Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Mauritx

Slarvig båtgranne vad göras? Irriterande situation..

Rekommendera Poster

Jag hade inget granne alls tills jag i lördag såg en ny båt bredvid min, det var en liten motorbåt på 5 meter med en peke på en meter lång.  Konstig tyckte jag eftersom bryggplatser där är gjorde för stora segelbåtar,  platserna är  9 meter lång och 3,2 meter bred, alldeles för stor plats för en som liten båt tänkte jag??? 

Sedan märkte jag att han hade otillräcklig förtöjning vid akten så han båten drevs iväg av vinden och vinglade så att han aktern var typ 10cm från min skrovsidan. 

Sedan nästa dag vaknade jag att en oljud,  massor med barn 4st, då kommer de nya båtgranen och håller på att åka iväg. Jag tittade från salongen och  tänkte hoppas han inte repar min båt men sin lång peke.  Det var väldigt nära han gjorde det, pålen fick tog tag i hans peke. 

Då gick jag ut och kollade och satt i 5st fendrar på en gång.  Sedan efter en stund kommer han tillbaka. jag satt i sittbrunnen, han lagg till sin båt och sedan när han hade kommit på plats  lät han sin båt driva ganska kraftig mot min skrovsidan och han brydde sig inte ett dugg??  Han hade inga fender alls heller, om jag hade inte haft fender hade han garanterad slagit till min sida.  Han förtöjde igen båten otillräcklig och fel, han skulle förtöjd typ i kryss eftersom pålarna är för lång borta hans akter. 

Jag märkte också en lång svart märke/repa på min sida som inte hade varit där.  jag tror det var han eftersom jag har inte lagt till annan någonstans förutom min plats. 

Vad ska jag göra? jag måste väl säga till??  Han kommer nog att förstöra min båt, skit alltså jag som är så försiktig med min och andra båt och att det finns sådana slarver. 

Alla andra granar som har segelbåtar beter sig helt annorlunda, försiktiga, har fender,  bra förtöjningar.  skit alltså... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet. Självklart så säger man till och upplyser om att honom. Genom att tiga och sura, så uppnår du ingenting.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har råkat ut för nåt liknande för ett antal år sedan. Jag hade ju ingen aning vem snubben var o hade heller inte träffat vederbörande. Jag kunde bara se resultatet i svarta streck från hans relingslist på mina fribord. Även om det var jag som drabbades tyckte jag inte att det var jag som ägde problemet vilket inte heller klubbordföranden tyckte. Båtklubben löste det hela då vi har tydliga regler för både hur man beter sej o hur båtarna ska förtöjas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför sitta och sura? Instruera honom på ett lungt och pedagogiskt sätt hur han bör göra och varför. Får du då ingen bra respons får du gå vidare med andra alternativ. Han kanske bara är obetänksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din båtgranne behöver hjälp månne, Mauritx?

Varför inte fråga honom om du kan ge några tips o trix?

Antagligen är han i minst lika stor behov som du........... :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett liknande problem. Pratade m vederbörande, ingen förbättring. Jag tog upp det då med hamnkaptenen, som pratade med honom. Tyvärr lite mindre pedagogiskt. Så, jag fick alltid ett surt öga efter det från båtgrannen, men båten låg efter det ordentligt förtöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver spänt upp en lina från akterpålen till bryggan.

Den hjälper delvis att "mota bort" grann båten.

Går bra att hänga upp några fendrar på den.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din båtgranne behöver hjälp månne, Mauritx?

Varför inte fråga honom om du kan ge några tips o trix?

Antagligen är han i minst lika stor behov som du........... :rolleyes:

Ja men jag går inte och repar andras båtar för det utan tvärtom,  jag är som extrem försiktig att jag vill knappas köra min båt på rädsla av komma åt och repa andras båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver spänt upp en lina från akterpålen till bryggan.

Den hjälper delvis att "mota bort" grann båten.

Går bra att hänga upp några fendrar på den.

Jag har spänn en lina, inget fendrar dock. ska tränga i några stycken när jag kommer tillbaka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har råkat ut för nåt liknande för ett antal år sedan. Jag hade ju ingen aning vem snubben var o hade heller inte träffat vederbörande. Jag kunde bara se resultatet i svarta streck från hans relingslist på mina fribord. Även om det var jag som drabbades tyckte jag inte att det var jag som ägde problemet vilket inte heller klubbordföranden tyckte. Båtklubben löste det hela då vi har tydliga regler för både hur man beter sej o hur båtarna ska förtöjas.

Jag meddelar västerås stad som äger båtplatserna. Det är de som äger problemet inte jag.  Det borde finnas regler om hur man beter sig och förtöljer sin båt i hamnen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju tyvärr inte helt ovanligt med idioter som totalt skiter i allt. De antingen fattar noll eller så skiter de helt i om de repar andras båtar. Eller bägge delarna. Och att snacka med dem är helt bortkastad, jag har haft en sån idiot intill min båt. Han hade en rf avbärarllist på sidan som kom emot min båt, han sket totalt i att sträcka aktertamparna fast jag sa åt honom..

Jag tog min gummibåt o bogserade bort den skorven när det var mörkt. Som tur var sålde han den läckan sophögen så den försvann. Hade den legat där igen o skavt mot min båt hade jag sänkt den. Olagligt kanske, men va fan.

Hoppas din båtgranne fattar bättre. Du kan ju försöka skriva ett meddelande o tejpa på hans vindruta eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns plats gör man som på kanalerna, hänger en planka utanpå fendrarna. Brukar hålla närgångna båtar borta.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns plats gör man som på kanalerna, hänger en planka utanpå fendrarna. Brukar hålla närgångna båtar borta.

Vilken bra ide. Ska prova så fort jag kommer till hamnen. 

Det som oroar mig mest är faktisk att den här lilla motorbåt på 5 meter har en jätteee lång peke på en meter, om han vänder för tidigt kommer han att förstöra måntaget eller i värsta fall repa överbyggnaden. 

Jag hade hört så mycket fördomar om motorbåtsfolk men ville inte tro, men jag är nästan övertygade att det stämmer, har tills nu bara dåliga upplevelse om det är endast med motorbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dumpa dina fördomar. Har åkt motorbåt hela livet och nötter finns det ett fåtal av både bland seglare och motorbåtsåkare. Dessbättre är dom allra flesta helt rekorderligt folk som hjälper varandra och försöker ställa allt till rätta om nåt skulle gå fel och bara försöker ha lite trevligt på sjön..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slår man dessutom i några kraftiga, rostiga spikar som sticker ut på utsidan plankan tar nog även den mest nonchalante bbåtägaren det vääääldans lugnt.... ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade hört så mycket fördomar om motorbåtsfolk men ville inte tro, men jag är nästan övertygade att det stämmer, har tills nu bara dåliga upplevelse om det är endast med motorbåtar.

Lägg fördomarna åt sidan. Efter 27 år på sjön varav 2 år jobbandes i en stor gästhamn tycker jag att det är tvärt om... De största skitstövlarna är helt klart seglare, ofta med nyköpt medelstor Jeabavhanseau.

Motorbåtsägare är lite softare och trevligare. Om vi inte pratar styrpulpeter... men de är ju mest sommarstugeägare och räknas inte alls. ;) Skämt åsido kan det kanske vara tanklöshet eller okunskap bara? Det måste ju inte vara ett medvetet svin...

/Seglare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter i mina öron som killen är en okunnig klantskalle. Han behöver dock inte vara dum för det. Själv skulle jag försökt prata med honom på ett lugnt, vänligt, men bestämt, och sakligt sätt om saken. Att vara förbannad, skälla och gorma lönar sig sällan. Vet inte hur det fungerar i ditt fall, men i vår klubb skulle nästa instans vara hamnkaptenen. Har själv som hamnkapten fått ta itu med några liknande fall. Det har alltid fungerat, eftersom folk i allmänhet är mycket rädda för att bli av med sina båtplatser.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter i mina öron som killen är en okunnig klantskalle. Han behöver dock inte vara dum för det. Själv skulle jag försökt prata med honom på ett lugnt, vänligt, men bestämt, och sakligt sätt om saken. Att vara förbannad, skälla och gorma lönar sig sällan. Vet inte hur det fungerar i ditt fall, men i vår klubb skulle nästa instans vara hamnkaptenen. Har själv som hamnkapten fått ta itu med några liknande fall. Det har alltid fungerat, eftersom folk i allmänhet är mycket rädda för att bli av med sina båtplatser.

Mvh/Sea Maniac

Jag vill inte vara fördomsfull men det säger en hel del om man har en båt full med repor på bordsidorna, har 4st fender utan tampar i framkorgarna. Han har besättning som kan hålla emot men som gör ingenting förutom att hoppa i bryggan och vänta. Han förtöjer otillräcklig. Det säger en hel del om inställningen den personen har gentemot andras tillhörigheter. 

Jag har meddelat Västerås stad som äger båtplatserna, det är deras problem att ta itu med situationen inte min. 

Jag kommer att sätta en planka på min bordsidan tills vidare. Om dem gör ingenting om situationen flyttar jag till någon annanstans.  Jag måste ändå åka 13 mil till västerås så jag kan lika mycket hitta någon annan båtplats i nån trevligare båtklubb runt i mälaren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lägg fördomarna åt sidan. Efter 27 år på sjön varav 2 år jobbandes i en stor gästhamn tycker jag att det är tvärt om... De största skitstövlarna är helt klart seglare, ofta med nyköpt medelstor Jeabavhanseau.

Motorbåtsägare är lite softare och trevligare. Om vi inte pratar styrpulpeter... men de är ju mest sommarstugeägare och räknas inte alls. ;) Skämt åsido kan det kanske vara tanklöshet eller okunskap bara? Det måste ju inte vara ett medvetet svin...

/Seglare

Det är ett medveten.. han märkte att hans båt vilar/slår på min och den andre granens bordsida och gör ingenting om saken.  Jag var där och såg.  Tänk bara på vad han gör när jag inte är i närheten. 

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/Seglare

Det är ett medveten.. han märkte att hans båt vilar/slår på min och den andre granens bordsida och gör ingenting om saken.  Jag var där och såg.  Tänk bara på vad han gör när jag inte är i närheten. 

Du var alltså där och såg vederbörande utan att säga ett ord? Det går ju alltid att försöka med ett väligt påpekande. "Hej du, jag undrar om du inte kan fixa till förtöjningarna lite så inte båtarna slår ihop." Erbjud gärna din hjälp. Vänlighet och hjälpsamhet har tagit mig långt många gånger. Att knyta nävarna i byxfickan och fundera ut jävelskap har aldrig gjort det...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart är TS fruktansvärt konflikträdd, annars hade han följt något av alla goda råd som presenterats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart är TS fruktansvärt konflikträdd, annars hade han följt något av alla goda råd som presenterats.

Varför skriver du så, det tillför väl ingen lösning på TS problem?

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter till frågeställarens problem?

Jag har också varit Hamnkapten... Inte det jobb som gör att folk visar sin uppskattning om jag säger så? Och en del skiter ju helt klart i vad hamnkapten säger!

Men de kloka gamla gubbarna långt före mig i vår klubb har inskrivet i stadgarna att hamnkapten eller någon utsänd får gå ombord och justera förtöjningen. Om medlem sedan inte bättrar sig må hamnkapten bogsera bort båten intill rättelse kan ske eller fråga om uteslutning har tagits upp i styrelsen. ( ok, hände mig aldrig på två år men det kliade i fingrarna ibland när det tjafsas mot... När folk berättar att deras förtöjning är bättre än grannen som klagar eller att det SKA vara slack för alla båtar vakar bättre då eller... ) ja jösses, hade nästan lyckats glömma den där tiden...

Ge nu hamnkapten lite positiva ord när du ser honom!

Problemet då? Tala om vad du tycker!

Antingen tar vederbörande till sig och ändrar förtöjningar - eller så skiter han i det?

Och vad gör man sedan, om du inte ligger på klubb med hamnkapten osv... Svårt att lösa!

Man kan vara påstridig men det har ju sina risker. Tråkig situation är det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som invandrare undviker jag gärna komma i konflikt med någon. Jag är inte konflikträdd utan tvärtom men jag kan inte utrycka mig lika smidigt som ni gör, och för att undvika problem, bekymmer eller så ber jag alltid om råd och hur jag ska hantera situationer.   

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också varit Hamnkapten... Inte det jobb som gör att folk visar sin uppskattning om jag säger så? Och en del skiter ju helt klart i vad hamnkapten säger!

Men de kloka gamla gubbarna långt före mig i vår klubb har inskrivet i stadgarna att hamnkapten eller någon utsänd får gå ombord och justera förtöjningen. Om medlem sedan inte bättrar sig må hamnkapten bogsera bort båten intill rättelse kan ske eller fråga om uteslutning har tagits upp i styrelsen. ( ok, hände mig aldrig på två år men det kliade i fingrarna ibland när det tjafsas mot... När folk berättar att deras förtöjning är bättre än grannen som klagar eller att det SKA vara slack för alla båtar vakar bättre då eller... ) ja jösses, hade nästan lyckats glömma den där tiden...

Antingen tar vederbörande till sig och ändrar förtöjningar - eller så skiter han i det?

Och vad gör man sedan, om du inte ligger på klubb med hamnkapten osv... Svårt att lösa!

Det finns inga hamnkapten i Västerås. Det verkar inte finnas stadgar/lagar heller, det är västerås stad som äger båtplatserna. Jag har kontakta dem. vi för se vad som händer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inga hamnkapten i Västerås. Det verkar inte finnas stadgar/lagar heller, det är västerås stad som äger båtplatserna. Jag har kontakta dem. vi för se vad som händer.

Jag röstar för att prata med din båtgranne. Det kan ju vara så att han inte haft båt tidigare utan detta är den första båten och därför inte kan/vet bättre. Och då kan du visa honom hur man lägger till på ett korrekt sätt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Konstaterade att denna båtgranne hade fyra fendrar till synes helt nya i stävhållaren. Men de saknade tampar... Fanns det bommar tror jag detta är accepterat, men inte om boj eller pålar används. Det är lätt att skaffa en båt men svårare att lära sig vad som förväntas i samspelet med andra, på varv, på sjön eller i hamn. Tydligen är detta en landkrabba som behöver lite hjälp vad som förväntas en honom. Det är väl ok att tamparna ser ut som "hästsvansar" om bara båten är förtöjd på ett säkert sätt.

Redigerad av Vilse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Prata med personensjälv.

2. Din hamn måste ju ha regler och bryter man mot dem brukar man väll bli utslängd.

Så, prata med personen. Funkar inte det. Påtala din oro till ansvariga. Då ska de agera. Händer ingenting spår det ju den personens fel om den inte får vara kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som invandrare undviker jag gärna komma i konflikt med någon. Jag är inte konflikträdd utan tvärtom men jag kan inte utrycka mig lika smidigt som ni gör, och för att undvika problem, bekymmer eller så ber jag alltid om råd och hur jag ska hantera situationer.   

Jag kan förstå din tvekan att ta upp saken när du känner dig osmidig med språket, samtidigt blir jag förbannad över att du ska behöva tänka på ett sådant sätt, att du är invandrare gör dig inte till en sämre båtgranne eller sjöman. Jag tycker nog som många andra här, att du bör försöka ta upp det med din båtgranne, tala om att du är rädd om din båt och inte vill ha repor i den. Erbjud dig att hjälpa honom, och har du några tåtar över kan du ju alltid erbjuda honom att få sätta dom i fendrarna så att dom kommer till användning....

trist situation, hoppas det löser sig på ett bra sätt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan förstå din tvekan att ta upp saken när du känner dig osmidig med språket, samtidigt blir jag förbannad över att du ska behöva tänka på ett sådant sätt, att du är invandrare gör dig inte till en sämre båtgranne eller sjöman. Jag tycker nog som många andra här, att du bör försöka ta upp det med din båtgranne, tala om att du är rädd om din båt och inte vill ha repor i den. Erbjud dig att hjälpa honom, och har du några tåtar över kan du ju alltid erbjuda honom att få sätta dom i fendrarna så att dom kommer till användning....

trist situation, hoppas det löser sig på ett bra sätt....

Jag kommer att ta båten till min hemmahamn om några dagar, det är för lång att åka till Västerås. jag har fått massor med fina tips här om hur man gör om det blir samma situation i framtiden.  tack

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...