maccan 0 Postad 29 Mars , 2005 Min båt är en ett år gammal ryds 23. Vad skall jag använda för färg? Fungerar klassisk giftfärg bra? Maccan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 29 Mars , 2005 Maccan, var ligger båten, hur länge ligger den i vattnet, har du den på trailer och tar upp den mellan varje åktur, är du intresserad av att epoxybehandla båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 29 Mars , 2005 Hej! Var i landet har du båten? Ost eller västkusten? Vilken färg du ska ha avgörs ju mycket beroende på var du har båten. Och om du med klassisk giftfärg menar den gamla sortens giftfärg så är den förbjuden idag. Det bästa är nog trots allt att rådfråga någon båthandlare. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
het852 0 Postad 30 Mars , 2005 Hej! Det roliga är att jag har precis likadan båt och har samma fråga. Jag ligger i saltsjön, fast jag tar ner båten 5 veckor till Västkusten. Har ni några rekommendationer? Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maccan 0 Postad 30 Mars , 2005 Borde sagt att båten ligger på västkusten. Så kort o gott, jag söker ett koncept för bottenmålning som inte ger alger, snäckor odyl på botten. Maccan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 30 Mars , 2005 Du kan åka till Norge eller Danmark och köpa. Förbjudet och moraliskt tveksamt kanske, men där är det inte förbjudet. Man kan ju fundera på varför? Åker man fast i tullen blir det dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 30 Mars , 2005 Enklast är att köpa vilken färg som passar i kulör och för vilken fart båten har. Blanda i kopparpulver som finns hos färghandlare. Samma som konstnärer använder. Och du får din färg som var förr. Giftig och bra för snäckor. Eftersom det inte finns en enda bottenfärg som funkar på marknaden måste man ta till dessa metoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Totto 0 Postad 31 Mars , 2005 elanen har helt rätt. Dessutom kräver i dagarna företrädare för båtorganisationerna att det skall utredas hurvida koppar har en negativ inverkan på det marina livet, det har kommit indikationer från forskare om att koppar inte har den negativa effekt man trott. Så följ elanens råd och blanda koppar i bottenfärg av ordinarie kvalitet och få ett kanon resultat Tor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
het852 0 Postad 31 Mars , 2005 Hur skall blandningen vara? Hur får man bäst bort skrap från bommar? Jag har några ljusblå streck lite här och där från förra ägaren, ska man vända sig till Ryds och få färg kulör eller går det att putsa bort? Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Miljöboven Postad 31 Mars , 2005 Jag måste säga att jag är tveksam även till Norsk och Dansk färg, jag har provat hård koppar färg från både Norge och Danmark (har snabb båt som ofta ligger still, således behöver jag gott skydd mot påväxt när båten inte används, samtidigt som färgen måste sitta kvar i 40 knop) utan att vara direkt imponerad. Då jag har fördelen att åka till USA några gånger per år med jobbet köper jag gamla propodrev som är förtennad (dock inte i Californien. Detta får enligt instruktionerna (i USA) endast användas på drevet, men säljs likväl på 1 liters och 4 liter burkar......det absolut bästa jag någonsin haft på båten, helt utan ngn konkurrens, glöm högtrycken vid upptagning, förresten kan du glömma rotborste osv också, det räcker helt enkelt med att bara ta upp båten och torka av vattenlinjen med en wettextrasa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bachus 0 Postad 31 Mars , 2005 Är också tacksam för tips på bottenfärg. Har en ryds 620 DC som ska målas och jag har inte en aning om vilken färg/fabrikat som är bäst. Båten ligger på västkusten. Söker också tips för hur man hanterar små skrapmärken på det blå skrovet? Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 31 Mars , 2005 När jag föreslår Norsk eller Dansk färg menar jag inte hård färg. Utan En halvmjuk. ex. Jotun NonStop. Fabrikanten lovar att den klarar farter till 20 knop, men den sitter kvar i betydligt högre farter också. Den är sjävpolerande så det är bara att lägga på tjockt så räcker det. Det växer garanterat ingenting på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maccan 0 Postad 3 April , 2005 Elanen, Hur ser receptet ut på kopparblandningen? Maccan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 3 April , 2005 Hej Maccan och alla andra! Jag köpte hempels kopparbaserade mille racing som är hård och tål höga farter (ett lager). På den lade jag två lager mille dynamic själpolerade för upp till 30 knop (från samma företag) som jag spetsade med en cirka en matsked koppar per 1/liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tompa Postad 8 April , 2005 Tjena Jag kommer ihåg en brun färg som min farfar köpte i USA på sjuttiotalet, och målade sin Albin25a med. Den var rätt giftig, för han behövde mask när han målade. Men å andra sidan behövde han aldrig måla om båten mer. Om denna färg är hård och giftig, kan det då hända att den läckte väldigt lite(något miljövänligt typ), men att ingen beväxtning kunde sätta sig direkt på färgen? Och skulle man kunna uppnå samma effekt om man provade att blanda kopparpulver i en hård båt-lackfärg? Eller en epoxiförg tom? Någon som provat? Jag är mycket trött på dessa blödande färger, kan inte tänka m ig att de är miljövänliga. Deras existens kommer nog mer ur att förgfabrikanterna vill sälja tre ny liter varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nils Postad 8 April , 2005 Det är kul att läsa vissa inlägg, det verkar som båtägare (fritids-nöjesåkare?) skiter totalt i miljön bara man slipper arbeta lite (borsta av botten ngn gång då och då). Har jag fel? ps. är det någon som behöver impregnera en brygga? jag har lite kreosot, de e visst lite giftigt men va fan, det funkar skitbra! :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danhobbe 0 Postad 8 April , 2005 Hej Bachus Har också en Ryds 620 DC. Fick rådet vid inköp att det skulle kunna gå att nyttja den typen av bilvax som innehåller färgpigment (förslagsvis blått) för att ta bort mindre repor på det blå skrovet. Min båt är ny, men behöver antagligen nyttja idéerna om ett år...berätta gärna hur det gick //Dan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 18 April , 2005 Tja. Jag ska bottenmåla min båt nu men jag vet inte vilken färg jag ska ha. jag vill inte ha alger och skit på den. Jag kan knappt ingenting om bottenfärger :/ Har dock hört att man kan använda 2 komponents färg som man egentligen ska använda till Möbler, Laminat bl.a (Laminat = plast = min båt) så det borde fungera kanske?? Jag vet i tjyvingen iallafall. Maila mig!! Bor vid Östersjön. Vill ha giftiga färgen men jag åker inte 20 mil (ca pris med tåg 300:- tur retur eller mer för 75ML). Man blir som sagt bara SNURRIG efter alla konstiga färger folk säger man kan använda. Plzz help me brothers!!! Ses på sjön i sommar (kanske?!) Mvh // Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser