Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Mauritx

Problem vid tillagning mot båtplats, vänder för tidigt.

Rekommendera Poster

Hur vet man när är det dags att vända så att båten hamnar rätt? I mitten av båtplatsen, vet av vinden spelar roll men, finns det någon teknik? tex när fören är jämsides mot förta bomen? Eller typ?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfarenhet Mautrix - erfarenhet 

 

Det är ju ofta trångt mellan pontonbryggorna.

 

Jag brukar hålla så nära båtarna å andra sidan som möljligt, då får man ju ett så stort avstånd som möjligt att justera på.

 

Men du måste nog börja svänga innan du kommer fram till din plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mycket vind från tex höger, (sett in mot y-boms-parkeringen) då kan man sikta in sig nästan rakt mot den högra bommen för att på sista metern styra in i mitten. Försöker man sikta in sig mitt i fållan redan från början så är det lätt hänt att man kasar iväg för långt åt v pga sidvinden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det gäller att träna och träna. Jag brukar hålla också ganska nära båtarna bak men igår kom det någon ( En idiot ) med en motorbåt som ser att jag ligger på fel sidan babord och i ställe att tänka på att jag håller på att lägga till håll han på att köra om mig tills jag signalerar, då blev jag stressa och vände för tidigt och då kom jag och stötte på pålen (styrbord, höger pålen) eftersom jag hann inte rätta båten. 

 

Jag har lite otur att jag fick platsen precis brevid ut och ingången till mälaren, så när jag kommer in till hamnen måste jag nästan på en gång vända till styrbord och sedan till styrbord igen där min plats finns, eftersom det finns en vågbrytare mur är det svår att se om man kommer med en låg motorbåt. 

 

Jag skulle nog ha åk vidare och vända tillbaka för att undvika bli stressa?? vet inte. 

 

Det är lite jobbit eftersom alla båtar passerar bakom  min båtplats, och när jag skulle gå ut  blev det nästan stop när vi 4 stora segelbåtar träffade precis vid utgången. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träning och åter träning........det ger resultat, men som du själv skrev, ibland kan det vara bra att vänta med manövern för att slippa stress. Låt båtarna passera förbi, eller kör en extra vända för att få lite mer tid på dig, så ska du se att du snart är en riktig fena på tilläggning vid din plats.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta för givet att de som kommer i motorbåt är både idiot o kanonfulla. Då slipper jag bli överrumplad.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta för givet att de som kommer i motorbåt är både idiot o kanonfulla. Då slipper jag bli överrumplad.

 

Så mycket som det pratas om miljövänligare bil men det är inget som gör något åt vansinniga miljö förstorande motorbåtar. Har en kompis  som spenderar över en helg 15000SEK i bensin.  Det är vad en bensinsnål bil drar över ett år.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en kompis att köra mycket, 15 lakan!

Han måste ha kört typ halva lördagen och hem lika långt, typ 20 timmar totalt? Hörselskydd på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komma in vid bommar är nog som de andra säger, träning!

Jag har hamnat rejält snett några gånger, bara att börja om efter en svettig stund av att ha burit av mot de andra båtarna - går aldrig att gasa sig loss!

 

Några enklare hållregler:

Lite vind = låg fart

Dvs mer vind gör att du måste öka farten för att behålla styrförmågan.(och måste bromsa hårdare)

 

Vind rakt mot är det bästa, då åker inte båten åt sidan.

Akterlig vind är också bra men du får bromsa hårdare eller tidigare.

Överhuvudtaget behöver du träna på att bromsa mycket för att lära känna båten.

 

Sidvind är ett helsike. Jag har en gång lagt mig på en ledig plats i vindriktningen istället...

För när du bromsar så kommer vinden föra båten sidledes. Även här måste du lära känna din båt så du vet om det är fören som viker först eller om hela båten glider? Träna mot en boj och kom från olika vinklar, bromsa olika mycket och se vad som händer. Att sikta ovanför lovarts bom är en enkel regel, bromsa och styr in fören precis innanför lovarts bom, bromsa mer, glid, stanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett trick är att tänka sig kölen (Om man har fenköl) som en axel som båten vrider sig runt.

När du svänger är det ju egentligen aktern du flyttar på, svänger du babord är din egentliga manöver att flytta aktern åt styrbord.

 

När jag svänger med min halvtonnare som har fenköl, åker aktern ut säkert en meter, detta är ju bra at veta så man inte ligger för nära båtarna på styrbordssidan när man skall svänga babord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett trick är att tänka sig kölen (Om man har fenköl) som en axel som båten vrider sig runt.

När du svänger är det ju egentligen aktern du flyttar på, svänger du babord är din egentliga manöver att flytta aktern åt styrbord.

 

När jag svänger med min halvtonnare som har fenköl, åker aktern ut säkert en meter, detta är ju bra at veta så man inte ligger för nära båtarna på styrbordssidan när man skall svänga babord.

Jag har en långkölad segelbåt, den vänder inte riktig lika smidig som en fenkölad och det är omojligt att backa rak med den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komma in vid bommar är nog som de andra säger, träning!

Jag har hamnat rejält snett några gånger, bara att börja om efter en svettig stund av att ha burit av mot de andra båtarna - går aldrig att gasa sig loss!

 

Några enklare hållregler:

Lite vind = låg fart

Dvs mer vind gör att du måste öka farten för att behålla styrförmågan.(och måste bromsa hårdare)

 

Vind rakt mot är det bästa, då åker inte båten åt sidan.

Akterlig vind är också bra men du får bromsa hårdare eller tidigare.

Överhuvudtaget behöver du träna på att bromsa mycket för att lära känna båten.

 

Sidvind är ett helsike. Jag har en gång lagt mig på en ledig plats i vindriktningen istället...

För när du bromsar så kommer vinden föra båten sidledes. Även här måste du lära känna din båt så du vet om det är fören som viker först eller om hela båten glider? Träna mot en boj och kom från olika vinklar, bromsa olika mycket och se vad som händer. Att sikta ovanför lovarts bom är en enkel regel, bromsa och styr in fören precis innanför lovarts bom, bromsa mer, glid, stanna.

Jag missade en gång men då kunde jag svänga mig ut, men det var på håret jag kom åt grannen båten.

 

Jag tänker alltid på det som du säger men det blir fel endå, då får man träna och träna, Kan man ju bromsa.

 

Du säger att det inte går att gasa sig loss? 

 

Om man vrider rudder helt och gasar på rejäl, kommer inte båten att vrida sig ut? detta kallas för propwash.  Men jag antar att det är bättre att bromsa en av gasa på om man ser man hamnar fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fördes första. Det kommer att hända att det strular till sig. Absolut inget fel med det!

Det strular till sig även för de mest erfarna. Har själv strulat till det lite vid tilläggningar nu

på semestern. Jag har sett mycket erfarna besättningar strulat till det. Även denna sommar.

Varav 1 ramlade i vattnet vid tilläggning i naturhamn. Klipporna var våta, så det är lätt hänt.

Att då stå och peka finger och inte hjälpa till. Är tecken på den personens egna dåliga självförtroende eller kompetens.

Man ska inte skratta åt någon. Man skrattar tillsammans med! ( för dråpligheter kan ju även vara kul på rätt sätt!)

Strunta i tekniska bitar. Lägg tiden på att åka ut och tuffa runt i ett skönt tempo. Kaffekoppen redo. :) kanske du kan hitta en boj som du kan öva att manövrera emot. Då har du fritt vatten runt om kring. Men en fast punkt som referens. Teorier om propwash m.m kan vara bra.

Men åk ut och känn på hur båten reagerar på olika roderlägen och gaspådrag. Öva lite. Kör runt och kika på annat en stund.

Man ska vara på glatt humör och avslappnad. Kanske lättare sagt än gjort ibland. Men stress hjälper sällan eller aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett trick är att tänka sig kölen (Om man har fenköl) som en axel som båten vrider sig runt.

När du svänger är det ju egentligen aktern du flyttar på, svänger du babord är din egentliga manöver att flytta aktern åt styrbord.

 

När jag svänger med min halvtonnare som har fenköl, åker aktern ut säkert en meter, detta är ju bra at veta så man inte ligger för nära båtarna på styrbordssidan när man skall svänga babord.

Jag har en långkölad segelbåt, den vänder inte riktig lika smidig som en fenkölad och det är omojligt att backa rak med den. 

 

 

Jag hade tidigare en långkölad båt och jag insåg efter ett tag att hur jag än styrde och försökte så vände den alltid häcken mot vinden för back, även vid minimal vind. Efter att gett upp alla försök att få båten att göra som jag ville utan accepterade helt enkelt faktum och planerade för båtens beteende så började det gå riktigt bra att manövrera båten i hamn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moderna båtar med fenköl och "roder på stång" snurrar och backar som en bil. Dessutom har man fegpropeller i fören. Då parkerar man som med bil. Vi andra med gammelbåtar får bära av, peta ifrån med båtshake och använda linor.

 

Semonan har propellern i en urfasning i rodrets framkant så greppet blir väl inte så kraftigt i propellerströmmen. Rodrets yta skulle kunna ökas så du får bättre styrförmåga framåt. Backning när du fått upp lite fart kan också bli möjligt.

 

Tills dess får du gilla läget och finslipa den lilla styrförmåga som båten mäktar. Motarbeta aldrig vinden utan låt vinden föra dig dit du vill även vid hamnmanöver. Kolla vindex och planera efter blåsten. "Segla med skrovet" så att säga.

 

Träna att få båten att vrida sig med tamp i brygga/påle. Sätter du en tamp på styrbords akterknap och backar svänger fören åt babord. Tamp i fören och framåt med maskin får aktern att svänga ut.

 

Semonan har lite svag motor så full maskin gäller för att nåt ska hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips till kan vara att leta upp en tom tankbrygga, kanske när sjötappen har stängt för dagen, och öva manöver mot den. De är fint avfendrade och mjuka att gå emot även om man skulle komma lite för fort. Jag tycker att du är härlig som inte ger upp för att det är svårt. Inget som är värt att lära sig är lätt. ;)

Lycka till! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grej som man oftast inte tänker på är att använda focken att bräcka med.

 

Det innebär att man får motsvarande egenskaper som en bogpropeller. Inte i alla vindar förstås men kan vara värt att testa.

 

Du har väl rullgenua på Semonan, dra ut en par kvm och testa. Med vind rakt framifrån kan man på fördäck dra seglet åt sb eller bb och få fören att röra sig åt vardera hållet. Ganska sällan man kan utnyttja det men bra att ha i åtanke. Kräver en gast på fördäck förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man när är det dags att vända så att båten hamnar rätt? I mitten av båtplatsen, vet av vinden spelar roll men, finns det någon teknik? tex när fören är jämsides mot förta bomen? Eller typ?

 

Tack på förhand

 

Jag skulle nog påstå att ett sådant råd inte går att ge, då yttre förutsättningar är avgörande, vind, ström, sjögång, etc.......

Du måste helt enkelt själv prova dig fram med just din båt. Lära dig hur den rör sig i olika förhållanden, för olika fart och roderutslag....

Lär dig att använda båtens drift för, vind, propwalk, sjögång, ström etc, till din fördel....

 

Styrpulpetaren jag kör nu släpper fören åt lä i låga farter, så blåser det uppåt 10-12 m/s från sidan får jag sticka in fören mellan bojarna i 50-60 graders vinkel mot tilläggsplatsen, med lite fart, ta tag i bojen när jag sätter akterförtöjningen och med en kraftfull inbromsning svänger fören in på min plats och med släpp i akterförtöjningen vid rätt tidpunkt räcker farten hela vägen in till bryggan.

Det går inte alltid helt felfritt......men för varje tilläggning på olika platser  i olika förhållanden sätter sig båtens egenskaper i medvetandet och det blir lättare att hitta rätt teknik för varje gång....

 

Att köra båt är inte som att köra bil, asfalten ligger stilla, och man kan enkelt lära sig en teknik som fungerar för fickparkering som inte påverkas av andra förhållanden än avstånd till andra bilar, plats i fickan, etc.

Båten är något helt annat, den driver för ström, vind, sjögång. Driften kan se väldigt olika ut beroende på om vinden tar tag i riggen eller skrovet, från vilket håll vinden kommer och så vidare......

 

Med min Hurley 18 tränade jag ofta att segla till boj/kaj. Det lärde mig att utnyttja båtens  olika egenskaper, jag visste när jag kunde vänta mig en stark avdrift, eller när bettet i köl och roder räckte för en rörelse framåt i långskeppsriktning.....

 

Det är fantastiskt kul att köra båt, och härligt att lyckas med en tänkt manöver på ett snyggt sätt, men risken att misslyckas finns alltid.....

 

Du har fått många bra tips här, träna på tomma bryggplatser, mot en boj, finns ingen lämplig är ju bara att lägga i ett ankare med en dunk eller fender som flöte.....sträckt lina bara, så den inte driver runt för mycket....

 

Fortsätt våga och träna så känner du dig snart tryggare med manövrering av din båt....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Docking Techniques Seminar:

 

På denna länk finns en del bra tips samt lite intressant teori för den som gillar det. Beskriver en del om tilläggning vid olika vindriktingar etc.

mvh Platon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades i alla fall igår vända båten så att den hamnade i rätt riktning mitt i min plats, jag var otroligt nöjd att jag lyckades, sen när jag närmade mig bryggan och skulle bromsa, backa tvärt dog motorn, hade alldeles för låg varvtal. Har en pytte liten 8hk motorn som behöver varv när man bromsar. Jag fick panik och försökte starta på motor men det gick inte, jag bara tänkte nu smäller det, men jag hade så låg hastighet så jag i panik kunde hoppa till pålarna och bromsa den genom av dra, har ont i armarna. Det är fruktansvärt detta, varje gång jag ska lägga till och ut från bryggan skakar mina ben, så rädd är jag. Hahaha. Men jag ger mig inte... Jag kommer att lära mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

...som grädde på moset lär du ha fart o c h fram/back reglage och det tar tid att lära sig. Hade detta innan motorbyte och krävde att man tänker till vid knixiga manövrar. Känner du ett tydligt motstånd innan stopp i maskin? Kanske reglaget behöver en justering?

Redigerad av Vilse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fart ska man också ha, jag brukar frikoppla och lägga till växel så att jag kan glida långsam men samtidigt bibehålla styrförmåga.

 

Jag känner inget motstånd, den dör bara när jag lägger i backen, det är på grund av jag har för låg varvtal i motorn, du vet som när motorn håller på att stänga av sig och skakar. När jag har tillräcklig med varvtal så att motorn gå jämn stänger han sig inte. Jag är rädd att lägga i växel när det är för mycket varvtal, jag har inget varvtal räknare. Jag räknar det är ok att lägga växel när man har lite mer varvtal så att motorn går jämn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur forgus31 vet att det gäller en en Semona övergår mitt förstånd men han verkar ju ha koll :-)

 

Jag hade också en Semona men med lite annorlunda förutsättningar, propellern var framflyttad till ett urtag i kölen så rodret var helt och kunde styra propellerströmmen när man åkte framåt. Dessutom hade jag en 18hk Penta med fast propeller så framåt var den bättre att manöverera än nuvarande Conqubin 38 med fenköl.

 

Semonan gillade lite tuffa tag med ganska bra fart i manövrarna så den fasta propellern var mycket värd i hamn. Jag brukade glida sakta framåt tills den första y-bommen var i höjd med början på överbyggnaden, då gjorde jag nästan fullt roderutslag och gasade till rejält så vred hon sig perfekt in i platsen (om det inte blåste mycket).

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur forgus31 vet att det gäller en en Semona övergår mitt förstånd men han verkar ju ha koll :-)

 

Jag hade också en Semona men med lite annorlunda förutsättningar, propellern var framflyttad till ett urtag i kölen så rodret var helt och kunde styra propellerströmmen när man åkte framåt. Dessutom hade jag en 18hk Penta med fast propeller så framåt var den bättre att manöverera än nuvarande Conqubin 38 med fenköl.

 

Semonan gillade lite tuffa tag med ganska bra fart i manövrarna så den fasta propellern var mycket värd i hamn. Jag brukade glida sakta framåt tills den första y-bommen var i höjd med början på överbyggnaden, då gjorde jag nästan fullt roderutslag och gasade till rejält så vred hon sig perfekt in i platsen (om det inte blåste mycket).

 

Lycka till!

 

Tackar. Det stämmer för att i förigår gjorde jag precis som du sa, väntade till första pålen var i höj med början till överbyggnad, full roderutslag och då hamnade jag rätt.

 

Jag har den 8hk yanmar varianten som drar otroligt lite bränsle, 0,5L/Timme men så svag i gång, jag får aldrig båten att gå mer en 3,5kn. Det kan vara också eftersom jag inte har varvtalräknaren jag drar inte så mycket i gasen med rädsla av övervarva motorn. Förra ägaren så jag kunde machfart varv 5kn??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Staffan, jag har läst följetongen; köpa båt, köra hem osv.

 

Vet du om Semonan har rodret på "fel sida" om rodret i original? Det skulle vara en förklaring till varför hon är så svår att manövrera. Såg en googlad bild med propellern i urtag i rodret. Tänkte det var standard. Mauritx: har du koll på rodret?

 

Det verkar annars som du börjar bli expert på båt och båtplats. Gratulerar till modet och ditt brinnande intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus: Hur menar du "rodret på fel sida rodret"? Nä, ingen ordmärkning här inte, vet bara inte vilket roder i meningen som ska ersättas med annat ord :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Antar att du har samma propeller som tidigare ägare och den har rätt stigning/storlek. Då borde du kunna dra på utan övervarv. Min YSB körde jag runt 5 knop i marschfart (9m/3.5 ton)

Vid motvind kunde farten dock sjunka till 2 knop om det blåste motvind. Jag hade inte heller varvräknare, men visste att stigningen var standard för min båttyp och ibland tryckte reglaget i botten. På min båt kändes ett motstånd när farteglaget drogs ner, tryckte jag till ytterligare...stängdes motorn av. Justerade detta läge så att jag hade en säker tomgång även vid växling mellan fram/back. Kommer förbi Västerås på fredag fm för att köra vidare till Nora och kan (om du råkar vara där i hamnen) komma förbi en kort stund om du tror det kan vara till nytta.

 

 

 

  

Redigerad av Vilse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst blev det fel. Tack Killerbo!

 

Ska förstås vara: propellern på fel sida om rodret. Dvs sitter propellern akter om rodret blir det omöjligt att få styrning med hjälp av propellerströmmen. Både framåt och bakåt vet jag inte hur det skulle funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Staffan, jag har läst följetongen; köpa båt, köra hem osv.

 

Vet du om Semonan har rodret på "fel sida" om rodret i original? Det skulle vara en förklaring till varför hon är så svår att manövrera. Såg en googlad bild med propellern i urtag i rodret. Tänkte det var standard. Mauritx: har du koll på rodret?

 

Det verkar annars som du börjar bli expert på båt och båtplats. Gratulerar till modet och ditt brinnande intresse.

Så här ser det på min.

 

Det är standard på alla semona så länge jag vet. 

post-99780-0-19211400-1405292023_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, så ser rodret ut som standard. En ganska korkad, och onödig, konstruktion där propellerströmmen inte träffar rodret vid stora roderutslag. När mina föräldrar köpte sin Semona hade den som byggt båten monterat en form av plåtsvep på bägge sidor om rodret så att det nästan blev som en tunnel för propellern. Det fungerade inte heller så bra så i samband med att farsgubben byggde rattstyrning så flyttade han fram propellern till ett nytt urtag i köken och plastade igen rodret så att det fick en rak framkant. En riktigt bra lösning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...