Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Havsvargen

Var hitta pump till dieselkamin?

Rekommendera Poster

Hej,

Kan någon tipsa om var jag kan få tag på en pump till min dieselkamin? Det skall vara en pump som pumpar upp diesel från tanken och som slår av när flottören i kaminens regulator stänger. Det är väldigt små volymer vi talar om.Några deciliter i timmen. 

Glembring har en, men jag undrar om någon vet om det går att få tag på någon i stockholmstrakten?

mvh

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan någon tipsa om var jag kan få tag på en pump till min dieselkamin? Det skall vara en pump som pumpar upp diesel från tanken och som slår av när flottören i kaminens regulator stänger. Det är väldigt små volymer vi talar om.Några deciliter i timmen. 

Glembring har en, men jag undrar om någon vet om det går att få tag på någon i stockholmstrakten?

mvh

Magnus

Kolla med båt och värmedoktorn i spånga kan säkert hjälpa dig.. http://www.varmedoktorn.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar vara en vanlig bränslepump, typ DENNA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis en sådan, men den slutar aldrig gå. den slår ungefär ett slag i sekunden även då regulatorn stängt. Jag har haft svårt att få den riktigt tät så den kanske helt enkelt är trasig? Eller har jag tänkt fel?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis en sådan, men den slutar aldrig gå. den slår ungefär ett slag i sekunden även då regulatorn stängt. Jag har haft svårt att få den riktigt tät så den kanske helt enkelt är trasig? Eller har jag tänkt fel?

/Magnus

Om det inte läcker ut diesel så är det backventilen i pumpen som inte är tät. Dessa pumpar är tryckstyrda, så fort trycket faller så försöker den pumpa upp trycket igen. Jag tror du ska byta pump eller ta isär och rengöra den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var just på Biltema, men det visar sig att den pump jag har fungerar som den skall. Den pumpen har ingen avstängingsfunktion utan pumpar på så läge det finns spänning.  Jag måste hitta en pump som stänger av vid ett visst tryck så det får väl blir Glembrings egen. 

Båt och värmedoktorn trodde också på Biltemapumoen och hade ingen egen som skulle fungera.

mvh

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter konstigt. Pumpen ska vara av typ membranpump vilket Biltemapumpen är. När trycket sjunker sluts en kontakt, magneten drar och pumpen gör ett slag. Wallas 1800 ska ha samma typ av pump och där fungerar den. Kör man pumpen löst så ser man tydligt hur den arbetar. Om backventilen läcker tillbaka så tickar pumpen med jämna mellanrum. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter konstigt. Pumpen ska vara av typ membranpump vilket Biltemapumpen är. När trycket sjunker sluts en kontakt, magneten drar och pumpen gör ett slag. Wallas 1800 ska ha samma typ av pump och där fungerar den. Kör man pumpen löst så ser man tydligt hur den arbetar. Om backventilen läcker tillbaka så tickar pumpen med jämna mellanrum. 

Jag håller med, men i Biltemas system står det uttryckligen att den inte slår av vid uppnått tryck. Vet inte om det är värt 329 kronor att testa. I en Wallas verkar ju pumpen gå konstant även om den går väldigt långsamt. Det finns ju ingen flottör som helt stänger tillförseln av bränsle. 

mvh

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar vad de menar? HÄR har de använt en sådan pump. Biltemas pump ser ut som den Glembring levererar. Biltema har en generös returrätt, jag skulle nog prova pumpen på köksbordet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar vad de menar? HÄR har de använt en sådan pump. Biltemas pump ser ut som den Glembring levererar. Biltema har en generös returrätt, jag skulle nog prova pumpen på köksbordet.

Den som Refleks säljer ser mer eller mindre exakt likadan ut den också.  Skillnaden från en Wallas är väl att där finns det ett returrör som gör att det hela tiden rinner bränsle genom systemet. Men som du säger det är väl bara att testa en biltemapump och se vad som händer om man pluggar igen utloppet helt. Om den stannar och den då inte drar någon ström är det ju frid och fröjd så länge den inte bygger upp ett så högt tryck att den pressar bränsle in i regulatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon form av brytare bör det väl finnas av säkerhetsskäl när kaminen  inte används.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...