Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
TrainingMan

frågor ang min nyinköpta Ockelbo c18 ?

Rekommendera Poster

Ngn som vet ngt om min nyinköpta båt ? Detta är min första båt förutom en liten roddbåt som jag hade i yngre dar, så jag är lite intresserad om det är ngn som har lite info om båten. Har försökt leta efter info på nätet men inte hittat ngn info alls (båten är troligen från 1962) om jag nu kan läsa pappret rätt som jag fick med (vattenskadat) Den förra ägaren visste inget alls om båten heller... Är iaf supernöjd med köpet...Har alltid haft en dröm att ha en båt och nu slog jag till. Nu längtar man verkligen tills det är dags att lägga i den...Har en del småfix som måste göras men det är väl en del av tjusningen. Men båtfolk är ett trevligt folkslag har man märkt....Han inte mera än ställa upp min båt innan det var folk fram å snackade.. :lol:

post-8458-1394234356,7232_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick svar från en kille från Ockelbo-klubben och han tror sig veta att det är en Ockelbo C18 men den är tydligen av den ovanligare sorten. Tydligen bara en som har den i Ockelboklubben sen tidigare.....Det förklarde varför jag hade så svårt att hitta info om båten. Ja ja ...Skönt att jag fick det bekräftat att det var en Ockelbo iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har dykt upp ytterligare frågor om vad jag har för båt....(jag som trodde det var klart) Nu hittade jag en annons om en C19 och den ser precis ut som min. Kan det var en sådan jag har?? Kan ingen vänlig själ hjälpa mig??

post-8458-1394234371,7851_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders Edberg

Tjena!jag Har Själv en Ockelbo C18 fast med inombordare volvo penta B18.Ockelbo c19 och även c20 ser precis ut som våra båtar fast dem är en aning längre.Jag har också försökt att hitta en del info om båten(haft den i 4 år) men det går ganska trögt,jag vet att båten användes förr som tävlingsbåt i roslagsloppet.Klart är att det är en j-a läcker båt som är lite hemlig .bif några bilder på min pärla MVH/Anders

post-0-1394234384,4921_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders Edberg

Tjena!jag Har Själv en Ockelbo C18 fast med inombordare volvo penta B18.Ockelbo c19 och även c20 ser precis ut som våra båtar fast dem är en aning längre.Jag har också försökt att hitta en del info om båten(haft den i 4 år) men det går ganska trögt,jag vet att båten användes förr som tävlingsbåt i roslagsloppet.Klart är att det är en j-a läcker båt som är lite hemlig .bif några bilder på min pärla MVH/Anders

post-0-1394234384,5536_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anders

Ockelbo Afterburner sommarkväll!

post-0-1394234384,6078_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anders

Ockelbo C18 i Ruffen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att se ngr bilder på din båt!! har du flera så får du gärna posta dom. Min är precis klar för Sjösättning...och detta kommer nog att ske på Tisdag (17/5) Mitt enda problem är att elen är dragen av en !%!!...Lite svårt att hitta alla skarvar...men jag har lyckats få ihop så alla lanternor lyser, men lyset i kabinen får jag ej att funka.... Kul att du hade lite mera info om båten! Jag lägger upp ngr bilder på min när jag lagt i den... Dessutom har jag en fråga ang gardinerna i din båt.....Hur har du satt upp dom??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

Tjena!!! Jag har också försökt hitta info om min båt på internet men det är inte lätt att hitta..Han jag köpte båten av sa att det var en C20...Nån här kanske kan bekräfta om det är en C20 eller nån annan model =)

post-0-1394234398,7296_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

Jag lägger upp en bild till =)

post-0-1394234398,7719_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser sannerligen ut som en C18....kan ju faktiskt bekräfta att det är samma modell som jag har iaf ;) Jag har bara fått tag på en gammal recension på ngr stycken i en gammal båttidning om båten...men det är typ den infon jag har. Jag ska lägga upp lite nya bilder i helgen ,som jag precis har tagit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

Min båt kan inte vara en C18 den ser ju längre ut än din

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen expert men jag tycker den ser identisk ut. Men jag är nog lika osäker som dig.... Vad har du för mått på din båt??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

Ja jag vet inte måtten för då hade jag ju vetat om det är en C18 eller en C20 =).....Hur många kapellbågar har du????.om du kollar efter den vita kanten och bak då ser min längre ut..det är lättas att se när kapellet är nere...men jag vet inte kan ju ha fel =)

post-0-1394234399,51_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har den versionen med innombordare...Den är ngt längre har jag för mig, men en c18 är det nog... Lägger upp en bild på en c20 så ser du skillnaden kanske jag som INTE har en c18 utan ngt annat :shock:

post-8458-1394234399,5646_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

jo men det där är ju en nyare model av C20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

Den här båten är samma model som vi har.Och det är en C20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått tag i en recension om ockelbo c18 från en gammal båttidning....Det var en vänlig själ som skickade den till mig å berättade att jag hade en c18 efter att ha sett min fråga i ett annat forum.. Nu blir jag riktigt osäker :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

jamen det kan ju stämma att du har en C18 för din är väl 5.40 - 5.60 lång eller nått och det är ju 18 fot men då måste ju min vara en C20,20 fot (6 meter) för den kan vara något längre än din för jag har innombordare.....Det är iallafall vad jag tror....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roberth

Simpson Lawrense SL400 heter min båttoa, var kan man hitta någon rep.sats till en sådan ? (porslintoa, årgång runt -78)

post-0-1394234402,6936_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders Edberg

Hej !Min Båt är en Ockelbo C18 med inombordare,,Du har en C20 det ser man direkt den är mycket längre.Ockelbo C20 finns ju från 2 olika tidsepoker den Tidiga varianten är den som ser ut som våra C18/C20,Den moderna varianten är i princip en helt annan båt som bilden här övber visar.Just Ockelbo C20 finns oftast med helvit överbyggnad och inte den häR babyblå som du har.1:a gången jag ser en C20 med ´den här blå tuffa färgen (tycker jag i allafall).Vad har du för motor i din ? Jag har en B18.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[RÖD]Hej på dig.. jag sitter i exakt samma sits..Jag har alltid haft en dröm om egene båt... nu i fredags köpte jag henne.. Men jag undrar om du kanske vet någonting om inredning eller så.. // Vickan [/RÖD]

post-11006-1394234407,9817_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[RÖD]Hej på dig.. jag sitter i exakt samma sits..Jag har alltid haft en dröm om egene båt... nu i fredags köpte jag henne.. Men jag undrar om du kanske vet någonting om inredning eller så.. // Vickan [/RÖD]

post-11006-1394234408,0081_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg annonsen om din båt på Blocket...Hoppas du blir lika nöjd som jag är med mitt köp. Det är en riktigt härlig modell... Vad har du för inredningsfråga då??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders Edberg

Hej Vickan !Gratulerar till ditt nya inköp,,världens läckraste båt.Såg annonsen på blocket.Jag har precis klätt om mina dynor,det är ju låttare om det redan finns tyg sedan tidigare så att man kan använda dem som mall.jag har använt mig av samma tyg som sitter i dagens sl-bussar slitstarkt och färgglatt,men jag är ingen höjdare på att sy ,så där kan jag nog inte ge dig så många bra råd,men om du har några bra så tar jag gärna dem Mvh/Anders

post-0-1394234408,979_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...