Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Algot_R

Grundstötning ?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi var ute vid några öar där det fanns en del stenar och grund. Försiktiga som vi var så tog vi det säkra före osäkra och tog en annan väg. Men vi funderade lite över risken med grundstötningar.

 

Hur farligt är det egentligen att gå på en sten eller ett grund med en snipa i ca 6 knop? Eller sakta fart.  Kraftig duns, stopp, krängning eller läcka och katastrof? En snabb motorbåt riskerar ju att kantra och flyga rätt åt skogen, men en långsam snipa?

 

Ok, beror på hur grundet ser ut osv.

 

Enklare att fråga än att prova! Det finns väl en del erfarenheter här på forumet!

 

Hittills har jag inte gått på grund och jag tänker vara försiktig även i fortsättningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, varför ska' du prova????? :o

 

Snipa i 6 knop kan vara = med höl i bönn o du blir våt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, varför ska' du prova????? :o

 

Snipa i 6 knop kan vara = med höl i bönn o du blir våt.

 

Nej varför prova.!!!!!!??????

 

Det kommer du visserligen att köra så småningom ändå.

 

Det finns två kategorier båtmänniskor. De som har gått på grund och de som inte har gått på grund.

 

Jag definierar en grundstötning som en oväntad händelse som man inte hade räknat med. Och det är ju alltid ett misstag under befälhavarens ansvar.

 

När man skta söker sig in i tex en naturhamn och får bottenkänning räknar jag inte som nån grundstötning. Det är ju en händelse som man är beredd på och som man råkar utför med fullt medvetande om att det kan ske. Ger i princip aldrig några skador - vilket ju  regel en "riktig" grundstötning ger.

 

post-53310-0-24638500-1404592291_thumb.jpg

 

Där det skedde :unsure:

 

post-53310-0-13892500-1404592326_thumb.jpg

 

Onödigt efterarbete under årets vårutrustning.  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sto pricken fel, "Toan" ??  :huh:

 

Nej den stod helt rätt.

 

Jag försökte bara ta mig förbi grundet på andra sidan utan att slå ett extra slag och tog för lite marginal.

 

Det var helt och hållet mitt fel. 

 

Hoppas bara att det inte var sista gången jag gick på grund.  ;) Du vet - vi gamla - "vi går mot döden var vi går" (Psalm 619 i 1986 års psalmbok :))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi var ute vid några öar där det fanns en del stenar och grund. Försiktiga som vi var så tog vi det säkra före osäkra och tog en annan väg. Men vi funderade lite över risken med grundstötningar.

 

Hur farligt är det egentligen att gå på en sten eller ett grund med en snipa i ca 6 knop? Eller sakta fart.  Kraftig duns, stopp, krängning eller läcka och katastrof? En snabb motorbåt riskerar ju att kantra och flyga rätt åt skogen, men en långsam snipa?

 

Ok, beror på hur grundet ser ut osv.

 

Enklare att fråga än att prova! Det finns väl en del erfarenheter här på forumet!

 

Hittills har jag inte gått på grund och jag tänker vara försiktig även i fortsättningen.

 

6 knop är en hel del fart. Om det tar bom-stopp mot någon klippa så kan det bli skador och även läckage i skrovet om man träffar fel.

En annan sak; båtar har inte säkerhetsbälten och det finns en hel del hård hörn att skada sig på när man kastas framåt vid ett tvärstopp,

 

Om jag vet att det är grunt så skulle jag nosa mig sakta framåt glidande i kanske 1-2 knop och samtidigt ha någon som står i fören och kollar efter stenar, med en båtshake att hålla ifrån med.

Men det är under förutsättning att din propeller sitter väl skyddad även från sidan. Jag har drev på min båt så minsta grundstötning är väldigt stor risk att så sönder något så det inte går att köra därifrån.

 

Sedan finns risken att kila fast båten mellan stenar så man inte kommer loss.

 

Dvs; Man undviker grundflak och grundområden och kör en omväg. Tidsvinsten är aldrig värt risken.  Att leta sig fram i 1-2 knop gör man när man letar efter en bra plats i naturhamnen,

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

6 knop är en hel del fart. Om det tar bom-stopp mot någon klippa så kan det bli skador och även läckage i skrovet om man träffar fel.

En annan sak; båtar har inte säkerhetsbälten och det finns en hel del hård hörn att skada sig på när man kastas framåt vid ett tvärstopp,

 

 

 

Jo, 6 knop är en hel del. Och hur snabb inbromsningen är blir som sagt avgörande, studsar man upp på ett grund sker inbromsandet i alla fall litet lugnare.

Gårdagens krasch i 5-6 knop med ÄLVSNABBEN blev nog rätt våldsam, fast de har en flytande flotte som nog mosas ihop och tar upp mycket energi. (Blir litet nyfiken på hur den kan se ut nu, ingen vacker syn gissar jag.)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Glömde lägga in krasch-kalkylatorn där man kan testa lite olika fall.
Använd punkt istället kommatecken, 1 knop är ungefär 0.5 m/s (0.5144). Fyll i minst tre lämpliga fält så kalkyleras resten.


Exempelvis seglar jag ofta in mot bryggan och fattar tag i akterförtöjningarna för att bromsa med näsan vänd akterut. Har då en meters effektiv bromssträcka innan fören slår i bryggan. Räknar båtens massa = 2000 kg. Enligt kalkylatorn behöver jag i genomsnitt bara bromsa med 250 N (som att lyfta tyngden 25 kg) vid 1 knop.
Vid 1,4 knop blir det besvärligare, motsvarar en 60-kilos tyngd men det har jag nästan klarat när  sittbrunnsbänken inte var hal. Blev bara en pyttekrock. Vid 2 knop är det kört, motsvarar 100 kg. (Brukar försöka sicksacka lite om farten verkar hög när förseglet rullats in för att inte överskrida 1 knop vid akterpålarna.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Vi var ute vid några öar där det fanns en del stenar och grund. Försiktiga som vi var så tog vi det säkra före osäkra och tog en annan väg. Men vi funderade lite över risken med grundstötningar.

 

Hur farligt är det egentligen att gå på en sten eller ett grund med en snipa i ca 6 knop? Eller sakta fart.  Kraftig duns, stopp, krängning eller läcka och katastrof? En snabb motorbåt riskerar ju att kantra och flyga rätt åt skogen, men en långsam snipa?

 

Ok, beror på hur grundet ser ut osv.

 

Enklare att fråga än att prova! Det finns väl en del erfarenheter här på forumet!

 

Hittills har jag inte gått på grund och jag tänker vara försiktig även i fortsättningen.

 

6 knop är en hel del fart. Om det tar bom-stopp mot någon klippa så kan det bli skador och även läckage i skrovet om man träffar fel.

En annan sak; båtar har inte säkerhetsbälten och det finns en hel del hård hörn att skada sig på när man kastas framåt vid ett tvärstopp,

 

Om jag vet att det är grunt så skulle jag nosa mig sakta framåt glidande i kanske 1-2 knop och samtidigt ha någon som står i fören och kollar efter stenar, med en båtshake att hålla ifrån med.

Men det är under förutsättning att din propeller sitter väl skyddad även från sidan. Jag har drev på min båt så minsta grundstötning är väldigt stor risk att så sönder något så det inte går att köra därifrån.

 

Sedan finns risken att kila fast båten mellan stenar så man inte kommer loss.

 

Dvs; Man undviker grundflak och grundområden och kör en omväg. Tidsvinsten är aldrig värt risken.  Att leta sig fram i 1-2 knop gör man när man letar efter en bra plats i naturhamnen,

 

 

Att leta sig fram i 1-2 knop gör man när man letar efter en bra plats i naturhamnen,

 

Har man tid på sig, lämpligt väder och bra sikt i vattnet kan det ju vara ide att i sakta mak leta sig fram mellan grynnor och skär för att hitta sina egna genvägar och vilka ställen man absolut inte skall gena över. Informationen i sjökorten är ju ganska grov..... det kan finnas gott om plats för en normal fritidsbåt där sjökortet säger att det är trångt men det kan å andra sidan vara precis så svårframkomligt som kortet säger också.......  så egen spaning är aldrig fel, så vet man till nästa gång man är i krokarna.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...