Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
solgen

Flipper scow Justera segel hur?

Rekommendera Poster

Jag har en flipper scow i en insjö och är inte så insatt i segling. Jag var ute nu idag och jag har ett problem med storseglet: Övre halvan i bakkant fladdrar och blir aldrig uppspänt. Jag upplever att jag förlorar mycket fart och kraft pga detta.  Jag har försökt spänna ner på alla sätt medan jag åker men det blir ingen skillnad. Kan det vara så att jag ska spänna masten mer framåt? Kan man spänna för hårt? Jag är lite rädd att göra något som tar sönder båten nämligen.  Tacksam för hjälp. Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Översta lattan (de plastplattor som sitter i ffa storseglen) ska vara lite annorlunda med tre hål ytterst. Där ska man knyta det lilla snöre som ska sitta i storseglet runt latt-fästet.

(Man kan sträcka detta lite olika mycket beroende på den aktuella vinden men det är lite överkurs just nu)

Har du sådan latta och sådan bit snöre fäst i aktre kanten på storen vid översta lattan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Översta lattan (de plastplattor som sitter i ffa storseglen) ska vara lite annorlunda med tre hål ytterst. Där ska man knyta det lilla snöre som ska sitta i storseglet runt latt-fästet.

(Man kan sträcka detta lite olika mycket beroende på den aktuella vinden men det är lite överkurs just nu)

Har du sådan latta och sådan bit snöre fäst i aktre kanten på storen vid översta lattan?

Nej, jag har inte lattor för de ingick inte med båten. Jag har gjort egna i form av gummilister som jag stoppat in kanalerna. De är helt klart för mjuka men man får ta vad man har att tillgå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag seglade Flipper som tonåring, men det var ju ett tag sedan...

Om jag mins rätt är den översta lattan genomgående och har ett plastbeslag i mastliket som lattan ska passa in i. Lattan spänns så att seglet bukar sig åt ena eller andra hållet. I mycket lätt vind kan den stå kvar i lovart om man har spänt lattan för hårt (med nämnda snören). Utan en elastisk latta går det inte, så det är bara att skaffa.... Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag seglade Flipper som tonåring, men det var ju ett tag sedan...

Om jag mins rätt är den översta lattan genomgående och har ett plastbeslag i mastliket som lattan ska passa in i. Lattan spänns så att seglet bukar sig åt ena eller andra hållet. I mycket lätt vind kan den stå kvar i lovart om man har spänt lattan för hårt (med nämnda snören). Utan en elastisk latta går det inte, så det är bara att skaffa.... Lycka till

Jaså det är det snörena är till för. Jag har beställt lattor nu så de ska väl finnas hemma efter semestern.

Jag har ytterligare fråga: En lokal person påstod att det kunde hjälpa att flytta mastfoten. Det är, tror jag, 5 hål att välja på. Masten sitter för närvarande i det tredje. Jag kan inte se hur det skulle kunna påverka hur seglet spänns att flytta mastfoten. Men hur påverkas båten att flytta mellan dessa hål? Valfriheten att välja något av dessa hål bör ju ha ett syfte på något vis.

Tack för hjälpen ni som svarat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lutar du masten bakåt flyttas tryckcentrum akteröver. Det påverkar rodertrycket. Lattornas spänning kan påverka buken i seglet. Djupare buk ger mer också tryck på rodret.

Men. Att flytta masten påverkar inte lattorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...