Gå till innehåll
måndag 14 april 2025
Rillemd21

Luft i bränslesystemet

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en md21a och har problem med att jag får luft i bränslesystemet. När jag har luftat får jag igång den och den fungerar utmärkt men efter att jag stänger av motorn och låter den vara i ca 10-15min vill den inte starta (kommer ingen soppa till spridarna).

Följande saker har jag testat;

Monterat backventil innan matarpumpen.

Har provtryckt bränslesystemet med kompressor, allt ser bra ut.

Har kopplat loss slangen från tanken och kört med jeepdunk, samma resultat.

Min fundering är om det ska vara något på returledningen som stryper bränslet? isf vad?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att det skulle kunna vara stopp i avlluftningen till tanken eller skit i tanken som skapar nåt slags vacum som i sin tur gör att det sugs in luft bakvägen via returledningen. Helt amatörmässig teori men om systemet är provtryck och tätt så vet jag inte vad det annars kan vara, möjligtvis otät högtryckspump som gör att bränslet rinner tillbaka när motorn stängs av. Men om du har backventil innan matarpump så borde det inte kunna ske. Hoppas det kommer fler teorier!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att det skulle kunna vara stopp i avlluftningen till tanken eller skit i tanken som skapar nåt slags vacum som i sin tur gör att det sugs in luft bakvägen via returledningen. Helt amatörmässig teori men om systemet är provtryck och tätt så vet jag inte vad det annars kan vara, möjligtvis otät högtryckspump som gör att bränslet rinner tillbaka när motorn stängs av. Men om du har backventil innan matarpump så borde det inte kunna ske. Hoppas det kommer fler teorier!!!

Tanken är rengjord inför denna säsong samt idag via inspektionsluckan, allt såg bra ut inget skit i tanken än så länge. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkligt att det inte fungerar med jeepdunk! Kan det finnas en läcka på en slang eller slangklämma mellan högtryckspump och matarpump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du luftat högtryckspumpen och spridarna?

Vad gäller läckage på någon slang så har jag inte kunnat uppmärksamma det.

Ja, när jag luftar systemet får jag igång den och kan köra hur länge jag vill men problemet återkommer när jag stänger av snurran. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad händer om jag kopplar förbi matarpumpen? d v s jag tar en dunk med soppa ovanför motorn och kopplar det via en blåsa till cavfiltret osv. Då bör jag kunna se om felet ligger i matarpumpen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har råkat ut för liknande på tidigare motor och det visade sig att jag inte luftat korrekt vid spridarna. Hade provtryckt precis som du och konstaterat att det var tätt. Den startade dock inte och jag misströstade. Hade tryckt in luft vid provtryckningen som krävde flera luftningar vid spridarna och högtryckspump innan det började fungera perfekt igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har råkat ut för liknande på tidigare motor och det visade sig att jag inte luftat korrekt vid spridarna. Hade provtryckt precis som du och konstaterat att det var tätt. Den startade dock inte och jag misströstade. Hade tryckt in luft vid provtryckningen som krävde flera luftningar vid spridarna och högtryckspump innan det började fungera perfekt igen.

Men mitt problem är återkommande luft i bränslesystemet. Så fort jag har luftat via spridarna och ser att soppan kommer dit kan jag glöda och få igång den utan problem. Man vill ju kunna stänga av motorn och slippa lufta för att få igång den igen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det problem du beskriver har jag som sagt varit med om själv. Det finns egentligen bara två skäl till problemet som jag känner till: 1 otätt system 2 defekt bränsle/ högtryckspump. Det senare kan göra motorn trögstartad men du ska inte behöva lufta för att få igång den. Då återstår otätt system. Kolla klassikerna: 1 det har råkat bli dubbla packningar vid byte av förfilter. Ganska vanligt att den gamla packningen blir sittande kvar när man slabbar med diesel och sedan sätter på en ny packning under den gamla. 2 man har lossat på slangen in till förfilter vid tömning och glömt dra åt den. Slangen in till förfiltret kan dessutom vara kläggigt i kopplingen till filtret och strypa bränsletillförseln. Kolla där!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...