callekalmar 2 Postad 4 Juli , 2014 Kom precis till min båt och upptäckte att det hade varit inbrott i den. Kapellet var öppen och lika så dörren. Stuvfacksluckan bak var uppbruten och ca 30 liter bensin är stulen samt två bensintankar. Nu undrar jag vad era bästa tips är för att undvika stölder i fortsättningen. En tanke som jag har är att försöka förtöja båten längre ut ifrån bryggan så att man inte kan komma ombort. Men jag behöver förslag på hur man går tillväga på bästa sätt. Även andra tips uppskattas. Bifogar bild på min båt vid bryggan för att ge en bättre syn på skutan och förtöjningen jag har idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 4 Juli , 2014 Finns bara ett svar på din fråga ! Töm båten på allt löst av värde du har i båten. enda räddningen för att få ha sakerna kvar, kånka och bära tyvärr. Förtöjer du långt ifrån tar de sjövägen istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 4 Juli , 2014 Skulle säga att ha alla stuvfack öppna så att skadegörelsen blir så liten som möjlig. Och som Kossor säger, man tar med sig ALLT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 4 Juli , 2014 Absolut är det en lösning men jag tror att dessa stölder görs av ungdomar med mopeder så jag tror att risken för stöld sjövägen är väldigt liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 4 Juli , 2014 (redigerade) Absolut är det en lösning men jag tror att dessa stölder görs av ungdomar med mopeder så jag tror att risken för stöld sjövägen är väldigt liten. De gånger mina båtgrannar blivit av med dunkar och bensin har det varit pirater med sjörövarflagg som glider in i hamnen nattetid. Finns nog ingen annan lösning på problemt allt tömt, trist ja men så är det tyvärr i dagenssamhälle. hade två besök förra sommaren men finns inget att ta allt hemma. Redigerad 4 Juli , 2014 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 4 Juli , 2014 Det förstår jag att det är en populär metod Jag talade med en gubbe i klubben om det. Han säger att det aldrig har varit besök sjövägen under hans 40 år i klubben. Dunkarna brukar återfinnas tömda på närliggande skogsvägar. Vi har även diskuterat kameraövervakning av bryggan nattetid men vi vet inte vart man skall vända sig för att få tag på bra grejor. Såg denna bilden på Google. Någon som använder en sådan förtöjning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 4 Juli , 2014 Jag tror nog att det är rätt sällan det är "proffstjyvar" som går in i båtar på detta sätt. De gånger det inträffat hos oss så är det lokalt bus som letat efter sprit, snott lite soppa etc. Skulle dock rekommendera att inte ha hänglås eller dyl på vartenda stuvfack för att undvika skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marv 1 Postad 4 Juli , 2014 Skulle gissa att de kliver via grannbåten om du förtöjer längre ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenfiske 0 Postad 4 Juli , 2014 Har själv haft inbrott sjövägen när jag låg o sov på båten. I år var dem in i alla båtar natten före jag la imin. Lucky Lucky.enda du kan nog göra ett högt ljudande inbrottslarm...annars tar dem allt som går o ta..så minimera sånt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 4 Juli , 2014 Jag antar att verkligheten är den att om tjuvarna vill sno något så gör dom det på ett eller annat vis. Se bara på Jönssonligan! Jag ska i alla fall ändra förtöjningen så att båten kommer 2-2,5 meter ifrån bryggan samt köpa ett rörelsedetektor larm och larmdekaler. Den intill liggande campingen kommer garanterat att höra ifall detta larm löser ut mitt i natten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ioor 5 Postad 4 Juli , 2014 Har sett dom som använder ett rör ca 2 meter med öglor i var ände ist för kätting, då måste det låsas upp för att båten ska dras mot bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 4 Juli , 2014 Har sett dom som använder ett rör ca 2 meter med öglor i var ände ist för kätting, då måste det låsas upp för att båten ska dras mot bryggan. Låter intressant! Har du mer info om det och kanske bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ioor 5 Postad 4 Juli , 2014 Kan åxå varit så att kedjan gick genom röret, om jag bara kom på vart jag sett det skulle ja kunna knäppa en bild. Principen du länkade till med att dra ut båten med kätting i bojen , kallas norgeförtöjning hos oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 4 Juli , 2014 Kameraövervakning har sina problem då man behöver tillstånd från Länsstyrelsen för att få montera kameror. Det är allt annat än lätt att få. Nu kan man ju chansa och montera kameror ändå, men risken finns att om någon "tjallar" kan man bli ålagd att plocka ner dem. Är de riktade så att man kan se allmänna ytor (vattnet utanför klubben, område som inte är avgränsat m staket till exempel) är det mer eller mindre kört att få. Bästa metoderna är beskriva ovan - finns inget att stjäla, blir inget stulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Juli , 2014 Mitt förslag, bo i båten som jag, har redan tagit 2 slynglar denna sommar. Kalle . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 4 Juli , 2014 Mitt förslag, bo i båten som jag, har redan tagit 2 slynglar denna sommar. Tänkte på det jag med. Man kunde ju ha hagelraspen som sällskap ;-) Kalle . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser