Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
jims

Startmotor snurrar, men motor startar ej!

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

Sjösatte våran båt nyligen efter vinterförvar inomhus.

Båten startade efter ett tag, men dog pga. att jag var för snål med gasen.

Detta hände en gång till, och efter det så var batteriet slut.

Jag satte mitt reservbatteri på laddning och åkte ut för att byta batteri några dagar senare.

När det var bytt och jag skulle starta båten så snurrar bara startmotorn (tror jag?).

Låter bara som ett surrande "el-ljud" men själva motorn drar inte runt.

Vad har hänt? Så typiskt att det ska krångla nu när familjen har semester!

Tacksam för alla svar!

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast beror det på för låg spänning till startmotorn. Dåligt batteri eller anslutningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm okey. Jag får kika på det imorn! Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Svarade på fel rubrik

Redigerad av robert99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många små startmotorer har en ganska enkel konstruktion för att få startmotorns lilla kugg att greppa det stora kugghjulet på svänghjulet. Lilla kugget sitter i en skruv med stor stigning på startmotorns axel. Kugget sitter tillsammans med en hylsa för att få det tungt. När startmotorn drar igång står kugget still och klättrar upp på axeln pga skruven med stor stigning.

Åren går och ingen tänker på den stackars skruven och det lilla kugghjulet som går trögare och trögare.

Till slut orkar inte längre det lilla kugget hoppa upp mot kuggkransen längre utan snurrar bara med. Någon gång kan det ändå göra ett hopp om batteriet är toppladdat så startmotorn drar igång riktigt häftigt.

För att se om det är det här problemet kan man låta en kompis vrida på startnyckeln och trycka en brädstump mot lilla kugget. Då är det både kuggets tröghet och den bromsande brädstumpen som hjälper kugget att klättra.

Plocka isär, rengör och smörj är botemedlet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många små startmotorer har en ganska enkel konstruktion för att få startmotorns lilla kugg att greppa det stora kugghjulet på svänghjulet. Lilla kugget sitter i en skruv med stor stigning på startmotorns axel. Kugget sitter tillsammans med en hylsa för att få det tungt. När startmotorn drar igång står kugget still och klättrar upp på axeln pga skruven med stor stigning.

Åren går och ingen tänker på den stackars skruven och det lilla kugghjulet som går trögare och trögare.

Till slut orkar inte längre det lilla kugget hoppa upp mot kuggkransen längre utan snurrar bara med. Någon gång kan det ändå göra ett hopp om batteriet är toppladdat så startmotorn drar igång riktigt häftigt.

För att se om det är det här problemet kan man låta en kompis vrida på startnyckeln och trycka en brädstump mot lilla kugget. Då är det både kuggets tröghet och den bromsande brädstumpen som hjälper kugget att klättra.

Plocka isär, rengör och smörj är botemedlet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...