Thomas-1 311 Postad 6 Juli , 2014 Finns flera sajter med detektion av blixtar men DEN HÄR har snofsigt utseende och dessutom ljud. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Juli , 2014 VÄNERTRACKER är min favorit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Juli , 2014 Finns det några särskilda klokskaper förknippat med dessa nymodiga översiktliga tracker-sajter att dra?Menar alltså för båtfolk och mer speciellt kunskaper om tidiga lokala varningstecken utöver prognosernas?[själv odlar jag exempelvis tanken att åskväder ogärna ger sig ut på havet, ju kallare vatten i förhållande till lufttemperatur desto mer uttalad tvekan? Tycker mig ha märkt av detta förmodade samband praktiskt men har dessbättre sluppit samla tillförlitlig statistik, uppför sig kanske åskväder annorlunda på vår respektive höst?]Att stackmoln som växer till onormalt fort redan tidigt på förmiddagen över land kan ge åska framåt eftermiddagen omnämns ofta, men när och varför driver de ut från kusten? Att åskbyar bortom horisonten först syns som städformade moln innan dess svarta undersida kommit nära nog. Såna saker, börjar bli less på deras oförutsägbarhet. Synpunkter mottages tacksamt! En ögonblicksbild över Europa i skrivande stund, blixtnedslag huvudsakligen över land men inte här i Göteborg inte, här mullrar det rejält just nu. För vilken jäkla dag i ordningen vet jag inte...? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Todda 3 Postad 8 Juli , 2014 (redigerade) Och här kommer en till https://www.osterlentracker.se Tord Redigerad 8 Juli , 2014 av Todda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 9 Juli , 2014 Lite enkelt förklarat om åska på havet... Åska bildas normalt sett av att luft stiger, vilket den kan göra av olika anledningar. Vanlig eftermiddagsåska brukar bero på att solen värmer upp ett landområde och luften stiger. Normalt sett bildas det små cumulusmoln men om luftmassan är instabil slutar det inte med ett cumulus utan luften stiger högre, upp mot 10.000m och iskristaller bildas i toppen på molnet, det är det vi ser som ett städ. Det har utvecklats ett cumulonimbus. Alternativt kan en kallfront dra fram och trycker sig in under en varmare luftmassa som då stiger. Är det varm fuktig luft och instabila luftmassor i atmosfären utbryter åska. En kallfront tar inte så stor hänsyn till om det är land eller hav den drar fram över. Därav åska över havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 9 Juli , 2014 Och här kommer en till https://www.osterlentracker.se Tord Efter att i ett par minuter klickat bort reklambanners så gav jag upp... Verkar vara en bluffsajt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Juli , 2014 (redigerade) Och här kommer en till https://www.osterlentracker.se Tord Efter att i ett par minuter klickat bort reklambanners så gav jag upp... Verkar vara en bluffsajt. Mja, österlen-trackern är väl något av en föregångare. De blev rent av intervjuade i "kultprogrammet för vädernördar", alltså P1:s Cirrus redan 2009. [Kan f.ö. lyssnas på HÄR (9 min), scrolla till 15:e november 09.] Deras nya sajt tycks funka bra vid ett helt flyktigt besök, låt vara att det är lite reklamfladder i kanterna ifall jag stänger av min Firefox AdBlock? (Förresten, fy fasen hur detta MG-forum ser ut utan AdBlockern, fort på med den igen.) Redigerad 9 Juli , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 353 Postad 9 Juli , 2014 Bra sajt! Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Juli , 2014 Rejäl aktivitet i skrivande stund, min tidigare fundering att åska över öppna vatten är ovanligare än över land stärks av bilden nedan? Åtminstone så kallade värmeåskväder som väl gärna uppkommer vid kuster där sjöbrisens stackmoln kan växa till sig på eftermiddagen. Vete17, intressant att kunna följa i realtid med sådan överblick.(Och jo, enbart nedslagens tid ger ju färgen så att äldre nedslag ser ut som falnad glöd och man får intryck av att se skogsbränder flytta sig i en viss riktning på kartan. Inte för att rörelseriktningen säger mig nåt särskilt ännu. Fast kanske om jag kollar sajten oftare under lång period, troligen inte men detta med överblicken känns litet nytt och spännande !? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser