rätt vanlig men många säger att den drar ca 1,1/nm!

 

Båten är i princip ny, garantiservice gjord, 20 timmar förra hösten sedan service igen och så vinterfövaring. Var ute nu i helgen. Min mätare säger att jag har förbukat 40 liter på ca 18 nm! Det brukar vara ca 20 liter kvar i tanken när visaren säger 0%!

 

Det har jag tagit med i denna beräkning. Jag kan mycket väl köra "fel" trimma fel etc. Nu har jag trimmplanen helt uppe hela tiden, trimmar nästan inte upp drevet alls när jag kör, max 1%! Tycker det låter som om drevet nästan går upp till ytan vid 4% men vid närmare eftertanke kan jag inte ens i trailerläger få upp propellern över ytan så kanske inte trimmar ut ordetnligt.

 

Skulle vara intressant att höra nån annan med en likadan eller samma motor årsmodell och vad ni säger om detta.

 

Om det finns några andra där ute som tänker att jag kanske kör båten fel är det som sagt mycket möjligt! Tar gärna emot tips gällade trimplan och drev, vill få ner förbrukningen då den bara har 150 liters tank och det blir jobbigt att ha mackar inplanerade hela tiden.

 

Vi stuvar in nästan all packning i fören/ruffen, ofta ligger ungarna där med när vi kör. 

 

Jag har försökt få med allting och jag är nybörjare på detta trots ett antal båtar! Nu vill jag försöka planera lite längre turer men har inte turen att ta med mig någon expert ut på båten som kan visa mig hur jag bör trimma osv, kanske är jag som gör att den slukar onödigt med soppa.

 

Må så gott i det underbara vädret! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har inte sån båt men rent allmänt kan man säga att på en planande båt ska så mycket vikt som möjligt vara så långt bak som möjligt.

Intervallet 18-26 knop är ganska stort. Jag antar att du har lite olika förbrukning inom det området.

Rent generellt ska man trimma ut motorn så mycket som möjligt till strax innan propellern suger luft när man kommit upp i planing.

Trimplanen änvänder man till att få båten att gå i ett rakt läge i första hand.

Din verkliga förbrukning kan du bara veta efter att ha kört i samma fart en längre stund med full tank och sedan tanka och se hur mycket bensin som går i. De flesta mätare visar ganska mycket fel, speciellt i en båt som ju går väldigt olika beroende på väder, sjögång och körsätt.

 

Inte riktigt vad du frågade efter kanske men några allmänna tips på vägen.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej. Jag har inte sån båt men rent allmänt kan man säga att på en planande båt ska så mycket vikt som möjligt vara så långt bak som möjligt.

Intervallet 18-26 knop är ganska stort. Jag antar att du har lite olika förbrukning inom det området.

Rent generellt ska man trimma ut motorn så mycket som möjligt till strax innan propellern suger luft när man kommit upp i planing.

Trimplanen änvänder man till att få båten att gå i ett rakt läge i första hand.

Din verkliga förbrukning kan du bara veta efter att ha kört i samma fart en längre stund med full tank och sedan tanka och se hur mycket bensin som går i. De flesta mätare visar ganska mycket fel, speciellt i en båt som ju går väldigt olika beroende på väder, sjögång och körsätt.

 

Inte riktigt vad du frågade efter kanske men några allmänna tips på vägen.

 

Lycka till!

 

Jag tackar för ditt svar och en del var ju svar på min fråga :) Jag försöker att lasta och flytta om folk om vi inte går helt rakt, men i butik, och av en del äldre får man höra att man inte ska trimma ut motorn på en inombordare så mycket för att trimvinkeln bli skarpare och på så sätt skadar. Hoppas nån har rätt ord för detta och vad jag menar. Men kan anledningen till den högre förbrukningen vara att jag i princip har 0 trimmläge och motorn helt nertilltad?

 

Redigerad av steffs29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sorry, läste slarvigt. Inte helt ovanligt tyvärr.

Inombordare trimmar man mer så att skrovet bryter sjön på bästa sätt. (Även på utombordare gör man så men där är det ofta viktigare att lyfta skrovet genom att trimma ut motorn. )

Så, mitt svar nu blir att det beror på vilka vågor du möter men om du går på plattvatten så gäller att trimma ut tills skrovet går lätt och det inte drar åt något håll.

Rent allmänt sett alltså :-)

 

Ps

Möter du högre eller krabbare vågor lönar det sig ofta att trimma in drevet lite och på så vis få en skarpare angreppsvinkel mot vågorna.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över 7 meter båt, 2 ton tomvikt, troligen närmre 3 tankat, lastat o folkat, bensin V6 på drev. Du kan glömma 1,1 l/nm utom vid absolut bästa förutsättningar. I praktiken, blandad körning kan du räkna 1,5-2 l/nm. O kör du inte vettigt hamnar du lätt över 2 som du hamnade sist.

 

De flesta båtfolk är lite konstiga. Har man nån gång mätt upp en fantastiskt låg förbrukning är det den som gäller. Att båten i praktiken drar mycket mer blundar man sen för eller betraktar som en olyckshändelse. I övrigt kan jag bara hålla med ChristerN som gjort en bra genomgång, med det förbehållet att stegbåtar som denna oftast går bättre med mindre trim än vanliga V-bottenbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över 7 meter båt, 2 ton tomvikt, troligen närmre 3 tankat, lastat o folkat, bensin V6 på drev. Du kan glömma 1,1 l/nm utom vid absolut bästa förutsättningar. I praktiken, blandad körning kan du räkna 1,5-2 l/nm. O kör du inte vettigt hamnar du lätt över 2 som du hamnade sist.

 

De flesta båtfolk är lite konstiga. Har man nån gång mätt upp en fantastiskt låg förbrukning är det den som gäller. Att båten i praktiken drar mycket mer blundar man sen för eller betraktar som en olyckshändelse. I övrigt kan jag bara hålla med ChristerN som gjort en bra genomgång, med det förbehållet att stegbåtar som denna oftast går bättre med mindre trim än vanliga V-bottenbåtar.

 

Tack för denna kommentar. I och för sig en ganska gammal kommentar, men den fick mig i alla fall att undra mindre om min båt (23 DC), körning och förbrukning. Jag har precis köpt min båt och mätte upp förbrukningen till ungefär 1,7-2 och blev lite överraskad (typ skrämd) över förbrukningen. Kanske lite feltrimmat, men säkerligen som du skriver, rimligt i lite vågor och fullastad båt. Det är som sagt en rätt stor och tung båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Åker inte Ryds 23 men har en snäppet mindre DC utan stegskrov (Askeladden 645) med samma motor och flödesmätare länkad till GPS via SmartCraft. Uppmätt förbrukning stämmer bra med verklig förbrukning vid pumpen.

 

Med fulla tankar, två familjer ombord och lätt motvind i söndags fick jag precis ner båten under 1,5 l/nm i planing. I deplacementsfart kom jag under 1,3 l/nm - men det gäller verkligen att hålla sig under båtens längd i meter i knop - sen sticker förbrukningen skyhögt.

 

I området 7-18 knop är det inga problem alls att klocka 3-4 l/nm. Särskilt precis runt planingströskeln.

 

Kör riktigt sakta eller så fort att båten verkligen kommer upp ordentligt ur vattnet - utan att för den delen spetta på allt vad du har. Mängden svallvågor ger en bra indikation på om du kör snålt eller törstigt. Ju mer svall, desto törstigare.

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra båten på strax över tomgång ger alltså lägst förbrukning? Är det som med gamla tvåtaktare, att de sotar igen efter en stund eller kan man köra hur länge som helst på tomgång?

Jag kan tycker att det många gånger är mycket trevligare att köra sakta. Finns det några problem med att köra länge på tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...