Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Mauritx

Problem vid tillagning mot båtplats, vänder för tidigt.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Antar att du har samma propeller som tidigare ägare och den har rätt stigning/storlek. Då borde du kunna dra på utan övervarv. Min YSB körde jag runt 5 knop i marschfart (9m/3.5 ton)

Vid motvind kunde farten dock sjunka till 2 knop om det blåste motvind. Jag hade inte heller varvräknare, men visste att stigningen var standard för min båttyp och ibland tryckte reglaget i botten. På min båt kändes ett motstånd när farteglaget drogs ner, tryckte jag till ytterligare...stängdes motorn av. Justerade detta läge så att jag hade en säker tomgång även vid växling mellan fram/back. Kommer förbi Västerås på fredag fm för att köra vidare till Nora och kan (om du råkar vara där i hamnen) komma förbi en kort stund om du tror det kan vara till nytta.

 

Jag vet nu vad du menar, jag har känt denna stop som du pratar om och sedan om man drar det ännu mer klickar det till och gaspedalen når nästan golvet. 

 

Trodde först jag hade dragit när alldeles för mycket,  men nu vet jag att det finns två lägen på den, en för att gassa ner till båten och en annan för att stänga motorn. Bra!!!

 

Jag har samma propell som båten levererades från fabriken, Allt är det samma, Förra ägaren sa att det skulle gå att köra 5kn, men jag får aldrig farten ditt. men jag drar inte heller för mycket, det är lång kvar till max dvs när gasspackel blir rak.  Vill inte övervarva och köra sönder motorn heller.

 

Angående gas och växel spackel det är sliten på min,  Alltså man stänger motor lång ifrån stoppet. Jag tänker beställa tid för servicen av motor och justering av ventilspelet och då kommer jag att beställa med justering av spackel.

 

 

Jag är med största sannolikhet i hamnen på fredag, kom förbi och titta på min semona.  

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara som information, så mår en dieselmotor bra av att gå belastad. Med det menas 75-80% effektuttag. Din motor mår nog bra av att driva båten i 5 knop på plattvatten. Detta under förutsättning att du inte behöver köra med gasen i botten för att uppnå den farten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna intresanta tråd.

Vi har skaffat en monsun denna sommar och det är ju som bekant en båt som trivs bäst på rakkurs när man inte helst inte har något land i sikte.

Ibland måste man ju tyvärr lämna detta tillstånd för att göra sina plikter iland och då kan det vara bra att lägga till.

Monsunen har en väldigt stark tendens att  sätta häcken mot vinden vid backning, blåser det lite från babord räcker inte propellerverkan vid backning för att kompensera även om man gasar till rejält. Att i detta läget ge en frammåtdutt med motsatt roder hjälper inte så mycket för då känns propellerverkan å andra sidan tydligt.

 

Finns det någon man kan göra för att kompensera detta när man hamnar i tilläggningar med sidvind?

Det har talats om att jobba med lite segel i denna tråd men det borde ju inte vara tillämpbart för detta problem då seglen bara skulle trycka ner fören mer.

 

/j

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns nog inget att göra som kompenserar att fören driver iväg utom då möjligen en bogpropeller.

 

Övning, övning, övning och åter övning plus en gnutta mod hjälper en hel del.

Genom att gå in snabbt mot bryggan hinner inte båten/fören börja driva ner.

Vi har lyckats lägga till med 15 - 17 m/s rakt från sidan, men det är inget jag kan rekommendera. Vi hade folk på bryggan som tog emot oss, men allt måste göras 10 gånger snabbare än vanligt.

Öva mot boj så blir skadorna inte så stora...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med övning kan man förutsett vad båten kommer att lägga backen men det kommer att finas tillfälles där du måste vara beredd på att improviserad.

 

Min båt beter sig:

 

Om det är vindstilla:

Börjar backa rak en kort stund, sedan långsam börja vända backen mot styrbord (pga propellverkan), sedan när hon tar mer fart vänder hon backen mot babord (kraftig) och det spelar inget roll vad jag gör, det går inte att parera.   (Vet inte varför båten backar mot babord när han tar mer fart, viktfördelning? sned axel/propell).  

 

Om det är vind:

Lägger hon backen mot vinden till 70%, men ibland gör hon inte det.

 

Det som jag brukar göra när jag backar från min plats är att lägga på backen en kort stund för att sedan lägga friläge, kollar vad hon gör, om hon börja röra sig rak ok, men om hon börjar kraftig svänga, brukar jag springa till fören och tar båtschaken och knuffar henne ifrån så att hon går så rak som möjligt. 

 

Det är inte kul med en båt som inte går att backa där man vill. hade jag vetat den här hade jag tänk 3 gånger innan jag köpte. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...