Parca22 11 Postad 7 Juli , 2014 Hejsan! Har hittat mängder med trådar om propellerval, men inget klockrent svar på vilken propeller man "normalt" har på en AQ115 med 100B. Se flesta trådar utmynnar i en varvtalsdiskussion där många tycker olika... Jag maxvarvar på 3800, och det skall enligt trådarna vara ~1500 för lågt. VAD HAR NI? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_tre 0 Postad 8 Juli , 2014 Hejsan! Har hittat mängder med trådar om propellerval, men inget klockrent svar på vilken propeller man "normalt" har på en AQ115 med 100B. Se flesta trådar utmynnar i en varvtalsdiskussion där många tycker olika... Jag maxvarvar på 3800, och det skall enligt trådarna vara ~1500 för lågt. VAD HAR NI? Jag är rätt säker på att 13x13 är den vanligaste proppen. vad har du för någon på båten nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 12 Juli , 2014 Fram till igår hade jag en 13x15... När jag lade i växel igår rasslade det bara från drevet - ingen drift alls. Nytt försök: Neutral, växel, rassel, rassel och rassel... Lyfte upp drevet och konstaterade först att propellerkonan var trasig - spanten under hålen var borta på båda sidor. Brytpinnen var inte av, men svagt böjd på två ställen. Propellern såg ut som på bilden nedan, d.v.s. SKROT... VAD 17 böfvlar är det som hänt? Har inte kört på två veckor p.g.a. motorreparationer , men då funderade i alla fall drevet utmärkt! När jag kontrollerar sprängskissen http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-44-12902B.aspx så ser det ut som om propellern slagit mot #30 Hattmuttern. Jag kan också konstatera att någon #35 slitbricka har det inte funnits sedan jag köpte båten. Brytpinne och saxsprint kunde jag lätt få tag i, och med lite Plastic Padding gjorde "johzac" ett försök att gjuta konan. Reservpropeller (halvkass) på, och provåkning i 10 distans. Tyvärr verkar inte konan hålla, så trådens aktualitet är ju nu större än någonsin, måste ju köpa både propeller och kona. Det finns ingen i Skaraborg med närhet som har något begagnat utan att skinna mig fullständigt? Familjen vill ju inget annat än att nyttja den fina helgen, och jag vågar mig inte ut med barnen med McGyver-konan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser