Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Hammurajen

Bogpropeller har slutat fungera - "brytpinne"?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är nybliven medlem på maringuiden.se och nybliven ägare till en Sea Ray 270 Sundancer. Har nyss varit på semestertripp och trots en viss ovana vid vår nya båt har det mesta gått bra. Sista dagen på trippen gick dock bogpropellern sönder. Motorn går men propellrarna snurrar inte. Två oberoende personer (som är mer kunniga i ämnet än jag själv) har tipsat om att det troligtvis är brytpinnen som har gått av. Och i tidigare trådar här på forumet har jag läst ungefär samma sak. Jag har känt med handen vid propellrarna och känner inget som är i vägen eller sitter fast. Kanske var det så att brytpinnen redan var sliten och "sjöng på sista versen".

 

Nu till problemet: Var sitter brytpinnen och hur byter man den?

 

De två oberoende personerna hade olika åsikter där. Den ena trodde att brytpinnen gick att byta utan att demontera elmotorn medan den andre trodde att elmotorn måste loss. Båda ansåg dock att bytet ska gå att genomföra med båten kvar i vattnet.

 

Bogpropellern är en QL BP450 från 2001.

 

Har hittat en sprängskiss här:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.marinepartseurope.com%2Fsv%2Fvolvo-penta-sprangskiss-47702300-82-15.aspx&ei=ocK7U6LJAYG_ygOGtYDgAw&usg=AFQjCNF6NGimGnevZDBM3hVOAMl2YP-UIw

 

Och en annan ritning här:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=15&cad=rja&uact=8&ved=0CHcQFjAO&url=http%3A%2F%2Fwww.bryhnilsen.no%2Fdok%2Fql0001.pdf&ei=nMO7U-CoNsWAywPVjoKwBA&usg=AFQjCNFvC-bHsQ2JXK9YVlp3qFUCxgn0aw

 

Men jag hittar inget på någon av dessa ritningar som heter "brytpinne". Alltså gissar jag att det finns en mer formell benämning på "brytpinne". Och vad det heter på engelska är lika oklart...

 

Någon som vet hur man går till väga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se position "Driver" nr 21 som det verkar vara tre stycken av. Dels på drivaxeln, samt dels på vardera propelleraxel, Har du tur är det den på drivaxeln som gått av, för då kan du nog byta i sjön.

 

På V-P:s sprängskiss finns inte den på drivaxeln utan bara de på propelleraxlarna. Se pos nr 23.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tre under "Driver" pos 21, varav en på drivaxeln. Har du tur så är det den och då kan du byta i sjön.

 

Förbryllande är att V-P:s sprängskiss bara har två, pos nr 23 och ingen på drivaxeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, även om det var lite svårt att hänga med...

 

Efter några timmars bökande (fick bl.a. tillverka en special-torxnyckel för att det var så trångt) så fick jag loss elmotorn - bara för att konstatera att där fanns ingen brytpinne, eller något annat synligt fel. Motor och axel sitter ihop med en hylsa med spår i. Axeln gick lätt att snurra med fingrarna. Alltså verkar felet sitta längre ner, dvs under vattnet... Inget kul konstaterande direkt när säsongen precis har börjat och det äntligen är kanonväder .  :(  :angry:

 

BP 450 har ju två propellrar och om jag fattade rätt så sitter det en brytpinne på varje propelleraxel. Verkar lite konstigt om båda dessa skulle gå sönder samtidigt kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att en varit trasig ett tag utan att du märkt det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det är konstigt att två brytpinnar på propelleraxlarna helt plötsligt gått av utan du märkt det. I V-P:s sprängskiss finns en pos 12/13 som visar en pinne som gör att drivaxeln drar runt krondrevet, (heter det så?). Har den gått av får det samma effekt, dvs du får ingen drivning på på propellerna. Du kan enkelt, nåja, kolla det för du måste vrida på propellerna. Roterar den du inte vrider på åt motsatt håll, är det nog den lilla pinnen som håller kronhjulet som är defeekt. Kan du vrida propellerna åt olika håll oberoende av varandra är det nog brytpinnarna på propelleraxlarna som är av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att en varit trasig ett tag utan att du märkt det?

Ja, den tanken slog mig också. Men samtidigt kändes den ganska effektiv så länge den fungerade, så att den skulle haft "halvdrag" skulle i så fall varit överraskande. Men säker är jag ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det är konstigt att två brytpinnar på propelleraxlarna helt plötsligt gått av utan du märkt det. I V-P:s sprängskiss finns en pos 12/13 som visar en pinne som gör att drivaxeln drar runt krondrevet, (heter det så?). Har den gått av får det samma effekt, dvs du får ingen drivning på på propellerna. Du kan enkelt, nåja, kolla det för du måste vrida på propellerna. Roterar den du inte vrider på åt motsatt håll, är det nog den lilla pinnen som håller kronhjulet som är defeekt. Kan du vrida propellerna åt olika håll oberoende av varandra är det nog brytpinnarna på propelleraxlarna som är av.

Ja, pinnen på pos 12/13 skulle det kanske kunna vara. Skulle teoretiskt sett kanske också kunna tas med båten kvar i vattnet om man lossar låsbrickan(13) och lyfter upp hela axeln ur oljebadet.

 

Men, som du säger, behöver jag kolla mer noggrant hur propparna går att vrida i förhållande till varandra. Jag får hoppa i sjön å bada så man kan känna på båda samtidigt. Blir kanske inte gjort med en gång. Återkommer när jag har kollat.

 

Tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tillbaka igen. Har badat å kollat. Och båda propellrarna går att vrida hur som helst och utan att axeln i båten rör sig. Slutsatsen antar jag då blir att  båda brytpinnarna för respektive propeller har pajat.

 

Så antingen gick båda sönder samtidigt, vilket låter osannolikt. Eller så var en trasig tidigare och jag har kört med bara den ena, vilket också verkade konstigt då den kändes hyfsat effektiv. Men det sista kanske är mest troligt ändå.

 

Hittade förresten två små pinnar, som ev kan vara brytpinnar, fasttejpade inne vid bogpropellern. Dock var dessa olika stora så frågan är vilken som i så fall hör till propellern? Måste ju ha en till i samma storlek.

 

Jaha, båten måste då tyvärr upp för att komma åt och fixa det här. Jobbigt!

Nästa problem blir väl att få isär skiten. Går det att lossa centrumskruven i propellern när den bara snurrar? Kanske går om man håller fast axeln inne i båten?

 

En annan sak som är lite oroande är ju om man tittar i Volvo Pentas reservdelslista i anslutning till sprängskissen. Det står "utgått" på många poster. Är verkligen QL BP450 en så gammal modell att det börjar vara svårt att hitta reservdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har samma problem som beskrivs ovan.

Jag kan rotera varje axel (som propellern ska sitta på) oberoende av varandra.

Motorn driver utan problem.

När jag roterar axeln ovan växelhuset (efter lossat växelhuset) roterar inte någon propeller.

 

Har du funnit någon lösning/orsak? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har samma problem som beskrivs ovan.

Jag kan rotera varje axel (som propellern ska sitta på) oberoende av varandra.

Motorn driver utan problem.

När jag roterar axeln ovan växelhuset (efter lossat växelhuset) roterar inte någon propeller.

 

Har du funnit någon lösning/orsak? 

 

Fel av mig, jag har lossat motorn, inte växelhuset.

 

Jag har samma bogpropeller BP450.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har samma problem som beskrivs ovan.

Jag kan rotera varje axel (som propellern ska sitta på) oberoende av varandra.

Motorn driver utan problem.

När jag roterar axeln ovan växelhuset (efter lossat växelhuset) roterar inte någon propeller.

 

Har du funnit någon lösning/orsak? 

Hej,

 

Ursäkta att det har dröjt lite. Båtfirman hade liksom semesterstängt...

 

Jag har nu fått tag på två nya brytpinnar till respektive propelleraxel. Men bytet är inte gjort än. Båten måste som sagt lyftas upp och jag har i den senaste tidens värme inte riktigt tagit mig lusten att göra det...

 

Kanske blir nån gång under närmaste veckan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Har samma problem som beskrivs ovan.

Jag kan rotera varje axel (som propellern ska sitta på) oberoende av varandra.

Motorn driver utan problem.

När jag roterar axeln ovan växelhuset (efter lossat växelhuset) roterar inte någon propeller.

 

Har du funnit någon lösning/orsak? 

Hej,

 

Ursäkta att det har dröjt lite. Båtfirman hade liksom semesterstängt...

 

Jag har nu fått tag på två nya brytpinnar till respektive propelleraxel. Men bytet är inte gjort än. Båten måste som sagt lyftas upp och jag har i den senaste tidens värme inte riktigt tagit mig lusten att göra det...

 

Kanske blir nån gång under närmaste veckan...

 

Hej

 

Hur gick det med bytet?

Var det "bara" pinnarna...

Jag har fortfarande inte lagat min, men är på gång då båten nu är lyft för vintern.

 

Med vänlig hälsning

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, tiden rann visst iväg igen. När jag skrev senast i den här tråden var det för varmt för att göra något. Sen blev det för kallt och sen började man jobba... Ja, med facit i hand kunde man lika gärna tagit upp båten i början av augusti för efter det har den i princip inte blivit använd. Sånt är livet...

 

Men nu är den i alla fall uppe ur vattnet och igår skruvade jag loss bogpropellrarna för att byta brytpinnarna. Propellrarna var lätta att ta bort. "Det här verkar ju bli ett ganska lätt jobb", hann jag precis börja känna. Och såna känslor är alltid farliga, för det brukar innebära att något snart går åt skogen...

Jodå, så fort jag fick bort propellrarna så kunde jag ju snabbt konstatera att brytpinnarna var det inget fel på alls. Alltså var felet inne i växelhuset som därför måste bort och demonteras. Och inne i stuvfacket i fören på båten är det helt obeskrivligt trångt så jag har både fått använda improviserade metoder och specialtillverka verktyg för att komma åt och få loss skiten. Men till slut gick det.

 

När oljan tömts ur och växelhuset skruvats isär kunde jag konstatera att det var rörsprinten som håller fast centrumdrevet på motoraxeln som hade gått av (detalj märkt 12/13 på sprängskissen).

 

Som utbildad ingenjör kan jag ju ha lite synpunkter på konstruktionen här. Syftet med brytpinnarna är, om jag har förstått det rätt, att de ska gå av för att resten av mekaniken ska räddas. Det är visserligen säkert olika typer av stål i brytpinnarna och rörsprinten, men brytpinnarna består ändå av 4 mm massivt gods och rörsprinten är endast 3 mm och ihålig. Så det är ju spontant inte så konstigt att rörsprinten blir den svaga punkten här. Lite märklig konstruktion alltså, kan jag tycka.

 

Men men, en ny rörsprint och ny olja ska skaffas till veckan och sen är det "bara" att skruva ihop det igen. Och till våren ska båten då förhoppningsvis ha en fungerande bogpropeller igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte, ännu, övervägt att ersätta den ihåliga 3 mm rörsprinten med en massiv sprint?

 

( tänker som så att med brytpinnar på proppen är du ändå relativt skyddad… annars känns det i fingertopparna som om det här kommer att hända igen… men ok, då vet du ju vad det är direkt som troligen hänt? ) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är olika metall i brytpinnarna och rörsprinten så kan det ju i alla fall vara rätt. Med en mjukare metall i brytpinnarna så kan de vara svagare än rörsprinten.

 

Kolla så att ingen har ersatt orginalbrytpinnarna med en stålsprint för att de ska hålla bättre. Normalt så är ju brytpinnar av mässing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte riktigt klok på sprängskissen.

Jag kan rotera propelleraxlarna oberoende av varandra, detta borde väl inte gå om de är ihopkopplade via samma växel?

Borde inte axlarna vara låsta i varandra via växeln, även om sprint 12 är av.

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte riktigt klok på sprängskissen.

Jag kan rotera propelleraxlarna oberoende av varandra, detta borde väl inte gå om de är ihopkopplade via samma växel?

Borde inte axlarna vara låsta i varandra via växeln, även om sprint 12 är av.

Jag förstår hur du menar och funderade själv ett tag för att komma på hur det kan hänga ihop. Men troligtvis är det så att drevet har kanat upp på axeln när sprinten gick av (jag såg små skrapmärken på axeln intill sprinthålet). Antagligen är det ett litet mellanrum mellan drevet och det nedre kullagret på axeln. Och det räcker att drevet kanar upp några mm för att det inte ska vara i kontakt med dreven på propelleraxlarna som då får "frigång" och kan snurras helt oberoende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte, ännu, övervägt att ersätta den ihåliga 3 mm rörsprinten med en massiv sprint?

 

( tänker som så att med brytpinnar på proppen är du ändå relativt skyddad… annars känns det i fingertopparna som om det här kommer att hända igen… men ok, då vet du ju vad det är direkt som troligen hänt? ) 

Jodå, tanken slog mig. Men då måste ju den massiva sprinten vara en liten bult med mutter eller ha något annat som låser fast den så den inte trillar ur. En rörsprint har ju en fjädrande funktion som låser fast den.

 

Jag vill inte experimentera för mycket här så jag sätter nog dit en rörsprint igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du har inte, ännu, övervägt att ersätta den ihåliga 3 mm rörsprinten med en massiv sprint?

 

( tänker som så att med brytpinnar på proppen är du ändå relativt skyddad… annars känns det i fingertopparna som om det här kommer att hända igen… men ok, då vet du ju vad det är direkt som troligen hänt? ) 

Jodå, tanken slog mig. Men då måste ju den massiva sprinten vara en liten bult med mutter eller ha något annat som låser fast den så den inte trillar ur. En rörsprint har ju en fjädrande funktion som låser fast den.

 

Jag vill inte experimentera för mycket här så jag sätter nog dit en rörsprint igen. 

 

 

Halloj

 

Jag har samma symtom på min BP450 och var på väg att byta ut hela rasket. Nu hittade jag detta och måste kolla. Men jag har en fråga. Hur fick du ur axeln ur drivhuset. Är det bara att lossa säkringar/Låsningar i toppen och dra ut dessa? Har manualen med spränskiss och tolkar jag den så går det inte. Och om sprinten är av så kommer drevet vara kvar i huset. 

 

Skulle gärna komma i kontakt med dig för att diskutera detta om det är möjligt. 

 

Jag nås på perka.forsberg@gmail.com

 

//Perka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen,

 

Kul att se att tråden lever. Försöker förklara här så kanske fler blir hjälpta av det.

 

Axeln ska ur uppåt. Men axeldrevet måste då av nedåt först, och en förutsättning för att komma åt det är att propellerdreven demonteras så att det blir åtkomligt nerifrån inne i växelhuset. När rörsprinten var helt av, och axeldrevet så att säga var "löst", gick det att dra upp axeln med kullager ur huset när de övre låsringarna hade lossats (med hjälp av lite våld nerifrån).

 

Av en händelse tog jag en bild på delarna när det var isärskruvat i höstas. Här ses axeln och axeldrevet upptill i bilden.

 

Ett problem uppstod när delarna skulle ihop igen. Axeldrevet är liksom "gömt" inne i huset, så för att komma åt att få i den nya sprinten måste axeln först ner längre i huset. När sprinten sedan är i ska axel upp tillbaka en bit igen. Som syns på bilden lämnade jag kvar kullagret på axeln. Men för att kunna göra det här momentet måste man alltså knacka ner axeln en bit ur lagret för att sedan (när drev/sprint är på) dra upp axeln och knacka tillbaka kullagret till rätt position igen.

 

Det är ju på sätt och vis egentligen inte nödvändigt att dra ur axeln för att byta sprinten (kom jag precis på när jag sitter här och skriver nu). Det går ju att lossa låsringen och knacka ner den direkt så att man kommer åt sprinten i drevet i växelhuset. Men mitt drev hade ju kanat upp på axeln så för att få ner och av det var jag tvungen att först få axeln uppåt.

 

Blev det lite klarare nu? 

 

Edit: Ett tillägg - visst går det teoretiskt också att göra detta jobb med växelhuset kvar i båten, men det blir fan så mycket krångligare. Att ha allt i ett skruvstäd underlättar betydligt.

post-105324-0-69203300-1432060555_thumb.jpg

Redigerad av Hammurajen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Kul att se att tråden lever. Försöker förklara här så kanske fler blir hjälpta av det.

 

Axeln ska ur uppåt. Men axeldrevet måste då av nedåt först, och en förutsättning för att komma åt det är att propellerdreven demonteras så att det blir åtkomligt nerifrån inne i växelhuset. När rörsprinten var helt av, och axeldrevet så att säga var "löst", gick det att dra upp axeln med kullager ur huset när de övre låsringarna hade lossats (med hjälp av lite våld nerifrån).

 

Av en händelse tog jag en bild på delarna när det var isärskruvat i höstas. Här ses axeln och axeldrevet upptill i bilden.

 

Ett problem uppstod när delarna skulle ihop igen. Axeldrevet är liksom "gömt" inne i huset, så för att komma åt att få i den nya sprinten måste axeln först ner längre i huset. När sprinten sedan är i ska axel upp tillbaka en bit igen. Som syns på bilden lämnade jag kvar kullagret på axeln. Men för att kunna göra det här momentet måste man alltså knacka ner axeln en bit ur lagret för att sedan (när drev/sprint är på) dra upp axeln och knacka tillbaka kullagret till rätt position igen.

 

Det är ju på sätt och vis egentligen inte nödvändigt att dra ur axeln för att byta sprinten (kom jag precis på när jag sitter här och skriver nu). Det går ju att lossa låsringen och knacka ner den direkt så att man kommer åt sprinten i drevet i växelhuset. Men mitt drev hade ju kanat upp på axeln så för att få ner och av det var jag tvungen att först få axeln uppåt.

 

Blev det lite klarare nu? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack. Nu e det glasklart. 

 

Båt upp nu i veckan

Kolla och förhoppningsvis fixa och montera. Om det inte fungerar så sätter jag in en ny bogpropp.

 

Men min symtom är precis som du beskriver...så jag håller tummarna....

 

Jag återkommer med hur det går.

 

//Perka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint, lycka till!

 

Som sagt, i mitt fall var det i särklass besvärligaste momentet att lossa elmotorn från växelhuset då det var så helvetiskt trångt i stuvfacket framme i båten. Passade även på att fixa ett oljeläckage vid slanganslutningen mot växelhuset. Att komma åt den slangklamman var lika jävligt... :angry:

 

När hela växelhuset väl var loss från båten var själva reparationen inte så svår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj

 

Ett stort tack. Jag har nu fixat till min bogpropeller QL bp450 och felet var som jag trodde sprinten till axeln. 60 minuters mek och den var monterad igen. Så återigen tack för hjälpen.

 

Sjösatte igår och den fungerade klanderfritt. Har också en känsla av att den var trasig när jag köpte båten och jag misstänker att drevet var fastkilat med resterna av sprinten. För den går mycket tystare nu.

 

//Perka

 

Fint, lycka till!

 

Som sagt, i mitt fall var det i särklass besvärligaste momentet att lossa elmotorn från växelhuset då det var så helvetiskt trångt i stuvfacket framme i båten. Passade även på att fixa ett oljeläckage vid slanganslutningen mot växelhuset. Att komma åt den slangklamman var lika jävligt... :angry:

 

När hela växelhuset väl var loss från båten var själva reparationen inte så svår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I just wanted to give thanks to  Hammurajen and all others on this topic for the useful information (and Google translate :-) . About to raise the boat in Portimao, Portugal (end September) to fix a QL BP450 gearbox problem. The drive gear is not engaging with the propeller gears so it looks like a similar shaft drive problem. The information shared here is so well detailed with supporting photos - very well done

 

Will let all know how the repair goes and any future tips

The biggest problem so far is that the left-hand propeller is discontinued, so we have had to modify a right hand into left hand using a plastic specialist 'friend' in Sweden

 

the topic is still alive ! - Volvo Penta can get close QL but engineers will repair!

many many  thanks   - maxmacs

 

Fiart 32 Genius https://www.youtube.com/watch?v=bW-FJuUJ4kQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...