Gurks 3 Postad 8 Juli , 2014 Jag har installerat ett solcellspaket på min båt som jag tycker har fungerat bra efter omständigheterna. Det har ju inte varit så mycket sol tidigare under sommaren. Jag gjorde det lätt för mig och kopplade sladdarna från solcellens regulator direkt till förbrukningsbatterierna pga att det helt enkelt blev närmast. När solcellen laddar batterierna som bäst har jag förstått att regulatorn ser till så att spänningen blir drygt 14 V (beroende på urladdningsgraden). Kan det vara som så att regulatorn på motorns generator 'tror' att batterierna är fulladdade när motorn är igång och solcellen laddar med sina ca 14 V och därför inte bidrar med laddning? Vad tror Mariguidens samlade kunskap om den teorin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Juli , 2014 Har mer en åsikt än kunskaper... Men min uppfattning är att ordet regulator som hör ihop med generatorn är missvisande? Idag uppfattar jag att ordet regulator mer glider mot funktionen i en laddare, som reglerar spänning i flera steg för att ladda batterierna optimalt? Det gör ju tex en solcellsregulator för under 100 kronor... Men så funkar inte regulatorn på generatorn. Den bara kör på... Ibland finns faktiskt en sladd som ska anslutas till batteriet men min tro är att den enkla regulator som är monterad möjligen reglerar spänningen någon tiondel upp eller ner? Däremot finns ofta en sladd som ska mäta temperaturen på batteriet. Eftersom laddspänningen ska temperaturkompenseras! Det skiljer en volt mellan höstturen i Sverige och Bora Bora... Tyvärr vill installatörer slippa strul och har kvar tempsladden monterad på generatorn själv. Regleringen av hur mycket effekt som generatorn kan leverera sköts av batteriet själv. Men som sagt, generatorn kör ut det volttal den är inställd på. Den struntar i dina solceller! Det kan vara bra att mäta upp laddspänningen från generatorn, att mäta är att veta! Jag har mätt på kompisars båtar allt från 13,4 (kan aldrig ge fullt laddat) till 14,6 (ej bra!) Och då mäter jag på batteriet med allt annat bortkopplat. Mät även på generatorn, om det är för stor skillnad får du se över kopplingspunkterna, man ska tappa max 0,1V per punkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Juli , 2014 Innan någon skriver att det oftast också sitter ett spänningsavkännande relä vid/på generatorn så kan jag säga att det är en helt annan funktion. En rejäl generator kan dra ett par hästkrafter från motorn i början. Då vill man att det ska börja ladda först när du kommer över ett visst varvtal, tex 1500 varv. Då slår relät till. Har du en battmeter så syns det tydligt. Se även generatorkurvan, väldigt lite effekt vid tomgång... Låg en gång bredvid en båt som startade motorn. Efter en lång stund, de satt kvar i båten och solade, frågade jag om de värmde varmvatten? ( brukar ta 15-25 minuter och efter en halvtimme började jag tröttna ) Nä, de skulle ladda batterierna. Brukade ta ett par timmar sa han, skepparn. Jag frågade om han hade ett mätinstrument. Nej. Jag förklarade att det ev kunde vara så att det fanns ett relä och att han behövde öka varvtalet från tomgång? Inte så bra för motorn heller? Fick en irriterad reaktion så vi flyttade oss. Men tomgångskörning funkar inte så bra alltså! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 8 Juli , 2014 kortare svar ja Generator anpassar laddningen efter hur mycket det är i batteriet ( om den är frisk ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Juli , 2014 Njaeeee... nix. Generatorn - med sin regulator - anpassar inte laddningen överhuvudtaget. Det enda den gör är att ha ett maxvärde på spänningen. Sedan försöker den trycka ut så mycket den kan! Regleringen görs istället av batteriet självt. Det är därför som burken Ctek Dual kan liknas med att placera en modern landströmsladdare för att ladda batterierna smartare -fast ctek'en då drivs av generatorn på motorn istället. Amerikanarna ligger långt före här, Sterling mfl har ännu mer sofistikerade burkar, billigare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurks 3 Postad 8 Juli , 2014 Tack för intressanta svar. Så svaret blir kort och gott att motorns generator inte bryr sig om att solcellerna samtidigt laddar batterierna utan den 'trycker på' så gott den kan i relation till hur laddat batteriet är. Dåligt laddat batteri mera ampere från generatorn och nästan fulladdat batteri blir inte så många ampere från generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Juli , 2014 (redigerade) Tack för intressanta svar. Så svaret blir kort och gott att motorns generator inte bryr sig om att solcellerna samtidigt laddar batterierna utan den 'trycker på' så gott den kan i relation till hur laddat batteriet är. Dåligt laddat batteri mera ampere från generatorn och nästan fulladdat batteri blir inte så många ampere från generatorn. Korrekt slutsats vad jag kan begripa! Ordet regulator borde rent av förbjudas och ersättas med spänningsbegränsare? Eller kanske "överladdningsskydd XX volt"?? [Finns sällsynta undantag som knappast är aktuella här, dels kan vissa moderna och kraftiga alternatorer (läs växelströmmare) för motorbåtar ha datorstyrd reglering med finurlig bulk- och topp-laddning etc beroende på batteriernas tillstånd, och alltså begränsa vid ett varierbart volttal. Dels är äldre likströms-generatorer i behov av både spännings- och strömbegränsning, de kan till skillnad mot alternatorer överhettas om strömmen är för stor oavsett spänning. Gamla likströmmare orkar till skillnad mot alternatorer producera mer ström än de kyler bort, så generator-lindningarna kan överhettas. Men bortsett dessa undantag så är nog slutsatsen korrekt som sagt.] Redigerad 8 Juli , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Juli , 2014 Generatorns reglering är mycket rudimentär. Har man ordentligt med solpaneler så är nog sannolikheten stor att generatorn gör mer skada än nytta. Mina nya husbatterier får sin laddning nu via en diod dvs generatorn laddar dem enbart om de skulle vara rejält tömda. Hade jag haft mycket motorgång och mer beroende av generatorladdning så hade jag skaffat en intelligent regulator till generatorn men som det är nu så står inte priset i proportion till nyttan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 510 Postad 9 Juli , 2014 Ett problem med solcell och generator. Själv har jag satt ett relä så att solceller, 55w, inte laddar när generatorn gör det. Detta p.g.a. att när batterierna är fulladdad och motorn körs på långvarig, hamnmanöver, så larmar övervakningssystemet för laddningstid. Solcellen håller högre systemspänning än vad generatorn gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Juli , 2014 Ett problem med solcell och generator. Själv har jag satt ett relä så att solceller, 55w, inte laddar när generatorn gör det. Detta p.g.a. att när batterierna är fulladdad och motorn körs på långvarig, hamnmanöver, så larmar övervakningssystemet för laddningstid. Solcellen håller högre systemspänning än vad generatorn gör. Vilket övervakningssystem är det som larmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juli , 2014 Vi kör utan generator för andra sommarn. Solcellerna får ladda. Misslyckades med att laga den gamla växelströmmaren och satte en extra solcell istället. Slött, men det funkar tills vidare. En fördel är att man inte måste gå med motor så mycket. Har inte haft problem med laddningsspänningen fast jag har tre olika laddare. Verkar helt ok att blanda flera laddare. Varje laddare försöker hålla sin spänning och resultatet brukar bli att alla matar på allt vad de mäktar med tills batterierna blir fulla och strömmen går ner. Efter några timmar blir det 13,5 V. Två kinaregulatorer och en 230V-laddare när vi har landström. Jag är elektronikingenjör men försöker hålla elsystemet så enkelt som möjligt vilket iofs kan vara rätt komplicerat he he. Just nu öser solen på över Bohuskusten och solcellerna och vi har just druckit en kopp solkaffe vilket smakar extra bra. Soliga dagar finns överskott på el ombord. Så var det inte när bara generatorn laddade. Hellre lite för mycket solceller än högpresterande generator. Tids nog ramlar jag över en liten generator. Varför inte en permanentmagnetdito som går in samma väg som solpanelerna till en kraftig solcellsregulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Juli , 2014 Jag funderar på att bara ta bort remmen till generatorn för att se hur det funkar. Kanske byta 10W panelen till 20W för startbatteriet. Mitt ankarspelsbatteri har aldrig laddats annat än med en 20W panel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juli , 2014 Innan solcellerna blev billiga var generatorn stöttepelaren. Nu spar vi på strömmen vid mulet väder så den räcker till det allra nödigaste prylarna. Kyl, dator och lampor. Har fortfarande fyra salongslampor på drygt 20 W som ska bytas. När det är gjort är det nog bara vattenvärmning som går bort halvmulna dagar. Dagar med hällregn blir det att snåla trots drygt 200W solceller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Juli , 2014 Idag är nog generatorn oftast det som går mest illa åt batterierna. Innan solpanelerna hade jag olika bensindrivna, hembygds elverk för de svåra perioderna. Har funderat på att skaffa ett litet, inverterelverk för att kunna ladda när det behövs. Nu sitter jag och funderar på en liten bensinmotor i förpiken med 12V generator, solcellsregulatorn får sköta laddningsregleringen. Jag är ganska övertygad om att med sådan placering kan det bli extremt tyst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juli , 2014 För några år sedan var jag rätt tänd på att skruva ihop ett bensindrivet elverk och ta hand om värmen. Köpte ett fyrtakts elverk som står i garaget och samlar damm. Tanken är alltid enklare än handlingen och redan när jag startade det sjönk tankens ballong ihop. Hårdvaran mötte inte mina tankar. Värmargeneratorn skulle vara en helt tyst konstruktion och ta ut all värme ur förlusterna. Det är väl inte mer än 15% som blir el till batterierna av ett sånt elverk och resten tänkte jag skulle värma båten. Avgaserna skulle en katalysator suga ur sista kolvätesgnuttan. Hade jag haft några miljoner kanske det blivit en skaplig prototyp. Det blev en Eberspächer istället och solceller. En ekologisk lösning i tidens anda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 510 Postad 9 Juli , 2014 Ett problem med solcell och generator. Själv har jag satt ett relä så att solceller, 55w, inte laddar när generatorn gör det. Detta p.g.a. att när batterierna är fulladdad och motorn körs på långvarig, hamnmanöver, så larmar övervakningssystemet för laddningstid. Solcellen håller högre systemspänning än vad generatorn gör. Vilket övervakningssystem är det som larmar? Summern i instrumentpanelen. Motor VP 2020. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juli , 2014 Vi kör utan generator för andra sommarn. Solcellerna får ladda. Misslyckades med att laga den gamla växelströmmaren och satte en extra solcell istället. Slött, men det funkar tills vidare. En fördel är att man inte måste gå med motor så mycket. När vi träffades i Lilla Bommen förra året hade jag en - i stort sett ny - växelströmsgenerator liggandes under trappsteget ner till däcksalongen. Den hade hamnat där av en viss anledning. När jag grovstädade idag, låg den fortfarande kvar i sin lilla avbalkning. Skulle min nya generator rasa kanske man skall ersätta den med en eller flera solceller - och segla mer i stället. Fast jag har ju en resevgenerator - katten också. Sen la jag sista handen på defrostern från gångvärmen från motorn, på rutan framför förarplatsen idag. I går orkade jag bara halvvägs i värmen, men nu kan vinter och kyla slå till när den vill. Jag kan sitta inne i värmen och styra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Juli , 2014 Solceller är ju bra när det är soligt men det är det ju inte jämt. Det känns bara lite konstigt, när man startat motorn tycker jag att jag kan slösa med ström, nej visst ja, jag har ju ingen. Jag ska nog skruva dit nån generator nån gång. Jag har en liggande hemma som jag hade som reservkraft på Maxin på sjuttiotalet. Den satte jag på utombordaren när strömmen sinade. Den här seglingen vi gör nu klarar man utan generator och värmare. Tjugo grader minst hela natten. Tropisk natt känns exotiskt i Bohuslän. Hoppas det blir kallt så du får kolla den nya defrostern. Nu är det för varmt även på sjön på kryssen. Eller oss emellan, motorgång i motvind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Juli , 2014 Ett problem med solcell och generator. Själv har jag satt ett relä så att solceller, 55w, inte laddar när generatorn gör det. Detta p.g.a. att när batterierna är fulladdad och motorn körs på långvarig, hamnmanöver, så larmar övervakningssystemet för laddningstid. Solcellen håller högre systemspänning än vad generatorn gör. Vilket övervakningssystem är det som larmar? Summern i instrumentpanelen. Motor VP 2020. Ok. Tänk vad de hittar på. Du kan göra som jag, sätta diod mellan generator och husbatteri då kommer generatorn bara ladda om batterierna är delvis urladdade. Jag hade en vanlig diode med ett spänningsfall på ca 0,7 V men det blir lite väl mycket för min generator så jag sätter dit Schottky dioder (10x10A) istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Juli , 2014 Forgus31: Din motordrivna värmare är inge dum ide och elverket få driva en värmepump ka du få ut 160% av energin i bensinen. I mitt fall skulle det bli flera stycken enliters flaskor fotogen! Men kul med lite annorlunda projekt ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser