ChristerN 2 716 Postad 8 Juli , 2014 Hej. Önskar tips på vad man ska göra när (termostat-?) blandaren på min varmvattenberedare verkar leva sitt eget liv. Det började häromdagen när vi la till vid en ö och skulle diska dagens disk. Det kom bara ljummet vatten när vi satte på bara varmvatten. Kände på blandaren och den var het på sidan mot beredaren och kall efter. Vred några gånger på +/- vredet och tänkte det bara hade hängt upp sig men efter några vridanden var resultatet det samma. Det kommer lite varmt precis i början när man spolar men efter någon sekund blir det mest kallt. Spolar man långsamt blir det lite bättre men helt klart är det något galet med blandaren. Tips på vad det kan vara som har hakat upp sig? Kan man rensa den på något sätt om det sitter någon skit i vägen? I värsta fall får jag byta den men det verkar lite riskabelt då den förmodligen är monterad från fabrik och jag har ingen bra erfarenhet av att mecka med vattenrör. Det hela verkar sitta rejält fast. Värmaren är en Quick Nautic Boiler BX4005S från 2010. Om jag måste byta, tips på hur det görs på bästa sätt? Måste jag använda original-grejer eller finns det bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 593 Postad 9 Juli , 2014 Är det mycket kalk i ert vatten? Då kan det vara så att den har fastnat. Det kan i så fall fungera att ta bort den, och lägga den i citronsyreblandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 593 Postad 9 Juli , 2014 Förresten har min termostatblandare, blivit likadan. Och vi har inte hårt vatten. Min beredare är en Isotemp, som är ett år gammal. Kanske det står vatten kvar i den under vintern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 716 Postad 9 Juli , 2014 Hej och tack för tipset. Har idag beställt en ny för alldeles för mycket pengar. I affären hade de aldrig hört talas om att de hade gått sönder. Nackdelen med både ett byte och en reparation enligt ditt förslag är att man måste tömma systemet och ta i med rejäla verktyg för att få bort grejerna. Tror jag väntar med det till i höst för med min tur så drar jag väl sönder något så hela vattensystemet blir obrukbart. Och det vill man ju inte riskera under semestern. När jag kom till hemmabryggan idag hade bojen slitit sig. Det var schacklet jag monterade i våras som hade satt sig så att skruven hade gängat ur! Själva schacklet satt fastkilat i rörkausen och i kättingen mot bojen hade skruven skruvat ur sig. Med sån otur tror jag inte jag ger mig på varmvattnet nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 9 Juli , 2014 Det sitter en känslekropp inuti som kan ge sig med tiden eller möjligen kärva. På VVB i hus sitter ofta en blandare av fabr. ESBE den är nästan standard. Kan man få dit en sådan i båten är det lätt att få tag i en ny kostar runt 400 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 716 Postad 10 Juli , 2014 Tack för det tipset. Ska kolla om en sån skulle kunna passa. Blir ju så mycket lättare att byta om man köper grejer som finns för en större marknad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser