Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
hannes_i_holmen

Mercruiser 7,4 startar ej

Rekommendera Poster

Sjösatte båten igår. Har testkört hemma på gården med slang kopplat med kylvatten. nytt utbytes alpha one drev.

 

Motorn är renoverad med nya kolvar, lager o packningar.

 

Sitter gamla rochester originalförgasaren på och med bortplockad mekanisk choke.

 

Jag tror jag surade ner den efter att ha gett några gaspumpningar igår vid start.

 

Startmotorn och motorn går runt men den smäller inte igång. Provat bytt tändstift och gett startgas. Tänder inte.

 

Kollat gnista på alla stift. Va äre för fel tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...startgas brukar funka som en första vägledning.

 

Om någon sprutar startgas samtidigt som du kör startmotorn så ska den gå på startgasen om det finns ordentlig gnista.

 

Är det friska batterier?

Den ska snurra ordentligt och ge rejäla gnistor.

 

Står tändningen rätt?

På gamla Chrysler v8:or kunde man sätta fördelaren 180 grader fel har jag för mej, men det gäller nog inte i detta fall.

 

Jag skulle söka på tändningssidan i alla fall, med tanke på att den inte tänder på startgasen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört den på land och ställt tändning enligt som den ska vara.

 

Har nu bytt till nya tändstift.

 

Jag har fyra batterier tillslagna och batteriladdare igång så den bör få tillräcklig ström.

 

Har plockat lös och pluggat bränsleröret in till förgasaren så att den inte ska bli sur då jag gnuggar. Ska försöka få hjälp av nån som vrider på startnyckeln imorgon medan jag sprutar i startgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortplockad manuell choke, man undrar varför?

 

Gick den igång på land när du ställde tändningen?

 

Om den blir sur så borde stiften vara blöta när man plockar ur dom, men

med pluggad bränsletillförsel så borde det problemet vara isolerat.

 

Hur mår tändspolen, klen gnista?

 

Är tändkablarna friska?

 

Är själv ute på sjön utan dator from ikväll, ser fram emot nya

rapporter, motorn är ju inget under av högteknologi så detta

borde kunna lokaliseras ganska enkelt.

 

 

 

Jag har kört den på land och ställt tändning enligt som den ska vara.

Har nu bytt till nya tändstift.

Jag har fyra batterier tillslagna och batteriladdare igång så den bör få tillräcklig ström.

Har plockat lös och pluggat bränsleröret in till förgasaren så att den inte ska bli sur då jag gnuggar. Ska försöka få hjälp av nån som vrider på startnyckeln imorgon medan jag sprutar i startgas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Choken som satt där var en sån där fjäder som expanderar av värmen och öppnar spjället. Den var rostig och hakade upp sig emellanåt och vid renoveringen när jag plockade isär allt så ramlade den i bitar.

 

Jag har kört den på land och då gick den bra. Fick inte riktigt ner tändningen till 8 grader utan det blev 12-14 ungefär. Något lägre så ville den dö på tomgång. Jag tänkte då att jag kunde finjustera det sista med båt i vattnet.

 

Idag fick jag hjälp av brorsan som vred på startnyckeln. Gnuggelignugg och jag sprayade i startgas och visst fan gick den igång några sekunder! Perfekt!

 

Nu satte jag tillbaka bränsleledningen in till förgasaren och vi körde igång igen.

Den gick igång med gaspådrag på 1800rpm och snart kunde han dra ner till 1300rpm utan problem. Vi lät den stå så för att sedan gå ner lite lite till.

 

Nu kollade jag tändningen och den var på runt 20 grader. Jag vred tillbaka lite i taget men sedan tvärdog den.

 

Efter det fick vi inte den att starta. Verkade bli tvärsur igen. Efter man gnuggat, rök det bränsleångor upp igen.

 

Nu började jag fundera på att förgasaren flödar på låga varvtal och dränker motorn. Det bara stank bensin i hela motorrummet.

 

Kollat gnista på stiften. Ok.

Redigerad av hannes_i_holmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började misstänka att det va nå fel på min Rochester förgasare så det blev ett samtal till en butik inne i stan som säljer usa bildelar. Dom hade en edelbrock marine förgasare i lager.

 

Brände in till stan och köpte den och en adapterplatta, slangnippel och nya stift.

 

Jag hade även plockat ur alla stift som satt monterade och även lossat gamla förgasaren och snurrat motorn så alla ångor skulle vädra ur. Det låg en pöl med bensin nere i insuget.

 

I med nya stift ikväll, monterade nya förgasaren och väntade på brorsan som hjälpte mig. Vi testade att gnugga först på bara startgas, -inget resultat! Provade med stängt och öppet chokespjäll. Stendött. Vi satte dit bränsleledningen, men det tände inte det heller.

Efter lite försök luktade det enormt mycket bränsle igen nere i motorrummet.

 

Ut med alla stiften igen och bort med förgasaren. Körde runt motorn lite för att vädra. Lämnade den så nu över natten för att den skulle få dunsta av sig bensinen.

 

Är lur på varför vi fick igång den idag. Verkar kunna lätt bli väldigt långsur (som ett fruntimmer nästan). ;-)

 

Och den verkar få för mycket bränsle på lägre varv = dränks. Eller är gnistan för dålig? Hur vet jag det? Har kollat och det finns gnista på alla stift.

 

Hur vet man om tändspolen kan vara kass?

 

Det sitter nya tändkablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar onekligen som förgasaren flödar, men att även en ny förgasare flödar låter mindre sannolikt, fast inte helt omöjligt ändå, förr i tiden kunde gamla packningar läcka första gången de användes för att sedan bli täta efter ett tag.

 

Den borde ju gå med den nya förgasaren med pluggad bränsleledning och startgas.

 

Hann motorn bli ordentligt varm innan den stannade med den gamla förgasaren?

 

Gammal bensin kan ställa till besynnerliga fel, barnens gamla Yamaha stannade ungefär var femte minut med gammal bensin i tanken, ny soppa - inga problem.

 

Vatten i bensinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högt bränsletryck?

 

Fìnns någon regulator innan förgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej. Motorn kördes på land flera gånger innan sjösättning. I vattnet kan den varit kall dock.

 

Vi har fått igång den med höga varv och mycket förtändning. Kan det vara otillräckligt bra gnista tro?

 

Jag har bytt bränslefilter som är vattenseparerande och det såg ut som nytt. Bytte ändå. Vatten i bränslet vet jag dock ej.

 

Fick tips om att kolla så jag satt ner fördelaren rätt. Tog ut alla tändstift ikväll och roterade motorn med spärrskaft på bulten till remskivan fram på vevaxeln.

Roterade tills ettans cylinder var i topp och jag hade O på tdc-graderingen.

Kollade in i fördelaren och jag hade fått ner fördelaren lite fel. Rotorn skulle nu peka mot tändpol 1 på fördelaren men den låg strax efter och lite mer mot 8:an.

Drog upp fördelaren och vred lite på drevet nere på oljepumpen och satte ner den igen. Nu fick jag den på rätt kugg och den pekade mot 1:ans tändpol i locket.

 

Skruvade fast allt igen och på med alla tändkablar, i med tändstiften och testade. Tände inte....

 

Vred om så att jag fick lite mer förtändning. Hjälpte inte. Gnuggade i omgångar tills jag gav upp och satte dit batteriladdaren.

 

Angående bränsletrycket så är det en mekanisk bränslepump och raka vägen till flottörhuset på förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde du med startgas efter att fördelaren flyttats ett hack?

 

När jag höll på med V8:or(väääldigt länge sedan) så brukade 

startmotorn inte orka dra runt när den tände om man hade för

mycket förtändning, vilket skulle kunna indikera att tändningen

trots allt stått för sent i er fall, men nu spekulerar jag vilt.

 

Det är ju lätt att försiktigt vrida på fördelaren motsols samtidigt som

startmotorn går, och samtidigt ge startgas för att se vad som händer,

du behöver en medhjälpare till.

 

Sker förställningen med vacuumslang från förgasaren?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag gjorde ju inte det. Provade bara att starta med choke, utan gaspådrag, lite gaspådrag, utan choke o.s.v....

 

Jag ska se om jag får med mig en medhjälpare ikväll. Då ska jag testa med bara startgas till att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bränslefilter?

 

Här är fler som har liknande problem:

 

http://www.jalopyjournal.com/forum/threads/edelbrock-carb-flooding.573623/

Intressant länk! Tack så mycket. Det känns lurigt om jag har fel på bägge förgasarna. Men den ska ju hoppa igång på startgas oavsett till att börja med.

 

Angående vakuum från fördelaren så sitter det inget sånt. Det är nog mer bilar som har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...