Fiddlas 0 Postad 8 Juli , 2014 Hej jag har en yamaha 55hk 2takt 2 cyl utombordare som jag kliat mig i huvudet över de senaste veckorna. Kompet är 9 .1 9.1 kall. 9.1 8.9 varm. Motorn går bra på land vid provkörning. Men nu har jag sjösatt 2 gånger med kass tomgång efter man blåst ur han. Kollat triggers ny cdi Box rengjort förgasare 3 gånger. Kollat slangar reglage bränslepump ny tank och blåsa. Bränslefilter. Nu till det jag funderar över. Den undre förgasaren suger inte nånting in i gasaren. Reagerar inte om man håller för. Eller skruvar på luftskruven... Inge sug alls... Nån som har koll på detta. Membranen är hela. Har försökt hitta tjuvluft med hjälp av startgas utan o hitta... Nån som har nån ide? Håller på o ge upp.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 8 Juli , 2014 Antagligen saknar du tillräcklig vevhuskompression. Tätningarma 15-17 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0044048&path=MM~~C0044048&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=688&docName=MARINER%20|%201977%20|%2060%20|%20MARINER%2060%20-%207060507&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM eller Reedventilen 22 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0044049&path=MM~~C0044049&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=688&docName=MARINER%20|%201977%20|%2060%20|%20MARINER%2060%20-%207060507&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM skulle jag gissa på. Reedventilen är klar enklast att börja med. Tips: - Ang. reedsen, Googla. Kan finnas att få tag på här: http://www.boyesen.com/vaf/product/list/?category=%3F&make=34&model=1105&option=1105&year=178, men Googla även med reservdelsnummret. - Vevaxeltätningarna är nog std. dimensioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 9 Juli , 2014 Ok tack för det snabba svaret. Jag har demonterat reedventilerna nu. Det jag noterade var att don klickar lite när man lyfter försiktigt i dom. Och sen är det kraftiga repor inne där man stoppar in reedventilerna. Och att den nedre plattan under den nedre vevaxeln är ärjad och har ett grovt spår i sig... Den övre plattan under sin vevstake är mkt finare utan ärj.. Och utan spår.... Nu är jag okunnig på detta. Frågan är om det är normalt? Helt utanför min kunskapsbank. Tacksam för svar. Ska jag byta reeds eller kanske redan kört? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 9 Juli , 2014 Kraftiga repor? På kolven eller? Kan du ta några bilder och lägga upp dom vore det bra. Men det låter som att den nypt nån gång i tiden. Reedventilerna ska vara täta mot ytan dom ligger mot och fjädra tillbaka om du trycker lite på dom. Om du sprutar startgas direkt i förgasaren utan reaktion kan du inte ha nån gnista på den cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 9 Juli , 2014 Insug vevhus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 9 Juli , 2014 Insug vevhus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 9 Juli , 2014 Vevstaken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 9 Juli , 2014 Antar att reeds är känsliga? Dom som sitter där ser bra ut.. Men sent kanske inte duger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 9 Juli , 2014 Någon som vet var man hittar sprängskisser till denna gamla motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 10 Juli , 2014 De där reporna är inget att bry sig om, det är gjutskarvar som är nerslipade. Det ska helt enkelt se ut så där. Om reedsen ser bra ut och känns styva så är de mest troligt bra. Sprängskisser finns på google, tex boats.net, ishopmarine.com mfl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 10 Juli , 2014 Ok ja då vet jag vad det är för nått... Får klura vidare.. Reedsventilerna öppnar o stänger bra. Kan byta dom ändå. 2takt är inte så enkelt som man tror hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 10 Juli , 2014 Nu går motorn inte allt bra.. Låter Bööö blö bara suger inte heller i sig via bränsle pumpen... Spontanstannar .... Inge bra alls... Nått skit med insugs tror jag... Enns värt o byta reeds eller reservdelmotor kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 11 Juli , 2014 Nya tag tror det är nedre vevaxel packboxen. Nu till frågan hur mkt jobb är den att byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 11 Juli , 2014 Jag börjar tro att jag satt dig på fel spår. Du skriver att förgasaren inte suger och hänvisar sedan till att den inte reagera på blandning skruven och att det inte blir ngn skillnad om du håller för insuget. Men båda dessa symptom stämmer också på en motor med tändningsfel. Jag tror alltså att den suger fast kanske i dubbel bemärkelse :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 11 Juli , 2014 Mkt intressant satt just o fundera på on cdiboxen är korrekt installerad av mig... Hur räknar man cyl på en utombordare ? 1an nere? 2an uppe? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 11 Juli , 2014 1an uppe grå kabel 2an nere orange.. Så då stämmer det enligt vad som står hör på sidan... Sen bytte jag bara en åt kabel åt gången... Så det bör vara rätt... Dock gick krysskilen av i svänghjulet... Efter som det släppte lite när den blev varm. Vart där o mätte triggerspolarna. Där blev repor i toppen på vevaxeln...där svänghjulet konas in. Kan vara det som spökar kanske? Gnistan ser dock fin ut på båda stiften... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiddlas 0 Postad 12 Juli , 2014 Kollade vevhusets trycksättning lite innan. Blåste med munnen lite o kolla hur den pyste när man snurra motorn förhand... Tycker det verkar... Så det kan vara nått tändrelaterat oxå... Inte helt lätt o hitta... Ska kolla under svänghjulet igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser