Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Kipemoja

Engbo ankarspel bråkar.

Rekommendera Poster

Jag har en fråga till er som har detta ankarspel. Vad är det som gör att motorn slutar dra in lina? Jag skulle vilja att den slutade ca 10cm tidigare. Mitt problem är att den tightar upp så mycket att när jag nästa gång skall släppa ankaret så vill den inte ramla i, utan måste putta till den med foten.

Jag har en Yamarin 68 DC vilket betyder att ankaret mer ligger på badbryggan än hänger. Detta är det som gör att inte ankaret av egen vikt faller i. Hur har ni gjort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Hade exakt samma problem med min Brucekopia. Tyckte hela grejen försvann med ankarspelet då så jag skaffade mig en blyplätt som jag ska prova under sommaren. Inga problem alls den släpper varje gång och har hittills har den satt sig kanonhårt så det verkar lovande. Skulle det ändå visa sig att det inte funkar och Du hittar någon lösning så skriv gärna det här.

EDIT: Innan jag bytade till plätten gjorde jag så att jag släppte ankarspelet med säkerhetslinan kvar. Spände sedan upp ankarspelet precis att jag märkte att det höll ankaret och lossade spärren. Då var det inga problem när jag väl gick in. Dock valde jag en plätt istället för jag tycker inte om att hålla på med olika lösningar innan utan att det ska bara funka den gången jag ska ankra.

Redigerad av SeaMaster560wa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller verkligen med dig SeaMaster om att grejen med ankarspel försvinner. Riktigt irriterande att behöva "ta om" pga att ankaret inte går ut. Men frågan om vad som triggar spelet att stoppa när jag tar upp ankaret kvarstår. Kan det vara en givare inbakad i linan eller är det helt enkelt bara ett motståndsrelä? I det fallet skulle ju en stopp monterad på linan lösa problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är fjärren Du använder när Du drar upp spelet finns det en fördröjning där. Det har jag med, har ett Lewmar. Bättre isåfall om Du använder den fasta knappen. Annars vet jag tyvärr inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Engbo brukar ha två mässingstrådar som är virade 4-5 varv runt linan, den första ska monteras så att ankaret stannar i sköljläge dvs. hela ankaret precis under vattenytan då att man kan puttra iväg försiktig med det hängande där så leran försvinner, det vänder sig alltid rätt när man sköljer det. Den stannar vid nästa mässingstråd när man trycker på upp knappen igen och den sätts så ankaret hamnar i ett bra fäll-läge.

I mitt fall är det med ca 1/3 kvar av ankaret på yttersta rullen, då drar ankaret som hårdast och sticker direkt när jag trycker på fäll. Så när jag förbereder ankring så får man ju först lossa säkringen som håller det på plats i hållaren sen sticker det direkt när man trycker på knappen.jag har lite mer slack på linan idag än det är på bilden.

Se sid 34 och framåt http://engbo.aipublish.no/ai_files/maxi_eng_rev7_408213.pdf

post-101885-0-84539400-1405007544_thumb.jpg

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara Linda om trådarna drämmande vill ha dom, jag körde utan i två år det funkade oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips när man monterar nya mässingstrådar. Dra inte åt dem för hårt. Diametern på linan ska vara lika stor där man lindat som annars. (Fråga mig inte hur jag vet :-) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute vid båten igår och pillade lite. Jag sänkte en av rullarna längst akterut, vilket gjorde att ankaret lutade lite mer nedåt i bakkant. Såg lovande ut de gånger jag testade. Återkommer om det funkar efter 5 dagar på sjön :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute vid båten igår och pillade lite. Jag sänkte en av rullarna längst akterut, vilket gjorde att ankaret lutade lite mer nedåt i bakkant. Såg lovande ut de gånger jag testade. Återkommer om det funkar efter 5 dagar på sjön :-)

Har också Engbo. Du måste ha en ganska bra lutning på ankaret. Så som bilden visar är det inte alls konstigt att det inte vill trilla i. Dessutom brukar jag ha lite problem när blylinan torkat. Då styvnar linan till och lossnar inte från remskivan på spelet. Det blir liksom format efter remskivan och är då så pass styv att inte ankaret av dess tyngd orkar trilla i. Innan jag lämnar hamnen brukar jag fälla ankaret och en bit av linan så den blir blöt och samtidigt mjuk. Sen är det inga problem. Nu är min lina ett antal år så det kan ju vara en av anledningen. Hittade en bild där Du ser lutningen på mitt ankare. Inte så illustrativ men kan få en uppfattning om det hela.

/Moltas.

post-64501-0-47683400-1405084880_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har du möjligtvis en bild på ditt ankarspel? Vilken modell har du och hur gammalt är det?

Har själv ett Engbo Midi201 inköpt 2012 som jag är mycket nöjd med. Som Moltas skrev är lutningen på ankaret när det ligger i ankarhållaren inte oviktig. I min blyade lina monterade jag två st ståltrådar (ingår i inst.kittet), när dessa passerar en induktiv sensor som sitter monterad i anslutning till matarhjulet sker följande: första tråden gör att ankaret stannar i sköljläge, den andra parkerar ankaret i ankarhållaren. Trådarnas placering måste man kontrollera med jämna mellanrum då dessa kan flytta sig eller tom trilla av - mao montera på rätt sätt enligt Engbos instruktioner = se till att ändarna på tråden går in ordentligt i den blyade linan + se till att diameter på trådmontaget är som den blyade linan i övrigt. Att bara linda en mjuk mässingstråd några varv är inte något jag skulle rekommendera.

Med vänlig hälsning,

/Erik

Några bilder:

post-86735-0-71267400-1405329911_thumb.jpg

post-86735-0-16716100-1405329924_thumb.jpg

post-86735-0-52071200-1405329935_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...