Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Teppas

Plotter

Rekommendera Poster

Ska byta plotter och undrar vad jag ska ha, idag sitter det en raytheon L760 som inte hittar kartan. Vill ha en 7" men vilken modell, fabrikat, och hyfsat billig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Lowrance HDS 7m och en HDS 8, fantastiskt nöjd med bägge, lätthanterliga och smidiga menyer. Dock är 7:an bara 6,4 i skärmstorlek vilket känns väl litet för en gubbe som borda skaffat glasögon, 8:an däremot är 8.4 om jag inte missminner mig vilket känns bekvämare även i lite högre farter....

Billigt vet jag inte...... jag köpte hos handlare för att ha tillgång till bra och snabb service, men går ju att få bättre priser på nätet....men då får man skicka prylarna hit och dit om något är fel....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin 720 är ju en enkel å rätt vettig pryl, vi har en 720, lätt att göra rutter när man har pekskärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan också rekommendera Garmin 720 och gärna den som har inbyggd ekolod då heter den 720S. Haden en på min förra båt och var supernöjd. Dessutom van den bäst i test 2010 tror jag det var i Vi Båtägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några enkla tips:

Titta på priset INKL sjökort och någon uppdatering, det kan skilja en hel del.

Kolla hur det funkar med menyer mm. Går det att förstå utan instruktionsbok?

Lyssna inte på båtgrannen, sannolikheten är ganska stor att han har noll koll. Jag har träffat de som sagt sig vara så nöjda men sen visar det sig att de aldrig lagt ut en waypoint el likn. Vad de va så nöjda med vet jag inte, färgen kanske? eller att de överhuvdtaget fungerade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi laddade hem Navionics över nätet på SD-kortet som fanns med Lowrance apparaterna.  1 års uppdateringar ingår, och priset hamnade på strax under 2 kkr för vårt kort, färdigt i handel varierade kortet från 2395 kr till 2895 kr.

Hur man använder sin plotter ser nog väldigt olika ut......... det som jag är mest nöjd med på Lowrance HDS är menyerna och funktionerna, instruktionsböckerna ger bra information om vad apparaten kan prestera..... och vet du vad du vill ha ut av den så går det ganska lätt att hitta fram till det man söker i menyerna, relativt självinstruerande med andra ord.....

Senast nu ikväll lagrade jag några olika skärmval för olika behov, plotter med kurs, djup, motortemp, bränsleförbrukning etc.  ...... ekolod med kurs, fart, motorinfo...etc....

Ganska enkelt att hitta inställningar och knappa sig fram till en skärm som ger den information man vill ha vid olika tillfällen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En skillnad mellan HDS7 och HDS8 är menyknapparna som finns under skärmen på 8:an vilket gör den ännu mer lättarbetad.

Jag har en HDS8 och en HDS10 och är mycket nöjd med båda.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp precis så.... HDS 8 är överlägsen 7:an inte bara på grund av skärmstorleken, utan också menyknapparna som du nämner. 

Tror nog att HDS 7:an i babordspulpeten så småningom kommer att bytas mot en större modell för navigation och bara köra ekolodsbild/motorinfo i 7:an. Inte för att den är dålig på något sätt, men skärmen känns väl liten jämfört med "brorsan" i styrbordspulpeten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...