Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
utombordarn

Kylproblem Yamaha 90 hk tvåtaktare

Rekommendera Poster

Typiskt när värmen kommer!!!! Sjösatte idag. Har en Yamaha 90 hk tvåtakt årsmodell runt 00-02,osäker.

Köra på halvfart eller lite under funkar. Drar jag på fullt så börjar den tjuta samt dra ner varven. Den blir för varm.... Vatten strålar ur skvallerröret så den får någorlunda kylning. Provade att plocka ur termostaten ifall det ev var denna som felade. Ingen skillnad. Tycker dock att skvallerstrålen är sämre nu än vad den varit... Men havererar inte en impeller Direkt?? Dvs inget vatten kommer ur skvallerröret? Eller kan dom bli sämre? Jag har aldrig bytt den,kört den säkert i fem sex år utan byte. Hur jävligt är det att byta på denna motor? Något speciellt att tänka på? Växelväljare i visst läge? Tips önskas snarast av er motrorkunniga!!

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju tillägga att vattnet som kommer från skvallerstrålen är helt kallt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet av egen erfarenhet att impellern kan tappa blad, att blad även brutits av, och är bara hälften av dess ursprungliga längd. Så de behöver inte alls sluta fungera direkt.

 

Mitt kylvatten kallt från början, men blir rätt varmt efter en kort stund.

 

Inte svårt att byta, enligt mig. Googla och finn instruktioner och kanske film.

 

Beställ rätt saker, finns bland annat på marinshopen, där finner du även guide till årsmodell samt typ av motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha 90 har en hög impeller med korta blad, min erfarenhet är att just den utformningen har kortast livslängd och att de har egenheten att tappa blad som far upp i motorn och ställer till jäkelskap.

 

5-6 år är för länge, växelhuset måste av minst var tredje år för återfettning av bultar och splines så tyvärr blir jag inte förvånad om du snart startar en tråd om brustna bultar och en drivaxel som inte vill halka ur veveaxeln..

 

Bytesintervalllet för impellern är 3 år, vartannat byte brukar det va dax även för slithylsa/platta. Färdigt kit finns att köpa. Ofta går Yamaha-impellrar längre än 3 år men just med denna motor skulle jag nog inte sträcka på intervallet..

 

Annars är det växel i neutral som gäller, ingen växelstång att dela då den är splinsad. Resten hittar du på Youtube..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb för utförligt svar!! Nu är jag osäker på årsmodeller på min motor,då någon tagit bort typskylten på denna motor. Men runt 00-02. Enligt vad jag googlat mej till så menar vissa reservdelsfirmor i deras sortiment att det är samma impeller på 90 hk från 1984-2006??? Och vissa har en brytpunkt på sent 80 tal till 2001. Vad ska man tro! Har åkt på badturer idag, motorn kyler på ca halvgas. Är ju tar att man har övervakningen som drar ner motorn i nödläge om den larmar.givetvis så ska den bytas fortast möjligt. Risk för att inte få isär växelhuset är nog obefintlig,denna motor har aldrig körts i saltvatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte bytt på 5-6 år o du inte vet tidigare historik hade jag satsat på ett helt kit med impeller, slithylsa/platta, tätningar o lite annat smått o gott. Det brukar nämligen va så att en ny impeller tillsammans med sliten hylsa o platta pumpar ännu sämre än den gamla impellern. Kitet heter 692-W0078-02-00 och är samma från 1997-2006.

 

Antar du kollat på butiker som säljer piratimpellrar o de har ibland inte riktigt koll. Svårt o veta vilken kvalite man får oxå och jag vill inte lära mej det den hårda vägen med ett stopp på sjön. Använder enbart orginaldelar men det är bara mina två ettöringar av myntet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara  en fundering, är du 100 på att det är dålig kylning, jag hade tidigare en 30 hk Yamaha och den uppförde på på samma sätt vid dålig kylning som vid skitigt oljefilter. Dvs vid låga varvtal så räckte genomströmmningen genom oljefilter, men vid höga gjorde det inte så motorn larmade och sänkte ner varvtalet.

 

Den gången jag hade problem med kylningen så ångade det om riggen samt vatten ur skvallerstrålen var hett och ångande.

 

Det hjälpte att tvätta oljefiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bara en fundering, är du 100 på att det är dålig kylning, jag hade tidigare en 30 hk Yamaha och den uppförde på på samma sätt vid dålig kylning som vid skitigt oljefilter. Dvs vid låga varvtal så räckte genomströmmningen genom oljefilter, men vid höga gjorde det inte så motorn larmade och sänkte ner varvtalet.

 

Den gången jag hade problem med kylningen så ångade det om riggen samt vatten ur skvallerstrålen var hett och ångande.

 

Det hjälpte att tvätta oljefiltret.[/quote

 

Nu pratar vi om en tvåtaktare som rubriken lyder.... Finns inget oljefilter där heller!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bara en fundering, är du 100 på att det är dålig kylning, jag hade tidigare en 30 hk Yamaha och den uppförde på på samma sätt vid dålig kylning som vid skitigt oljefilter. Dvs vid låga varvtal så räckte genomströmmningen genom oljefilter, men vid höga gjorde det inte så motorn larmade och sänkte ner varvtalet.

 

Den gången jag hade problem med kylningen så ångade det om riggen samt vatten ur skvallerstrålen var hett och ångande.

 

Det hjälpte att tvätta oljefiltret.[/quote

 

Nu pratar vi om en tvåtaktare som rubriken lyder.... Finns inget oljefilter där heller!!

 

Suck, jag har haft 2-taktsYamaha i 15 år och då vet jag att det finns OLJEFILTER där för den har jag fått rengöra ett antal gånger. Det är inte samma typ som i en fyrtaktare utan finns i botten av oljetanken och rengör olja innan den hamnar i oljeinsprutningen.

Kolla sidan 2-19:

http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/1998/lit-18626-02-90_604.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Bara en fundering, är du 100 på att det är dålig kylning, jag hade tidigare en 30 hk Yamaha och den uppförde på på samma sätt vid dålig kylning som vid skitigt oljefilter. Dvs vid låga varvtal så räckte genomströmmningen genom oljefilter, men vid höga gjorde det inte så motorn larmade och sänkte ner varvtalet.

 

Den gången jag hade problem med kylningen så ångade det om riggen samt vatten ur skvallerstrålen var hett och ångande.

 

Det hjälpte att tvätta oljefiltret.[/quote

 

Nu pratar vi om en tvåtaktare som rubriken lyder.... Finns inget oljefilter där heller!!

Suck, jag har haft 2-taktsYamaha i 15 år och då vet jag att det finns OLJEFILTER där för den har jag fått rengöra ett antal gånger. Det är inte samma typ som i en fyrtaktare utan finns i botten av oljetanken och rengör olja innan den hamnar i oljeinsprutningen.

Kolla sidan 2-19:

http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/1998/lit-18626-02-90_604.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta tips!! Låter ju väldigt logiskt faktiskt!! Skall omgående ner i hamnen och kolla upp detta filter! Men har även beställt komplett renoveringskitt med impeller,slitplatta och tätningar! Så jag bugar och tackar för dessa eminenta tips om filter och bestnummer till till vattenpumpskit!

 

Nu åker vi och badar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du inte i instrumentet om det är temp eller oljelarm..? Jan_af_Lisoe är helt rätt ute. Oljenivålarmet på Yammor är så fiffigt gjort att det sitter inuti filtret. Suger pumpen i sej olja fortare än oljan rinner genom filtret går nivålarmet trots att nivån i själva tanken är OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...