Lil-Bossan 0 Postad 8 Juli , 2014 Jag fick ett tips från båten bredvid oss att man ska lägga GPS:n i en kastrull när det åskar så den inte far illa. Är detta riktigt? I så fall ska man väl lägga mobilen,surfplattan, radion/stereon och VHF-radion i kastrullen med. Så många kastruller har jag inte med mig i båten, kanske att man ska ta med den stora zinkbaljan så allt får plats. Är det så att Ni vet något om detta så skriv gärna en rad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Juli , 2014 Finns substans i det rådet faktiskt... Ett nedslag mot mark skapar en plasmatunnel med högspänning. De flesta knallar ger bara urladdning mellan olika moln men ett enstaka nedslag - även ett par hundra meter bort kan ge en strömspik som slår ut elektronik. Ugnen brukar vara rådet... Men framförallt ska man dra ur sladdar, det induceras lättast en spik i en ledning. Man kan skämta här men de som fått allt i båten eller huset utslaget skrattar inte? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 8 Juli , 2014 Å andra sidan, om detta hade varit ett stort problem så hade vi sett spaltmeter om det i tidningarna. Själv har jag aldrig hört talas om att någon GPS har gått sönder pga åska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Juli , 2014 Som sagt, de flesta blixtar håller sig uppe i molnen och är inte i närheten av jord... Jag själv har bara drabbats två gånger på 30 år, så det är kanske ett litet problem? Där, då, var det rätt krångligt att ersätta skadade grejer. Och självrisk på 5 lakan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 Juli , 2014 Direktträffar av blixtar står nästan inget elektriskt pall för. Inducerade spänningar är det egentliga problemet, och där blir spänningen högre ju längre ledningen ("antennen") är. Därför är t ex telefonledningar, datakablar och antennkablar väldigt känsliga, eftersom de dels är långa och dels är gjorda för väldigt låga spänningar.En antenn i en lös GPS-enhet är i storleksordningen centimeter, så där lär inte hända nåt om inte blixten träffar inom nån eller några meter. Om ens då. Om den däremot har en ledning, t ex upp i en mast till en separat antenn, så finns det kanske en viss risk. Men då räcker det att dra ur antennkontakten.En gång när yngsta brorsan var ensam hemma, ca 11-12 år gammal, gick det en blixt genom ett grannhus, 3-4 hus bort. I det huset flög proppskåpet loss från vägen och träffade motsatt vägg, och det uppstod en mindre brand som kunde släckas snabbt. I vårt hus kom det blålila ljusbågar i väggkontakterna. Men ingen elektronik i huset skadades (brorsan hade dragit ur sladdarna). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser