Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Krulle

Vad för olja till CMC PL65 powerlift?

Rekommendera Poster

Tror jag börjar få dåligt med olja i min lift.

 

Kollar man i manualen står det att man ska ha non detergant 20/30.

 

 

Vart hittar man sådan?
Vore mycket tacksam för hjälp.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2216 Mystic Oil or 20W / 30W non detergent oil can be used.

 

Skum oljespec.. Det förstnämnda har jag inte en aning va det är trots en skvätt högskolepoäng i tribologi, google verkar inte heller veta. Den andra oljan är en vanlig vinter-motorolja utan detergenter. Denna oljetyp försvann typ på 70-talet så en sån olja tror jag inte du hittar. Idag kör vi på multigradeolja som funkar vinter som sommar och som har detergenter som håller smutsen flytande i oljan för transport till filtret vilket förlängt bytesintervallen.

 

Det som är pudelns kärna i ett hydraulsystem är viskositeten.

 

En 30W olja håller ungefär 80-100 cSt@40C

En 20W olja håller ungefär 55-75 cSt@40C

 

Så en motorlja typ Quicksilver 25W-40 för Mercruisers inombordare skulle kunna funka men då får du med dej detergenterna, vad dom skulle göra för skada begriper jag dock inte. Ett annat alternativ är att köra på vanlig hydraulolja och då ligger ISO VG68 närmst.

 

Det är av nån anledning en tjockare olja som specas. Trimplan och Power Trim brukar vilja ha ATF-olja som i regel ligger runt 30cSt@40C.

 

Hittar du ingen med bättre råd så mejla CMC och fråga efter fler godkända oljetyper och vad dom faktiskt är fyllda med från början. Får du inget vettigt svar där heller hade jag gått på vanlig motorolja eller hydraulolja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag utan några högskolepoäng hade svårt att förstå ;)

Som sagt ovanligt med oljor utan detergenter i Sverige, verkar dock
vara vanligare i USA. Men dom är ju ett par årtionden efter övriga världen så...

Tycker vilken hydraulolja som helst borde funka.
En som säljer liftarna sa att det fanns en genomskinlig hydraulolja på statoil som skulle funka bra, gjorde mig bara mer osäker...

Och som du säger är oljan som dom förespråkar rätt "tjock" och varför har jag inget aning om.

På Screamandfly forumet i usa verkar några föreslå oljan som finns i Seastars hydralstyrningar...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den olja SeaStar förespråkar är en vanlig ISO VG15, dvs en helt vanlig hydraulolja men väldigt tunn. Om folk provat med sån olja och det funkar så har man frångott den olja CMC förespråkar rätt kraftigt. 15 olja är nästan som vatten och 68 olja som jag pratar om ovan är lite tjockare än vanlig motorolja vid vanlig rumstemp.

 

Statoil har hela registret av hydraulolja från ISO VG15 ända upp till ISO VG460. Här pratar vi vatten till rena rama klistret så vilken visk menar han..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...