mallabralla 0 Postad 29 Mars , 2005 Hej! Tänkte byta ut dom gamla dämpmattorna i motorrummet som är orginal på min Flipper 700 från 1975. Är det någon som har erfarenhet av detta? Blev det någon märkbar skillnad? Några praktiska tips? Tips på bra dämpmattor? Det verkar vara rätt så pillrigt så jag vore tacksam för svar innan jag ger mig på detta jobb. Mallabralla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 29 Mars , 2005 Detta ämne har stötts och blötts i flera omgångar här på forumet. Sök med termer som isolering eller motorrum i sökfunktionen. Kolla även vissa inlägg i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=24679 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 29 Mars , 2005 Hej! Jag har skrivit ett långt och utförligt svar tidigare på en annan tråd. Det svaret hittar du om du söker på ordet ISOLERING och letar upp tråden vid namn: En vägg i durken som skiljer motorn åt. Om det kan vara av intresse.... Hälsingar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 29 Mars , 2005 Dämpmattor finns hos de flesta biltillbehörsbutikerna, mekonomen och biltema ect. De funkar fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lundkan 0 Postad 29 Mars , 2005 Hej Tycker att du skall ta kontakt med en firma som heter Karnag AB. Dom säljer ljudisolering för motorrum och kan de mesta om just det. w.w.w.karnag.se 08-6301000 Hälsning Lundkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 13 April , 2005 Ska själv göra exakt samma sak. Köpte fyra dämpmattor på Biltema för 199:- styck, 100*50 cm. De säljer en typ av matta som är i fyra skikt, förutom en plastfilm utåt så är det två lager skumgummi med någon form av tung gummikärna emellan, som ska ta upp de tunga vibrationerna. Mattorna är betydligt tyngre än traditionella dämpmattor. Såg samtidigt att Biltema sålde en smart 12 A laddare för 550 kr. Någon som vet något om den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 13 April , 2005 Här finns det mycket åsikter och kunskap Generellt är det väl tre saker man ska tänka på: 1 Dämpning av själva ljudet (mjuka mattor) 2 Dämpning av stomljud (tunga mattor/färg) 3 Täthet - ljud precis som vatten och luft tar de vägar som står till buds. Själv gjorde jag som så att jag: * köpte tung stomljudsdämpande färg och målade skottet framåt i båten (motorrummet täcker hela båtens bredd) samt motorrummets tak och luckan. * täckte alla hål inåt båten och tätade vid kabelgenomföringar o d. * Limmade på ljuddämpande mattor med folieyta * Satte ett par extra luftintag på akterspegeln för att minska insugsljud Gjorde underverk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 14 April , 2005 Detta med brandskydd, gäller det bara Biltemas mjuk-hårda matta, eller är det samma problem med alla skumgummibaserade mattor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 14 April , 2005 Jag är inte säker, Biltemas mattor är ju enl uppgift CE-märkta, så frågan är i så fall för vilket ändamål. De mattor jag köpte var av någon sorts ull och klassade för bruk i motorrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 14 April , 2005 Var köpte du dina mattor? Vad kostade dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 14 April , 2005 SeaSea när de hade 20% rabatt. Tror det var c:a 140 spänn styck, men det var en tjockare/tyngre kvalitet än Biltemas motsvarande 99-kronors. De ska i och för sig också vara godkända så vitt jag förstår, men jag är inte säker. OBS Nu snackar jag om Biltemas traditionella med aluminiumfolie, inte de där kombimattorna med plastytskikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser