Gå till innehåll
fredag 25 april 2025
Garpen61

Mercruiser 4,3LX Alfa One Gen 1 - låter som den inte går på alla 6 vid acc

Rekommendera Poster

Ja, som rubriken,

När jag gasar med och utan belastning så låter det som den bara går på 5 eller 4. När den kommer upp i varv så spinner den fint.

Om jag gasar den tomt från ca 2500 så låter den fint och, det är bara från låga varv den låter så.

Jag är inte så kunnig på dessa motorer än, och det kanske är så det ska låta?

Kan det ha med felinställd tändning att göra, jag har bytt rotor, kåpa och hallgivare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog förtydliga mig lite, det där lät rätt snurrigt...

Om jag drar på för fullt från tomgångsvarv (ca 800) belastad eller inte, så låter det som den inte går på alla 6 cylindrarna. 

Om jag däremot drar på från ca 2 000 varv så låter det som den går på alla. Och ligger jag på marchfart låter den kanonfint. Ger jag den bara lite gas från tomgång låter den också fint.

Jag tycker att den är klen! Det är svårt att få upp en vattenskidåkare på 80 KG på en slalomskida. Med 3 pers i så kommer man lätt upp i plan. Kanske ska vara så?

Jag har trasslat lite med propellrar och fått ner varvtalet till ca 4200, men den gör bara 32 knop (GPS-mätt)

Kan det vara förgasaren som behöver rengöras och packas om? (lite sotigare stift på 2-4-6 sidan)

Eller kan det vara tändningen som är felställd?

Eller är den slut och behöver renoveras (toppar och kolvar)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att jag har trattat ner problemet till förgasaren, jag får tillbaks förgasaren imorgon eftermiddag efter en renovering...

Jag återkommer med resultat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...