Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Milbow

Färdigblandad bensin

Rekommendera Poster

Kan man tanka färdigblandad akrylatbensin typ Aspen med 2% blandning ?

Motorn är en 40HP Yamaha 2takt från -92.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går utmärkt, dock blir det dubbelt så dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, tänkte bara i akuta fall om man inte hinner/pallar när familjen står å trampar.

Tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att oljan är API TC-W3 klassad. I undantagsfall går det att köra med API TC, men jag skulle nog undvika detta.

TC-W3 = för vattenkylda 2-T

TC = för luftkylda 2T

En luftkyld motorsåg t.ex går mycket varmare än en vattenkyld utombordare.
TC och TC-W3 skiljer sig m.a.p. kemin för hur resterna från oljan transporteras ut ur motorn. TC-W3 i motorsågen är faktiskt bättre än TC i utombordare.  Vissa oljor är både TC och TC-W3 klassade.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att oljan är API TC-W3 klassad. I undantagsfall går det att köra med API TC, men jag skulle nog undvika detta.

TC-W3 = för vattenkylda 2-T

TC = för luftkylda 2T

En luftkyld motorsåg t.ex går mycket varmare än en vattenkyld utombordare.

TC och TC-W3 skiljer sig m.a.p. kemin för hur resterna från oljan transporteras ut ur motorn. TC-W3 i motorsågen är faktiskt bättre än TC i utombordare.  Vissa oljor är både TC och TC-W3 klassade.   

Tack för denna info :)

Hittade dock ingen klassning på oljan i produktdatabladet för Aspen 2 http://www.aspen.se/Files/PDF/sakerhetsdatablad/SE/SDS-SE-Aspen_2-140407.pdf?TS=635355697202171250

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går man i på deras site så tycker jag att Aspen skriver gällande dunkar att man INTE ska ha dunken med 2% färdigblandat till båtmotorer utan köpa oblandad bensin (säljs också i dunk)

Vad de blandat med på de mackar som säljer färdigblandat vet jag ej.

Har mailat samma fråga men har inte fått svar (2 veckor sedan)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackar som kör färdigblandat i pump blandar i vanlig TCW3. Gjorde detta själv för ca 10 år sedan när jag jobbade på sjömack.

Detta gäller alltså vanlig 95, men förutsätter att de blandar i samma olja till alkylatbensinen.  På alkylat hade iaf inte vi färdigblandat, så där är jag inte säker på hur det ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för denna info :)

Hittade dock ingen klassning på oljan i produktdatabladet för Aspen 2 http://www.aspen.se/Files/PDF/sakerhetsdatablad/SE/SDS-SE-Aspen_2-140407.pdf?TS=635355697202171250

Förmodligen saknades klassningen eftersom Aspen2:s användningsområde inte avser båtar - åtminstone kan man tro så enligt DENNA pdf-länk som enligt bildtexten nedan inte tycks innefatta båtar?

(Kan alltså tycka att Aspens produktblad känns allmänt föredömliga och omfattande jämfört med andra, och tanken att de av slarv missat detta med oljans W-klassning utan skäl verkar osannolik?)

Kanske är det helt enkelt tänkt så från början att alla tvåtakts-båtägare alltid bör sikta på Aspen4 vid just dunk-köp, blanda soppan själv, och alltså glömma Aspen2 för landbaserade motorsågar etc?

Vete katten, själv har jag en gammal sotig fyrtaktare och pumpalkylaten gillar jag skarpt av flera skäl. Sotar minimalt vid tomgång och krånglar aldrig efter vinteruppehåll. Men det är fyrtakt det.

post-86835-0-03714800-1404739649_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Skippar nog det med Aspens 2takt , ska försöka blanda upp i dunkar så man kan ta med sig en liten dunk vid varje tur istället.

När vi ändå pratar bensin och olja.... vilken 2takts olja ska man använda? Duger biltemas för marinmotorer?

Redigerad av Milbow

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den är klassad TC-W3.... Och du inte tror de luras... Då duger den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde biltemas nåt år. Ryker mycket tyvärr. Verkar finnas två sorters inriktningar på 2t-olja för båtar. Dels en som är tänkt att förbrännas med bensinen, i så fall ska du kolla efter en som heter low smoke eller nåt, och dels en som är tänkt att kunna brytas ned biologiskt i vattnet. Denna ryker inte så mycket alls.

Men som sagt, klassningarna måste dom väl uppfylla ändå? Rätta mig gärna om jag har fel, detta är uppgifter jag har läst mig till någonstans och ingenting jag egentligen kan själv.

Angående alkylatbensin så kostar den på pump här i Sundsvall 17,90. Inte direkt gratis, men det är då långt billigare än att köpa en 5.litersdunk alkylat på macken för nästan 200 spänn. Så dom få liter jag gör av med klarar jag mellanskillnaden utan problem. Värre att åka iväg för att tanka.

Vad ville jag ha sagt då.. Jo, köp en vettig olja som inte ryker så mycket, det blir trevligare då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla oljor är väl biologiskt nedbrytbara? Tar kanske olika lång tid men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...