Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Bernte-AQ

Gå i land på fel plats kan bli dyrt

Rekommendera Poster

Mja. Fågelskyddsområden, där det väl också kan bli böter i värsta fall, finns i båtsportkortet.  De militära anläggningarna finns INTE markerade alls. Av förklarliga skäl. Där får man vara uppmärksam på skyltar som syns väldigt tydligt.

Området öster om Utö gäller inte jämt, bara under skjutövningar. Signaleras med röd lampa i en mast på ön. Ring angivet telefonnummer som står i båtsportkortet och kolla om du är osäker.  Sedan finns det väl oftast militärbåtar ute under skjutövningar och motar undan de som är på väg åt fel håll.

Jag har själv mailat försvarsmakten och fått ett mycket artigt svar som redde ut mina frågor om besöksförbudet runt Älvsnabben-monumentet. Som alltså står på Kapellön ut mot Mysingen (och inte på ön Älvsnabben som man skulle kunna tro),

Det är alltså helt OK att gå in i viken på baksidan av monumentet, lägga till på Kapellön och promenera upp och njuta av skärgårdens bästa utsikt. (Vilket rekommenderas.)
Men man får inte gå någon annanstans än på udden på Kapellön runt monumentet, inte köra längre in i viken eller i den andra vikarna. Alla andra öar innanför fyren Älvsnabben har besöksförbud (Men det står också tydligt skyltat. Att jag mailade berodde på att det utbröt diskussion ombord om tolkningen av skyltarna. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var som jag antog att det fungerade, men det måste ju samtidigt betyda att de som blivit dömda för intrången ignorerat ganska tydlig skyltning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...