Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
jorsan

olje kylare b20

Rekommendera Poster

Hej är det någon som vet hur man byter oljefilter röret när man har byggt om en b20 till marin motor???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker på om jag kommer ihåg rätt.... Jag tror du menar rörstumpen du gängar på oljefiltret på. Röret behöver vara längre för att du skall få på adaptern till oljekylaren. Jag tror röret är gängat i båda ändar och demonteras lättast med en rörtång. det nya längre röret gängar du in på motsvarande sätt. Var lite försiktig så du inte plattar till det eller får grader på utsidan för då kan det vara svårt att få på adaptern. Som sagt, jag kan ha fel då det var ett tag sen jag gjorde det... Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torpedo har helt rätt....jätte enkelt, men va försiktig som sagt så du inte skadar nåt.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen! jag gjorde precis så men den rackarn sitter som....får prova medatt värma tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag står inför samma problem och undrar hur du löste saken med rörbytet till oljekylaren ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://ockelbo.plars.org/album/oljekylare/

Här har jag monterat bort tappen. Detta är visserligen på en b21 men det är samma konstruktion på b20. För att inte skada gängorna använde jag muttern och gängorna från ett gammalt oljefilter. När jag dragit ihop nuttern och oljefiltret tog jag rörtången som jag fäste på oljefiltret. Med lite tålamod så fick jag bort den.

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org/ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...