Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
TrainingMan

frågor ang min nyinköpta Ockelbo c18 ?

Rekommendera Poster

Hej på dig, va kul... undrade just om vi var dom enda på heeela jorden som ägde en Ockelbo c 18.. hi, hi.. Vi har nog lite mer problem än du verkar ha.. vår premiärtur med båten (efter att ha målat om... sytt nya dynor.. putsat och donat) då ramlade min man av båten och bröt alla sex revbenen och punkterade den högra lungan... usch. Det varade ju hela sommaren 2005, nästa gång på skakiga ben åkte vi ut på en liten tur, så var det inte bättre än att båten liksom tappade taget i sjön... vilket resulterade i att det kändes som hela skutan skulle välta... men vi tror att det kan bero på att propelleraxeln är lite grund om du förstår vad jag menar. Nu till nästa bekymmer (som kanske du inte heller vet hur man ska göra).. hur löser man det på lättaste sätt tror du ..

// Vickan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vickan!

Tänkte först höra om du har en kort eller lång rigg på din motor?

Vad har du för storlek på din motor (effekt)

På min Ockelbo satt det en evinrude 60hk kort rigg när jag köpte den men har nu köpt en mercury 85 hk lång rigg till i sommar. 21.gif\

propelleraxeln ligga ca 2 cm under båten för att få bästa gång har jag hört men om ngn vet bättre så får dom gärna skriva hur det ska vara.

jag är en nybörjare så jag har åxå tusen frågor ;)

Har du hittat ngn mera info om båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har man sjösatt båten och tagit den första turen för året 21.gif\

Båten gick riktigt bra med den nya motorn och jag kan inte säga ngt annat än att jag är supernöjd.

Det märktes att man hade 25 extra hästkrafter att tillgå.

Trots att motorn är en 85 hk mercury från 1973 så går den som en klocka....vilket är beundrandsvärt med tanke på hur gammal den är.

Nu får man hoppas på en kanonsommar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Fredags så såldes båten....

Det var med en liten tår i ögat den nya ägaren fick nycklarna.

Efter all slit med ockelbon så är det dags för ett nytt projekt....vad det nu blir.

Mvh

Kaj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...