Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Mange249

Hur ser jag att min Mercury 200hk-05 får kylning vid uppstart?

Rekommendera Poster

Har startat min nyinköpta Murkla och på dessa sitter enligt uppgift skvallerstrålen efter termostaterna och vad jag fått höra tar det därför ett tag innan det kommer vatten där. Hur länge vågar man vänta innan det kommer?

 

Jag har servat min med ny impeller och provstartade igår. Det kommer inget vatten från skvallerhålet, men det rinner vatten med avgaserna ur propellern och lite vid anoden på kavitationsplattan. När jag lossar dräneringspluggen vid skvallerstrålen kommer bara några droppar, men jag antar att de får vatten från samma del av blocket.

 

Jag körde ca 30sek intervaller totalt 2-3min. Hur kontrollerar jag att motorn verkligen får vatten. Vill inte överhetta motorn om något skulle gått snett vid impellerbytet... Lättast kanske är att plocka ur termostaterna tillfälligt och köra? Då borde den väl få cirkulation direkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar normalt en liten stund, några minuter är inget konstigt, sen hade du en v6:a va? Det är några kanaler som ska spolas igenom isåfall.

 

Känn på motorn om den blir väl varm med handen, kan du hålla kvar är det ingen fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det tar 3- 4 minuter på tomgång innan strålen kommer. Starta motorn låten den gå en stund och känn sedan tempen vid termostaterna. Dessa skall inte bli varmare än att du kan hålla kvar en torr hand en längre stund. Det kan vara nödvändigt att rensa hålet. Det är inge dum idé att ta ur termostaterna på hösten och testa dem. Tar 5 min att ta bort dem och normalt är de bara att sätta tillbaka dem utan packningsbyte. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detsamma gäller kylsystemets tryckhållningsventil(er), V-motorer har ofta en tryckhållningsventil per cylinderbank. Ventilerna bör inspekteras och rengöras var höst. Likaså motorns interna anoder i kylsystemet, ta ur dom, inspektera åtgången, rengör och ev byt dom.

 

Koll av termostater, tryckhållningsventiler o interna anoder ingår i det årliga underhållet men många hemmafixare och tyvärr även en del båtfirmor fuskar med detta. Med tiden skapar det problem som lätt kunnat undvikas med korrekt service..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sitter bara en på SB sida av blocket på  dessa V6:or (22) i denna sprängskiss http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0003307&path=MM~~C0003307&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=11209&docName=MERCURY%20|%202000%20|%20150%20|%20135/140/150/200/XR6/MAGNUM%20III/140JET%20(2.5L)(CARB)%20-%201150454WY&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

 

Jag tror som du jarb att det är ovanligt att hemma-mekare servar poppetventilen/erna. Men jag kan å andra sidan inte påminna mig att problem relaterat till denna ventil på Merc V6 varit uppe på MG. Jo kansek i ett fall, men det var felra år sedan och jag minns inte längre om det var poppeten som var källan till kylproblemet.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan poppetventilen göra att inget kylvatten når motorn? Den har väl en avlastande funktion? Servar denna i vilket fall i höst om det inte gör nu.

 

Som det var nu när jag stängde av sista ggn ville man inte hålla handen på topparna mer än någon/ett par sekunder, så då låter det väl som att den kanske inte får vatten som den ska. Blocket kändes inte lika varmt. Kände inte på termostaterna, men minns att slangarna mellan termostaterna kändes varma/ljumna.

 

Kanske var det för dåligt vattentryck i muffen? Full fart på kranen fick jag höra nu, medans jag tidigare fått höra att för högt tryck är skadligt?

 

Jag tänker att jag nästa vända till båten tar ut termostaterna och ser om det kommit vatten dit(borde ju vara blött innan termostaterna i slangarna för dit skall väl vattnet komma direkt?). Sedan provar jag termostaterna med termometer(när skall de öppna, ca60?) och startar motorn utan för att se att vatten kommer igenom. Slutligen om termostaterna öppnar i kastrullen och vatten kommer fram till termostaterna kör jag motorn med termostater i 3-4min och försöker se att den inte blir för varm.

 

Låter detta som en säker plan? Vill inte skrota mitt nyförvärv och tar därför gärna så lite risker som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tryckningsventil som är full av skit o inte stänger orsakar kylproblem på låglast.

 

Större motorer får inte tillräckligt med vatten med spolmuff o en halvtumsslang, de kräver muff med två slanganslutningar eller bör köras i tunna.

 

Min egen Yamaha F150 som visserligen är mindre än din men pumpen är samma upp 225 klarar sej t ex inte med en vanlig spolmuff. Jag kör den bara i tunna om den ska gå mer än nån minut. För en snabb provstart på ett par minuter funkar muffen men ska jag köra längre så termostaterna öppnar är det tunna som gäller.

 

Tänk på att vattennivån måste nå upp till vattenpumpen om du kör i tunna. Det räcker inte med bara vattenintagen för pumpen klarar inte den sughöjden när den är torr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är några problem att köra din Merc på tomgång med spolmuff. Körde min V6 135 (samma pump som 200) åtskilliga gånger 10-15 min med "originalmuff" (pinne genom kylvattenintaget) ansluten still stadsvatten. tills  10-15 min. Men dra inte upp varvet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När min motor går på tomgång har jag ungefär halva kylvattentrycket i motorn med muff jämfört med tunna. När termostaten öppnat fortsätter tempen stiga vilket den inte gör i tunnan. 

 

Det ska finnas överskottsvatten som läcker ut runt muffen när motorn går. Har du inte det även med full sprutt på vattnet så skaffa en tunna. Mät längden på AV-plattan och höjden till pumpen så vet du vilken diameter o höjd tunnan måste ha. Lanthandlare har bevattningstunnor för småpengar med ventil i botten som funkar Rolex.

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört motorn i sjön. Varvet som installerade hudraulstyrningen skulle kolla att den kylde och fick olja ok.

 

De sa att båten var klar och jag åkte idag dit för att hämta den.

 

När jag startar den kommer ingen stråle, men efter ca 30sek kommer det stänk ur hålet. När jag varvar upp till ca1200varv kommer en stråle. Motorn blev varm så att man inte vill hålla på den mer än några sekunder, inget larm för överhettning hörs.

 

Då stråle finns på allt utom tomgång tar jag en tur och så fort växeln är i och varvet kommer över 11-1200 kommer en stråle. Den är lite stötvis, men blir efter en stund konstant. På slutet av turen ca10 min är strålen bredare och rikligare, men när jag ska lägga till och kommer ner på tomgång försvinner den igen...

 

Motorn har samma temperatur efter turen och jag antar att den går på rätt temp. För visst ska man väl inte kunna ha handen på motorn när den är driftvarm?

 

Impellern är ny och varvet sa att den kylde ok, men jag är ju ändå skeptisk till att det inte kommer en stråle på tomgång.

 

Hur går jag vidare? Finns det någon packning till vattenröret från impellerhuset som saknas? Det röret gick väldigt lätt att trä i? Annars märkte jag inget konstigt vid bytet...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 135hk mercury från 98. hade också dålig stråle vid tomgång, skvätte bara lite. bytte impellern och packningar (2 stora i papp och en i stål) efter de få bra stråle efter en liten stund. ska ta en stund innan vattnet kommer ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tomgång pulserar strålen i takt med att termostaterna öppnar och stänger. Har du tagit ur och testat/rengjort dessa?
 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit ur termostaterna och rengjort dessa och husen från all skit... Dock har jag inte testat dessa. Får bli nästa gång jag är vid båten.

 

I mitt fall är det små stänk som kommer på tomgång. Man ser då och då en tillstymmelse till stråle eller en skvätt. Man ser dock att vattnet under är oroligt av att det stänker smådroppar hela tiden.

 

Att överhettningslarmet inte går och att motorn inte är kokhet så man bränner sig på den, utan kan hålla på den ett par sekunder tolkar jag som att den inte går alldeles för varm. Har läst att termostaterna skall öppna vid ca65 grader och det vill man ju inte hålla på någon längre stund.

 

Om Impellern som är ny, inte är defekt kanske det läcker vid kylrörets anslutning där man delar riggen? Det var som sagt lätt att få i ur, skall det finnas någon packning där?

Röret var tejpat i nedre anslutningen mot impellerhuset där det sticks in. Det kändes som att röret annars hade suttit löst. Om det läcker i skarven där uppe kanske vattentrycket inte räcker på tomgång, men när pumpen får upp varvet övervinner flödet läckan och trycket blir ok?

 

Ni som bytt impeller på V6orna, känner ni igen min beskrivning av röret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 150hk saltwater, den har inte heller nån stråle på tomgång, ska jag lyckas få den på tomgång måste jag ha lite handgas å stå där ett tag, men när jag väl sticker och har kommit i plan så blir de ett jävla sprut :)

 

Och ibland slutar även min att spruta på tomgång efter körning, kan komma stötvis!

 

Men när jag köpte den provade vi den på land med muff och de finns en liten "stråle" som trycker ur sig vatten en bit ovanför proppen (man ser den alltså inte om motorn är i vattnet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har det hänt lite grejer...

 

Jag tog ur termostaterna och startade den med husen återmonterade utan innehåll. Då kom en tjock fin stråle efter ca 20sekunder på tomgång. Alltså vet jag att det inte finns någon flaskhals utöver termostaterna.

 

Jag kokade sedan termostaterna och de öppnade. Dock hade jag lite svårt att se när trots min termometer, men de stängde inte riktigt samtidigt så jag tänkte byta dessa.

 

Det skall enligt uppgift finnas små hål i termostaterna där lite vatten och ev luft kommer igenom trots att de är stängda. Mina har rätt mycket beläggning på sig och man kommer ju inte åt att rengöra överallt. Dessa hål kan mycket väl vara tilltäppta vilket är ytterligare ett skäl att byta termostater.

 

Min tanke är nu att det hela fungerar och jag kan slappna av och börja åka båt:) Termostaterna byts som ett plus och i höst gör jag en genomgång av poppetventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett några hål i utbordartermostater. Dock i bil med en liten kulventil, men det beror nog på att verkstaden/fabriken vill kunna fylla kylsystemet på kortast möjliga tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har det hänt lite grejer...

 

Jag tog ur termostaterna och startade den med husen återmonterade utan innehåll. Då kom en tjock fin stråle efter ca 20sekunder på tomgång. Alltså vet jag att det inte finns någon flaskhals utöver termostaterna.

 

Jag kokade sedan termostaterna och de öppnade. Dock hade jag lite svårt att se när trots min termometer, men de stängde inte riktigt samtidigt så jag tänkte byta dessa.

 

Det skall enligt uppgift finnas små hål i termostaterna där lite vatten och ev luft kommer igenom trots att de är stängda. Mina har rätt mycket beläggning på sig och man kommer ju inte åt att rengöra överallt. Dessa hål kan mycket väl vara tilltäppta vilket är ytterligare ett skäl att byta termostater.

 

Min tanke är nu att det hela fungerar och jag kan slappna av och börja åka båt:) Termostaterna byts som ett plus och i höst gör jag en genomgång av poppetventilen.

Tips för test av termostater (om de fungerar på samma vis som i bilmotorer  :huh:  ).

Ta en mycket tunn ståltråd. Öppna termostaten lite manuellt och nyp fast tråden i öppningen. Häng termostaten i kastrullen med hjälp av tråden (exempelvis i en köksslev som läggs tvärs över kastrullen). Nu är det bara att värma vattnet och ha en termometer nära fjädern på termostaten (inte mot botten på kastrullen då det kan visa lite fel temperatur), när termostaten släpper ståltråden och själv trillar ner i kastrullen så har den börjat öppna sig  ;)

Redigerad av Bredare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett några hål i utbordartermostater. Dock i bil med en liten kulventil, men det beror nog på att verkstaden/fabriken vill kunna fylla kylsystemet på kortast möjliga tid.

Om det inte finns något hål i termostaten ser jag inte hur man på en mercury V6 skall kunna få skvallerstråle på tomgång. Då blir det bara lite skvättar då och då, men på alla youtubevideos jag hittat ser man att det kommer vatten även på tomgång.

 

Det enda stället jag hittat som matar skvallerstrålen med vatten är termostathusen... Börjar blir galen av ovissheten varför andra har stråle på tomgång, men inte jag:(

 

Bredare: Bra tips! Så gör jag nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat på en del Youtubeklipp som jag skrev och om jag summerar verkar det vara så att folk har stråle på tomgång, men lite varierande styrka.

 

Dock har jag en del vatten som kommer ur mitt avgasutblås med avgaserna strax under kåpan. Det har jag inte sett på någon video. Nu är visserligen nästan alla filmer på land, men ändå.

 

Hur ser avgaskylningen ut? Skall det komma vatten där och kan det vara så att mitt vatten tar den vägen snarare än genom termostaterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

boats.net gör din egen pdf i webläsaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...