Kaj-G 1 Postad 7 Juli , 2014 Hej Har köpt en begär Johnson 50vro.89, undrar? Snurrar inte impellern när motorn går på tomgång/ halvgas i friläge,eller funkar det bara med växel i ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evinrudeHans 0 Postad 7 Juli , 2014 Jo, impellern är monterad på drivaxeln som går ned i växelhuset. Drivaxeln snurrar alltid även om växeln ej är i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj-G 1 Postad 7 Juli , 2014 Ok,bara att byta impeller då Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj-G 1 Postad 8 Juli , 2014 hej igen.har nu bytt impeller men lik förbannat kommer det inget vatten???? Såg när jag tittade på impeller huset så fanns det en gummi muff som när man sätter i hop drevet ska den täta, den såg lite ledsen ut ,nu kommer det lite vatten ur ett hål vid plattan ovan propellern,om det läcker förbi där kommer det väll inget vatten ur röret???? Tacksam för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj-G 1 Postad 8 Juli , 2014 hej igen.har nu bytt impeller men lik förbannat kommer det inget vatten???? Såg när jag tittade på impeller huset så fanns det en gummi muff som när man sätter i hop drevet ska den täta, den såg lite ledsen ut ,nu kommer det lite vatten ur ett hål vid plattan ovan propellern,om det läcker förbi där kommer det väll inget vatten ur röret???? Tacksam för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 8 Juli , 2014 Svar:ja Du kan även behöva rensa lite i skvallerröret ifall den har satts igen med skräp. Har du kollat termostaten så den är riktig och öppnar som den ska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj-G 1 Postad 8 Juli , 2014 Svar:ja Du kan även behöva rensa lite i skvallerröret ifall den har satts igen med skräp. Har du kollat termostaten så den är riktig och öppnar som den ska? Hej Var sitter termostaten ??och var är skvallerröret, som du hör är jag novis när det gäller båtmotorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 8 Juli , 2014 Nummer: 432759 är termostaten på denna sprängskiss, sitter under en kåpa ovanför tändstiftet som det ser ut. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0144126&path=BRP~A0000022~M0006451~M0006530~M0006531~C0144126&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Skvallerröret är där själva vattenstrålen ska mynna ut, där du skriver att du inte har någon vidare stråle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj-G 1 Postad 9 Juli , 2014 Svar:ja Du kan även behöva rensa lite i skvallerröret ifall den har satts igen med skräp. Har du kollat termostaten så den är riktig och öppnar som den ska? Hej funkar det som på en bil, kommer inte något vatten förän termostaten öppnar?? eller ska det komma vatten ur skvallerröret direkt när man startar?? så om jag tar bort termstaten borde det komma vatten direkt?? Med Vänlig Hälsning Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 9 Juli , 2014 Om där finns en korrekt fungerande termostat så är det iaf tänkt att skvallerstrålen ska komma först när termostaten öppnat. Den ska/bör öppna vid ca:55-60 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj-G 1 Postad 9 Juli , 2014 Om där finns en korrekt fungerande termostat så är det iaf tänkt att skvallerstrålen ska komma först när termostaten öppnat. Den ska/bör öppna vid ca:55-60 grader. Hej tack för all hjälp så egentligen kan jag stara motorn och låta den gå en stund på tomgång och vänta på att motorn ska bli ca 70 grader då ska termostaten öppna och då ska det börja spruta ur skvallerröret. har en tempmätare så jag kan mäta på motorn så den inte blir för varm om jag tar bort termostaten och kör borde det komma vatten direkt?? bara för att kolla så inte några kanaler är igentäppta?? Mvh Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 9 Juli , 2014 Skvallerstrålen ska på din motor komma inom några sekunder efter att motorn startat. Har du startat motorn och det efter 10 sekunder inte kommit någon stråle är något fel. Hur ser det ut där strålen ska komma ut, är det en bit slang som sticker ut ur motortallriken eller sitter där ett litet runt munstycke? Kollat så det inte är stopp där, brukar lätt bli det. MVH Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj-G 1 Postad 9 Juli , 2014 Skvallerstrålen ska på din motor komma inom några sekunder efter att motorn startat. Har du startat motorn och det efter 10 sekunder inte kommit någon stråle är något fel. Hur ser det ut där strålen ska komma ut, är det en bit slang som sticker ut ur motortallriken eller sitter där ett litet runt munstycke? Kollat så det inte är stopp där, brukar lätt bli det. MVH Sjöberg Hej det är en bit slang. det kommer vatten om jag sätter på en muff till vatteninsuget på drevet som är kopplad till vattenslang men då har man ju tryck på vattnet så då sprutar det när motorn går, stänger jag motorn avtar det. stoppar jag ner den i en tunna kommer det inget vatten alls, sprutar lite från ett hål ovanför kavtatonsplattan, men inget från slangen Mvh Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 9 Juli , 2014 Och du är helt säker på att du fått röret för kylvatten ordentligt på vattenpumpshuset vid monteringen av växelhuset? Om vattnet sipprar ut runt kavitationsplattan måste det vara i anslutningen mellan pumphus och kylrör det bråkar. Har gjort denna miss själv och fått resultatet att vattnet kommer ut runt kavitationsplattan, dock låter det ju märkligt att det vid spolmuffskörning kommer skallerstråle...ta isär det igen, jag kan inte få det till något annat än att det felar i övergången mellan pump/kylrör. Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 9 Juli , 2014 Dum fråga...du har inte missat att montera kilen när du bytte impellern, dvs att impellern nu inte snurrar ordentligt med drivaxeln? MVH Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj-G 1 Postad 9 Juli , 2014 Dum fråga...du har inte missat att montera kilen när du bytte impellern, dvs att impellern nu inte snurrar ordentligt med drivaxeln? MVH Sjöberg Hej Nej kilen till impellern glömde jag inte var extra noga med den.enda jag kan tänka mig är den lilla gummitätningen som sitter på pumphuset såg lite stukad ut, vad gör termostaten för nytta igentligen om det går vatten genom motorn. är inte dom till för att öppna vid en viss temp för att släppa igenom vatten?? Får riva skiten igen i kväll och göra en extra koll på allt tack för alla svar Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj-G 1 Postad 10 Juli , 2014 Hej alla Bytte i dag hela pumphuset med impeller, det var den lilla packningen mellan pumphuset och röret( tack Sjöberg) nu sprutar det så bra så Tack alla för all hjälp Med vänlig hälsning,Kaj Nu blir det en öl på detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 10 Juli , 2014 Härligt! Då kyler den som den ska nu. MVH Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj-G 1 Postad 10 September , 2014 Hej igen Nu är det nya problem, har slängt båten i sjön, men den vill inte gå över 2000 varv, går fint på tomgång, har bytt stift, kablar,klumpen som tändkablarna sitter i, provat att koppla ur kabeln överhettningsskyddet,ingen skillnad,den varvar bra i tunna utan propeller, med propeller å växel i 2000 varv,var ska jag börja riva i nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser