Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Jocke80

Fel på isotherm kylskåp? Tacksam för tips!

Rekommendera Poster

Har ett kylskåp av modell isotherm med ASU funktion.

När jag slår på ASU funktionen så går kylskåpet felfritt, men när jag sedan slår på i läge auto så stannar kylskåpet (kompressorn) en stund för att sedan starta i ca 3 sek igen 2ggr i minuten.

När kompressorn startar igen så skakar hela båten (vibrerar och låter konstigt)??? Vad kan vara fel? Blir inte kallare än ca 9-10 grader heller.

Tacksam för tips!

Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För låg batterispänning? Klena kablar från batteriet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm? Du har två problem, möjligen med samband.

Problem 1, du slår om till auto och då tror jag att det som händer är att skåpets elektronik inte anser det finns tillräcklig kräm i batterierna så den slår av, testar igen,slår av...

För jag uppfattar att du manuellt slår om från "gångläget" till ligga still- läget?

Jag skulle misstänka antingen batterier ( kolla ev lösa kopplingar pga vibrationer) eller skåpelektronik. I första hand batterier eftersom funktion i sig är normal...

Har du aldrig haft så förut?

Problem 2, vibrationerna?

Ingen aning. Jag skulle kolla kompressorns upphängning för den är inte sönder...

Det säger jag för du antyder att allt funkar som vanligt innan du slog om till auto-läget?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kylen har fungerat felfritt tills igår.

Monterade även dit en ny solpanel på 50w, har en sedan innan på 22w så ström borde finnas (3 förbruknings batterier).

Kompressorn går fint när den är i ASU läge........men när jag trycker på auto går den ca 3sek 2-3ggr i minuten och låter illa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm? Du har två problem, möjligen med samband.

Problem 1, du slår om till auto och då tror jag att det som händer är att skåpets elektronik inte anser det finns tillräcklig kräm i batterierna så den slår av, testar igen,slår av...

För jag uppfattar att du manuellt slår om från "gångläget" till ligga still- läget?

Jag skulle misstänka antingen batterier ( kolla ev lösa kopplingar pga vibrationer) eller skåpelektronik. I första hand batterier eftersom funktion i sig är normal...

Har du aldrig haft så förut?

Problem 2, vibrationerna?

Ingen aning. Jag skulle kolla kompressorns upphängning för den är inte sönder...

Det säger jag för du antyder att allt funkar som vanligt innan du slog om till auto-läget?

Kylen har fungerat felfritt tills igår.

Monterade även dit en ny solpanel på 50w, har en sedan innan på 22w så ström borde finnas (3 förbruknings batterier).

Kompressorn går fint när den är i ASU läge........men när jag trycker på auto går den ca 3sek 2-3ggr i minuten och låter illa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, du har gjort en förändring i det elektriska systemet?

Nyligen? Ändrade du något i inkopplingen av kylen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske det laddat för mycket med nya panelen så det kokat torrt i batterierna? Då funkar det ju bra så länge motorn går, men inte när du "parkerat".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att mäta är att veta.

Kolla spänningen på anslutningen till kylen för att se om du får spänningsfall där när kylen startar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt isotherm med ASU brukar bete sig konstigt ihop med solcellen då jag bara har en 40w som inte orkar driva kylen. Effekten blir att när jag har den i läga auto (det läge när den automatiskt går upp på full effekt när man tex kör med motor) startar kylen så fort spänningen går över det värdet där den kör fullt vilket får effekten att spänningen sjunker och den stannar igen. Slår alltid om till normal när jag ligger still för att undvika det. Vet dock inte om det är samma problem då du säger att ditt skåp fungerar bra i auto läge. Annars tror jag med på spänningsfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med ASU och solpanel är välkänt. TS problem låter som ett sådant, fast då måste knappen vara felvänd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt kylskåp betedde sej ungefär som Ts skåp. Det berodde på för klena kablar och dåliga skarvar. Bytte ut kablage till 6mm2, sen dess funkar det. Dock kör jag också i manuellt läge när jag ligger still. Asu och (liten) solpanel verkar inte vara en bra kombination.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade också ASU-funktion på gamla kompressorn. Den var inte alltid till belåtenhet. Den gamla saken hade ingen termostat som man kunde ställa in så vid motorgång eller kraftig laddare blev det mesta i boxen djupfryst. Sen gick värstingladdaren sönder och ersattes med en klenare vilket gjorde att boxen fick TS problem. Runt 13,5V startar ASU-funktionens högeffektläge. Boxen startar och drar ström vilket laddaren inte orkade med så spänningen sjönk under 13,5V vilket stoppade kompressorn. Då steg förstås spänningen över 13,5V så ASU:funktionen startade och så höll det på tills kompressorns sa upp sig. Glad var jag och köpte en kyl utan ASU. Även den en Isotherm då de har en underbar kundtjänst. Testade min gamla elektronik och såg att den var OK, dvs kompressorn hade gått sönder. Hel OK då den nog var 15 år.

Bra grejer de där Isotherm. Men ASU ska man ha lite koll på. Solpaneler är en sån svårighet när batterierna börjar bli fulla. Till/från till/från......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...