Spancox 27 Postad 7 Juli , 2014 (redigerade) En smula penibelt är det allt, men det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen. Får man segla genom militära skyddsområden? Om man får, finns det några begränsningar? edit: Anledning till funderingen: http://www.dn.se/sthlm/ga-i-land-pa-fel-plats-kan-bli-dyrt/ • En Musköanställd tog med sig sin tioårige son på en fisketur och genade över en fjärd nära Skramsösund. Kostnad: 13 500 kronor i dagsböter. • Tre vänner tänkte sig fiska i vattnen kring Älvsnabbsbassängen. De dömdes till sammanlagt 9 000 kronor i böter. • En man gjorde en båttur mellan Mjälbyfjärden och Skramsösund: 2 100 kronor i böter. Redigerad 7 Juli , 2014 av Spancox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 7 Juli , 2014 Rätt sjukt att vi fortfarande har såna rester från kalla kriget, med avspärrade områden. Nä, släpp Sverige fritt. Gröna gubbar kan få nån skogsplätt i norra Lappland att leka krig på. Det får räcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 7 Juli , 2014 "Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot ett förbud för tillträde eller avbildning § döms till böter eller fängelse i högst ett år.[11] Den som lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter för att få tillträde till ett skyddsobjekt döms till böter eller fängelse i högst sex månader." Avseende raols inlägg är det inte ens värt att bemöta. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 7 Juli , 2014 (redigerade) Frågan är som sagt intressant. Seglade förra sommaren i en rasande fart (nåja, nära sju knop...) mellan Mällsten och alla grynnorna och bränningarna (så vi gick rätt nära) på en grym slör - ingen reaktion, inga böter. Jag vet att Mällsten är skyddsområde eftersom farsgubben gjorde sin militärtjänst bl a där, och att det därför säkert står skyltar på land - men sjökortet sa inget om avgränsat område. Hur skall man veta då..? Alla har ju inte pappor som legat stationerat där? Redigerad 7 Juli , 2014 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 7 Juli , 2014 Passar på att flika in en fråga i passande tråd. Jag tänkte åka sträckan Gålö-Nynäshamn imorgon, och gå innanför Muskö och närlggande öar. Finns det några restriktioner däromkring. Har inte hittat nå'n info på SeaPilots kort. /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 7 Juli , 2014 Vi brukar gå genom Spjutsund, förbi utmärkningen vid Äggskäret, genom Vitsgarnssund och genom Yxlö kanal ner till Nynäs. Äggskäret får man inte gå för nära och vid Musköbasen finns markeringar i vattnet som vi håller oss ifrån. Lite kul att se infarterna till dockorna när man passerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Juli , 2014 Området Peter_K visar till vid Måsknuv är märkt med restriktion; själv på Enirokortet han visar (zooma ut). Med denna märkning är det plikt att själva innskaffa detaljer om vad som gjelder. Det kann vara 50m gräns, fotoförbud, helt avspärrad o.a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 8 Juli , 2014 Man tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 8 Juli , 2014 Men om det inte är märkt i sjökortet, och inga tydliga skyltar finns, då kan man väll ändå inte bli bötfäld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 8 Juli , 2014 Jag körde runt Måsknuf i fjol, det fanns inga skyltar kvar om att fotografering och landstigning är förbjudna och jag vet att sådana fanns för ett par år sedan. Men jag vet inte om de har rostat sönder eller tagits bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 8 Juli , 2014 Nu gällde min frågeställning ju inte hur det är med landstigning, jag förutsätter att det är skyltat där det finns militära restriktioner, utan om man får segla genom militära skyddsområden alls? Nu när jag tittar på Eniro hittar jag inte det aktuella området jag såg på plottern för något år sedan, jag har för mig att det beläget var norr om Mysingsholm. Jag har inga som helst problem med att bli bötfälld om jag begår lagbrott, men jag kräver att det skall finnas tillräckligt mycket information om vad som gäller så att jag kan undvika det. I det här fallet verkar det mer än lovligt godtyckligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 8 Juli , 2014 Området Peter_K visar till vid Måsknuv är märkt med restriktion; själv på Enirokortet han visar (zooma ut). Med denna märkning är det plikt att själva innskaffa detaljer om vad som gjelder. Det kann vara 50m gräns, fotoförbud, helt avspärrad o.a. Just den avspärrningen visar förbud mot ankring, fiske och dyk enligt sjökortet (även Eniro), och det är jag medveten om. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 8 Juli , 2014 Jag passerade vattnen innanför Muskö idag, med avspärrningsmärken i form av gula prickar. Vissa av dom satt det små skyltar på, men jag såg ej vad stod (liten text, för stort avstånd). Men i papperskortet stod det angivet att passage var tillåtet, så jag gick efter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 8 Juli , 2014 Området Peter_K visar till vid Måsknuv är märkt med restriktion; själv på Enirokortet han visar (zooma ut). Med denna märkning är det plikt att själva innskaffa detaljer om vad som gjelder. Det kann vara 50m gräns, fotoförbud, helt avspärrad o.a. Just den avspärrningen visar förbud mot ankring, fiske och dyk enligt sjökortet (även Eniro), och det är jag medveten om. Så här står det i SVD: Byggnader, andra anläggningar och områden med tillträdesförbud är inte utmärkta på karta eller sjökort. Skyddsobjektsskyltar finns vid områdets gräns (ofta staket eller strandlinje). För bevakning av ett skyddsobjekt får polismän, militär personal eller annan särskilt utsedd personal anlitas. Vid osäkerhet om vad som gäller kan Försvarsmakten kontaktas - telefon: +46 (0)8 788 75 00 /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juli , 2014 Frågan är som sagt intressant. Seglade förra sommaren i en rasande fart (nåja, nära sju knop...) mellan Mällsten och alla grynnorna och bränningarna (så vi gick rätt nära) på en grym slör - ingen reaktion, inga böter. Jag vet att Mällsten är skyddsområde eftersom farsgubben gjorde sin militärtjänst bl a där, och att det därför säkert står skyltar på land - men sjökortet sa inget om avgränsat område. Hur skall man veta då..? Alla har ju inte pappor som legat stationerat där? Jag har aldrig råkat ut för mer än en tillsägelse under de åren jag seglat varav en gång på Mälaren. La till vid en kaj med Maxi 77. Om jag minns rätt hade vi inget ärende utan kanske bara för att äta lunch ombord och slippa skumpandet. En vakt kom och sa att vi inte fick gå iland men kunde ligga kvar en stund. Det bör ha varit mellan 1977 och 1979. Skjutfält har man ju varit inne på och fått tillsägelse på VHF:en. Tror inte det är värre än att man står ut om nån råkar övrrträda en gräns som inte är tydligt utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juli , 2014 Förgrymmade stavningsförslag. Mälaren ska vara Mälsten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 20 Maj (redigerade) Idag i gruppen Segelbåtfix på Facebook finns ett inlägg gällande en segelbåt som förirrat sig in i ett skjutfält ut mot havet vid Utö. En stridsbåt noterade detta och meddelade seglarna detta: Försvarsmakten anger även att skutfältet avlyses, vilket även rimligen torde gälla över vattenområden. MEN att med båt kunna komma in i ett sådant avlyst vattenområde inom ett skjutfält ska inte kunna ske enligt Försvarsmaktens information: "Hur håller man koll på skjutövningar med skarp ammunition från skjutfält på land och ut mot havet när man passerar med fritidsbåt? – Vid dessa tillfällen kommuniceras det ut via radio samt görs avspärrningar. Säkerhetsbåtar finns också utplacerade för att säkerställa att inga fritidsbåtar kan åka in i övningsområdet. Säkerhet är alltid vår högsta prioritering." Det är väl inte förbjudet att med båt ta sig fram i skärgården förutom om ett militärområde är avspärrat med bojar och skyltar som tex kring örlogsbasen på Muskö. Att ha kännedom om när skjutning pågår ut över havet kan dock vara en självbevarelsedrift så att inte båt och besättning försätts i en livsfarlig situation. Försvarsmakten torde dock ha yttersta ansvaret om man skjuter oskyldiga fritidsbåtar i sank. I denna länk har Försvarsmakten några RÅD TILL BÅTFOLK OCH SKÄRGÅRDSBOENDE. Redigerad 20 Maj av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 20 Maj 10 minuter sedan skrev per_62: Det är väl inte förbjudet att med båt ta sig fram i skärgården förutom om ett militärområde är avspärrat med bojar och skyltar som tex kring örlogsbasen på Muskö Jo, beroende på vad som står i sjökortet får man inte vara med båt överallt närsomhelst. Gäller inte bara militära områden. Vi har f.ö. skjutfält norröver som vi passerar ibland (de skjuter ju gärna ut över vatten), och det är tydligt markerat i sjökortet att det tänds blixtljusfyrar (på land) när området är "aktivt" och förbjudet att vistas i med fritidsbåt. Dessa syns väldigt långt, och om man ser dem håller man sig utanför sektorn enligt sjökortet. Just för att man inte får vistas där då (även om det saknas bojar och avspärrning). Är väl inte svårare att hålla sig borta när signal ges i ett skjutfältsområde än att låta bli att vara i t ex fågelskyddsområden/öar när det står att man inte får (står också i sjökortet). 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 20 Maj Sen kan man fråga sig varför man skjuter med skarp ammo. Vill man att det ska smälla funkar lösplugg. Vill man öva på prickskytte finns skjutbanor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LRZ 11 Postad 20 Maj 32 minuter sedan skrev raol: Sen kan man fråga sig varför man skjuter med skarp ammo. Vill man att det ska smälla funkar lösplugg. Vill man öva på prickskytte finns skjutbanor. Marina skjutområden är just det.. skjutbanor för både övning och för att kunna utvärdera verkanseld... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 20 Maj (redigerade) 9 minuter sedan skrev LRZ: Marina skjutområden är just det.. skjutbanor för både övning och för att kunna utvärdera verkanseld... Fast att skjuta hej vilt ut över havet eller in i nån stackars gran är ju inget man får ut nåt vettigt av. Meningslöst och onödigt dyrt. Med "skjutbana" menar jag självklart ett skyddat, invallat område med måltavlor på fasta avstånd och fullgott kulfång. Redigerad 20 Maj av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LRZ 11 Postad 20 Maj 6 minuter sedan skrev raol: Fast att skjuta hej vilt ut över havet eller in i nån stackars gran är ju inget man får ut nåt vettigt av. Meningslöst och onödigt dyrt. Med "skjutbana" menar jag självklart ett skyddat, invallat område med måltavlor på fasta avstånd och fullgott kulfång. Då är ni varmt välkommen att skjuta in valfritt vapen som skall fungera fältmässigt i marin miljö under alla väderförhållanden... 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 20 Maj 1 minut sedan skrev LRZ: Då är ni varmt välkommen att skjuta in valfritt vapen som skall fungera fältmässigt i marin miljö under alla väderförhållanden... 🙂 Att skjuta galet runt i naturen kan knappast vara "skjuta in". För att få nån sorts rigorös process behövs stabila förhållanden och mätbara resultat. Skjutvall, måltavlor. Vill man testa smuts, ösregn eller saltvatten löser man det genom att tillföra det inför skjutningarna på vallen. Hur enkelt som helst. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LRZ 11 Postad 20 Maj 19 minuter sedan skrev raol: Att skjuta galet runt i naturen kan knappast vara "skjuta in". För att få nån sorts rigorös process behövs stabila förhållanden och mätbara resultat. Skjutvall, måltavlor. Vill man testa smuts, ösregn eller saltvatten löser man det genom att tillföra det inför skjutningarna på vallen. Hur enkelt som helst. Förklara... vi börjar enkelt med en gammal 50cal browning monterad på tex en dominant 78... hur utbildar du soldaten? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 21 Maj 10 timmar sedan skrev raol: Fast att skjuta hej vilt ut över havet eller in i nån stackars gran är ju inget man får ut nåt vettigt av. Meningslöst och onödigt dyrt. Med "skjutbana" menar jag självklart ett skyddat, invallat område med måltavlor på fasta avstånd och fullgott kulfång. Tips på hur man bygger ett invallat område kring den här..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 21 Maj (redigerade) Jag blir förvånad! Vi har fullskaligt krig i Europa och en despotisk ledare i öster som ställer om hela Ryssland till ren krigsekonomi och räknar med att 30 - 40 % av budgeten ska användas för kriget i Ukraina och upprustning av den ruska krigsmakten och samtidigt ser vissa problem med att öva vårt försvar. Det är sällan svårt att se var de militära områdena är belägna och det är sällan svårt att förstå vad som gäller, men det kräver viss ansträngning. https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/skjutfalt-avlysningar/uto/tilltradesforbud-uto-v20-2024.pdf Jag tror att problemet är att de flesta inte har papperssjökort och därför missar en hel del information som är lite knepigare att få fram i plottern. Det kan man inte beskylla Försvarsmakten för kan jag tycka. Som svensk medborgare får man segla genom militära skyddsområden, men som utländsk medborgare får man inte göra det. Sedan har väl de flesta militära skyddsområdena tagits bort jämfört med hur det var förra gången vi var rädda för ryssen. Dags att ta vårt försvar på allvar igen! Redigerad 21 Maj av Mackey 9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 880 Postad 21 Maj 22 timmar sedan skrev raol: Att skjuta galet runt i naturen kan knappast vara "skjuta in". För att få nån sorts rigorös process behövs stabila förhållanden och mätbara resultat. Skjutvall, måltavlor. Vill man testa smuts, ösregn eller saltvatten löser man det genom att tillföra det inför skjutningarna på vallen. Hur enkelt som helst. Har du inte sett ett enda nyhetsinslag om ryssarnas invasion av Ukraina och hur ukrainska soldater lever, jobbar och strider för att behålla sitt hemland fritt? Ser det ut som skjutbanor där man testar hur det går till att skjuta? Om Sveriges försvarsmakt med trovärdighet ska kunna försvara vår frihet och demokrati (det innefattar att de kommer att försvara även dig och andra försvarsmotståndare oberoende av om du/ni är kritiska till att försvarsmakten finns och genomför skarpa stridsövningar) så krävs det att de kan öva, med skarp ammunition och under så realistiska förhållanden som det går på de begränsade områden där de kan genomföra tillämpade skjutövningar med skarp stridsammunition under fredstid, även om det innebär begränsningar av allmänhetens tillträde till övningsplatser och riskområden. 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 Maj De får gärna öva, men jag anser att det ska ske på invallade och helt avgränsade områden. Vill man provskjuta kanoner på fartyg, då finns det stora övningsområden långt ut från kusten där man kan skjuta. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 22 Maj (redigerade) 15 timmar sedan skrev raol: De får gärna öva, men jag anser att det ska ske på invallade och helt avgränsade områden. Som tur är lever du i en demokrati där du får anse och tycka vad du vill och jag får också säga att du tycker fel. Det du anser, anser jag är ungefär samma sak som att anse att all övningskörning med moped, MC, bil, lastbil och/eller buss ska ske inom inhägnat område. Sedan när man har körkort ska man släppas ut i trafiken. Redigerad 22 Maj av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 Maj 44 minuter sedan skrev Mackey: Som tur är lever du i en demokrati där du får anse och tycka vad du vill och jag får också säga att du tycker fel. Det du anser, anser jag är ungefär samma sak som att anse att all övningskörning med moped, MC, bil, lastbil och/eller buss ska ske inom inhägnat område. Sedan när man har körkort ska man släppas ut i trafiken. Jag är emot att militären har specialrättigheter och undantag från resten av samhällets regler i fredstid. Helt avgränsade områden där de har full rådighet året runt i all evighet är det enda rimliga. Inget längs kusterna alls, förutom på ett helt, och för all framtid, avspärrat område på nån mindre befolkad del av landet. Vill man öva där får man åka dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser