Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
fippe1

Ska det aldrig fungera felfritt

Rekommendera Poster

Aldrig ska man få bara njuta av att ha båt, alltid något som strular och lite förstör känslan av att ha båt.

Renoverade motorn i vintras och har varit lite nervös vid de första turerna om något ska hända.

Bytt bälgar på alpha drevet för att slippa riskera att sänka båten pga gamla bälgar (gjort av ett företag)

Har försökt att tänka framåt för att ha en pålitlig båt och således även lagt ner pengar på ett delvis nytt el-system i båten då det kändes gammalt och kablar var dåliga

De första turerna gick bra ett par slangklämmor va inte ordentligt åtdragna och det läckte lite kylvätska, drog åt den och det mesta avtog droppar ytterst lite, (måste byta en klämma)

Inget oljeläckage eller kylvattenläckage vad jag kunde konstatera efter ett par turer, överlycklig över att ha en båt och motor som tycks fungera klockrent.

Nu kom bakslaget

Igår när jag stack ner huvudet i motorrummet så står det ca 1l vatten där som jag inte vet vart ifrån det kommer,

Hade bortom iväg och kunde inte felsöka, så med ångest och en klump i magen somnade jag igår och nu har jag sedan jag vaknat funderat på vad i hela friden vattnet kommer ifrån.

Nu funderar jag på om det är en klämma som läcker eller om bälgen som är bytt inte är helt tät längre, alternativet är sötvattentanken att den sprungit läck.

Hoppas på det förstnämnda men även det sista känns relativt lugnt, värre är det om den läcker vid bälgen.

Hoppas iaf att det är något enkelt att åtgärda och sedan att jag och sambon faktiskt kan få njuta av båtlivet i Stockholms vackra skärgård.

/Fippe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage vid styrtappen är ganska vanligt på Mercruisersköldarna. 

Brukar synas där styrgaffeln tittar ut bakom motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om slangarna är gamla behöver man byta dom.. Jag hade endel vatten, kände på några slangar som var torra och hårda. Bytte, problemet löst.

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läckage vid styrtappen är ganska vanligt på Mercruisersköldarna.

Brukar synas där styrgaffeln tittar ut bakom motorn

Hur åtgärdar man en sådan sak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om slangarna är gamla behöver man byta dom.. Jag hade endel vatten, kände på några slangar som var torra och hårda. Bytte, problemet löst.

De slangar jag har rotat med under renoveringen har varit fina, båten är inte så gammal den är från 97. Men jag skall se över dem iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag haft båten på verkstad och de kom fram till att det är vid styrtappen det kommer in lite vatten när motorn är igång och det bubblar upp,

Det är ett ytterst litet läckage och läcker bara in när båten står still, kör jag kommer det inte in något.

Vi beslutade att köra säsongen ut och fixa det under vintern.

Då kommer motorn plockas ur och skölden demonteras, hoppas på att akterspegeln är ok så att det inte kommer ytterligare en otrevlig överraskning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...