dynaflux 12 Postad 5 Juli , 2014 (redigerade) När jag tappade ur oljan i backslaget (Borg Warner Velvet Drive) fanns det något som såg ut som metall- eller rostflagor och oljan var också något brunfärgad. Backslaget fungerar perfekt utan missljud så jag har svårt att tänka att det är något katastrofalt. Vad kan det bero på och vad göra? Ska jag bara fylla på olja och köra tills det totalhavererar? Har funderat på om det har något att göra med oljekylaren men det verkar långsökt. Skulle någon av tuberna vara skadade borde det väl funnits vatten i oljan också(?). Redigerad 5 Juli , 2014 av dynaflux Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 5 Juli , 2014 När bytte du olja på backslaget senast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 5 Juli , 2014 Jag köpte båten förra året och jag vet bara att förra ägaren sa att han inte försummat byte (de säger de väl alltid). Dock ser motoroljan bra ut så man kan hoppas att han bytt/kollat oljan i backslaget samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 5 Juli , 2014 Tro honom inte......................!! Byta olja. Kolla noga under eller efter sesongen. Byta engång till och se om du hittar samma skit. Måsste du suga eller kann du tappa i botten av backslaget? Det är viktigt att du får ut allt gammalt. Köp gärna en liter extra olja och "skölj" innan du fyller upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 6 Juli , 2014 Avtappningen sitter på returanslutningen från oljekylaren och dessutom har jag upptäckt att det sitter ett filter därinnanför. Så det som lossnat inuti har i varje fall inte gått tillbaka. Jag fyller på ny olja och kör tills det ryker - if it works, don't fix it! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser