Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Bakerman

Startmotorn snurrar hela tiden yamaha 40

Rekommendera Poster

Hej. Efter en längre tur igår stanna jag min yamaha 40 4t och skulle åka iväg igen efter en kort stund. Efter att motorn startat, slutade inte startmotorn att gå utan fortsatte att snurra, dock utan att kuggkransen gick upp. Det gick ej att få den att stanna utan att ta bort pluskabeln på batteriet. Motorn stannade dock på avstängt läge på nyckeln. När jag vred nyckeln till startläge hoppade kuggkransen upp efter ett antal sekunder...... Alltså inte direkt, sedan startade motorn som den skall men startmotorn fortsatte snurra i sitt viloläge.

Är det någon som har varit med om något liknande?

 

B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slingan ser ut såhär: När du vrider nyckeln till startläge går det spänning på brun sladd till startreläet som skickar på ström till startmotorn. När du släpper nyckeln till körläget ska spänningen på brun sladd försvinna och startreläet släppa. Du har felet i tändningslåset, kablaget eller startreläet.

 

Strax innan startreläet sitter ett kontaktstycke med brun och svart sladd. Om startmotorn slutar snurra när du delar detta har du felet i tändningslåset eller dess kablage. Fortsätter startmotorn snurra trots delat kontaktstycke är det mest sannolikt att startreläet är kasst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slingan ser ut såhär: När du vrider nyckeln till startläge går det spänning på brun sladd till startreläet som skickar på ström till startmotorn. När du släpper nyckeln till körläget ska spänningen på brun sladd försvinna och startreläet släppa. Du har felet i tändningslåset, kablaget eller startreläet.

 

Strax innan startreläet sitter ett kontaktstycke med brun och svart sladd. Om startmotorn slutar snurra när du delar detta har du felet i tändningslåset eller dess kablage. Fortsätter startmotorn snurra trots delat kontaktstycke är det mest sannolikt att startreläet är kasst.

Ok, kollar detta, tack så länge!

 

B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Slingan ser ut såhär: När du vrider nyckeln till startläge går det spänning på brun sladd till startreläet som skickar på ström till startmotorn. När du släpper nyckeln till körläget ska spänningen på brun sladd försvinna och startreläet släppa. Du har felet i tändningslåset, kablaget eller startreläet.

 

Strax innan startreläet sitter ett kontaktstycke med brun och svart sladd. Om startmotorn slutar snurra när du delar detta har du felet i tändningslåset eller dess kablage. Fortsätter startmotorn snurra trots delat kontaktstycke är det mest sannolikt att startreläet är kasst.

Ok, kollar detta, tack så länge!

 

B

Hej igen, det visade sig vara lite kärv i startnyckel- låset, det hela löste sigmed lite hjälp av WD40.... Insprutat i nyckelhålet.

Tack för hjälpen oavsett.

 

B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...