furioso 0 Postad 29 Mars , 2005 Hej Är det någon som har testat Biltemas båtvårdsprodukter? Dom är ju billiga och det lockar mig. Men är dom bra? Lika bra som märkesprodukterna? Tillräckligt bra för sitt pris kanske? Erfarenheter och synpunkter efterfrågas. /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst TS Postad 29 Mars , 2005 Passa dig för dom rostfria prylarna, rena skiten till sjöss. Då ska man ha syrafast, snudd på lurendrejeri att sälja sånt till båtanvändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AntonHelmers 0 Postad 29 Mars , 2005 Hejsan! Jag har testat vax från biltema. Jag tycker det var värdelöst. Min båt var solblekt men när jag vaxat av så blev det ingen skilnad. Sen testade jag med en kvalitets produkt och då var det en stor skilnad. Dess värre kommer jag inte ihåg vilket vax det var från biltema. Men jag jämförde med International och turtlewax. Biltema är ju också halva priset mot allt annat. Får man inte glömma. Man kan ju alltid köra rengörning med Biltema grejer. Men själva polishen bör göras med riktiga grejer för bästa resultat. Sen luktar dom riktiga kvaitets grejerna mycket godare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 29 Mars , 2005 Biltema säljer produkter i både Syrafast och Vanligt RF stål, vilket det är framgår i produktbeskrivningen och/eller står på produkten. Jag tror säkert att Biltemas syrafasta prylar rostar lika lite som annat syrafast, men jag litar inte på att de har lika hög hållfasthet som märkesprodukter. Ett Wichard eller Harken schakel håller garanterat för den last den är avsedd för. Biltemas dito går garanterat av! Jag vill inte ta den risken om det är en kritisk tillämpning, men som ett diverse skitschackel väljer jag Biltema Syrafast för prisets skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SvenA Postad 29 Mars , 2005 Syrafast rostfritt? Viken sorts vatten seglar du i? Maste vara starkt fororenat :-) SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 29 Mars , 2005 Biltema har ett bra vax som luktar precis som gamla gröna turtle. Det finns i plåtburk (typ färgburk) och fungerar ypperligt. Det är alltid underarbetet som borgar för att slutresultatet blir bra. Alltså krävs en bra gelcoatrengörare först. Där tycker jag att International har den bästa. Endast där det är kraftigt gulnad gelcoat använder jag Autosol då den slipar för hårt. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 29 Mars , 2005 Det finns bevisat i ett antal tester att det är stor skillnad på olika produkters effekt och långtidsverkan. Det är inte alltid så att en dyr produkt medför bra resultat men ofta finns det påverkan mellan pris och kvalitet. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 29 Mars , 2005 Du kan ju inte börja vaxa om den är solblekt eller oxiderad, då måste du rubba ner gelcoaten lite innan du kan få en finish med vax! Wille, precis den har jag köpt funkar kanon och luktar supergott! Autosol har en lättrubbing på plastflaska som funkar super ihop med maskinpolering och lite vatten i en blomspruta som man duschar ytan med! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 29 Mars , 2005 Visst håller med det e inte alltid så att en dyr produkt i denna samanhang e bättre än en billig. Ta tex. bottenfärg som man betalar hutlöst mycket för, men funkar skit dårligt... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 29 Mars , 2005 Är det någon som har vågat köpa och prova den bottenfärg som lanseras hos JULA? Har ni sett deras utbud av båttillbehör. De har en stävstege till bra pris i jämförelse med andra kända butiker. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 29 Mars , 2005 Jag köpte rotsfria gångjärn från biltema.. funkar kanon ser fortafarande splitternya ut efter 1 år......har bara gott att säga om biltema, man får vad man betalar för och i många fall mer än så. En del saker är så billigt så man tror dem driver med en. En nackdel är att dem har för LITE båtprylar :cry: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myfenix 0 Postad 29 Mars , 2005 Jag kollade för skojs skull med en kompis som jobbar som smed, min fråga var vad det var för skillnad på det rosfria Biltema säljer kontra det mer kända båttillbehörsfirmor säljer, och det var skillnad. Så slutsatsen är, det går inte sönder en sommardag med 4 sekundmeter och sol. Utan när man minst vill att det ska braka sönder. dvs, en höst dag med kusten i lä. Anser att Biltema är skit, det man kan köpa är lite verktyg som kan användas till hobbyverksamhet, eller om man är en slarver som tappar bort verktygen hela tiden. Fråga Biltema varför dom inte säljer NGK tändstift längre :-D Kanske det inte var NGK stift utan något annat skit. Vad vet jag :roll: Eller såga isär ett oljefilter oj så det ser ut, och var är backventilen???. ?-) ?-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 29 Mars , 2005 Har hört motsatsen av yrkesfolk, att just deras rostfria sortiment är helt ok. PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myfenix 0 Postad 29 Mars , 2005 Hej Håller med dig fullt ut vad gäller Biltema, det är ju inte för intet, dom har minskat på bildelar och nu försöker förpesta andra marknader. :roll: N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AntonHelmers 0 Postad 30 Mars , 2005 Ruggat upp hade jag naturligtvis gjort. Fick inte med det i inlägget i all hast. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Birdie24 0 Postad 6 April , 2005 Hej! Det verkar vara flera skribenter här som har ett desperat behov av att veta bäst,brukar vara vanligt med människor som är tämligen nya på sjön!! När det gäller rostfritt så finns det en mängd olika legeringar,och hårdheter det skall vara syrafast och ej magnetiskt,det gäller att kolla upp detta ! MVH Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 April , 2005 Jäpp. Det är precis som den gamla låten Med Mats Rådberg och Rankarna. det är inte lätt att vara ödmjuk när man är felfri som jag Skulle kunna använda en smilers här men undviker detta då det vore för uppenbart. Vad gäller rostfritt har du faktiskt helt rätt i dina antaganden att det inte ska vara magnetiskt för då innehåller det järn och det vill man ju inte, för då rostar det. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 April , 2005 Anm. Allt rostrfritt stål innehåller järn, men legerat på så sätt att det inte ska oxidera (rosta) Legeringen varierar beroende på vad det skall användas till och beroende på behov av bearbetningsmöjlighet. Att det här finns olika nivåer på prestanda är vanligt och vissa är mindre lämpliga för miljöer med saltvatten men kanske mycket billigare och då ofta enklare att bearbeta än de bättre inom gruppen syra fasta rostfria stålsorterna. allt är inte guld som glimmar mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 6 April , 2005 Biltema-vännerna verkar ju rena dumnissarna. Köpa skrot till en båt. Där man behöver absolut det säkraste. Köpa kina tillverkade rostfria och så kallade syrafasta produkter. Av deras Biltemas sortiment går cirka 30 % att använda. Nöjer man sig med andra eller tredje klassens skräp. Då passar Julas sämre grejer och även EKO:s skrot lika bra. Visst kan i vissa fall en del produkter vara godkända och fuktionsdugliga. Deras biltillbehör skulle ju vara bötesbelagt att använda. Trafuikfarligt är ordet. Det som är godkänt är vissa 10 års verktyg. Cyklarna varnades det ju på plus att dom var skit. Men snålheten bedrar visheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 April , 2005 Nja nu är det så att även vad många anser som mycket seriösa prylar mycket väl kan vara tillverkade i Kina. Allt som tillverkas i Kina är inte skit bara för det tillverkas där utan även mycket hög kvalite produceras där. (jag vet jag har varit där och startat tillverkning) (ok jag kämpar för Svensk produktion. Detta var avsett för försäljning i Kina vilket behöver tillverkas där pga höga tullar) Men för att konkretisera. Ett exempel. Badstegar som säljs av ett större företag här i Sverige som är av mycket hög kvalite är märka med Made in China. En stor båttillverkare här i Sverige köper dessa från samma Svenska företag och monterar dessa på sina fina båtar. Allt håller mycket hög kvalite. Samma typ av badstege köps in av flera företag typ Biltema, Claes Ohlsson mfl och då blir de inte skit bara för att de köps in av dessa företag utan de är fortfarande samma kvalite. Däremot kan dessa företag ha produkter i sitt sortiment som är skit men det betyder inte att allt de säljer är skit utan det krävs att man kritiskt granskar det man avser att köpa. Man kan då göra mycket fina fynd och spara massa pengar. De som inte vill göra så köper av de stora fina säljföretagen i tron om att allt de köper därifrån håller mycket högre kvalite men kan då i vissa fal bli blåsta på en hel del pengar för precis samma pryl. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anna Postad 15 April , 2005 Hej, jo det är så att min pappa fyller 50år :-D och letar efter texten till Mats Rådbergs det är inte lätt att vara ödmjuk är det är någon som har denna eller vet var jag kan hitta den snälla hör av er. :-Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 15 April , 2005 Ringhede, vistt allt som tillverkas i China är inte skit. Men på Biltema är det just det. Massproducerat dynga. Med lägsta anbud att få ner priset. Grejer kan se bra ut. Men det är just det luriga. Det är stor skillnad om ett företag står med sitt namn bakom produkten. Var hittar du det på Dumtema. Dom som säljer prylarna har ju tystnadsplikt på att inte yppa det. Eller så är det otroligt dålig kommunikation. Biltema är nog det enda företaget i Sverige som inte talar om vad varan är tillverkad. Jag äger en stereoförstärkare av märket Harman-Kardon. Den är tillverkad i China på licens. Eller krasst uttryckt utlokaliserad dit för att det är billigare att tillverka där. Men när ska Biltema börja marknadsföra sina produkter ärligt. Då skulle det bli bankrutt. Nä Ringhede lite smartness från din sida trodde jag du hade. Köper du mat där det inte står vart det tillverkats heller. Eller andra produkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crosswave 0 Postad 15 April , 2005 Biltema är bra till småsaker men köp INTE dersar rostfria karbinhakar! dom rostar sönder innefrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 15 April , 2005 Hej konstigt att det skulle rosta innifrån. iså fall så måste det bli en ett sår eller liknande på ytan och då borde det börja synas rost på ytan. har köpt en del rostfritt på biltema och det har inte varit några problem än men det kanske kommer med åren. [RÖD]Hoppas inte[/RÖD] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 15 April , 2005 Jag äger en stereoförstärkare av märket Harman-Kardon. Den är tillverkad i China på licens. Elanen skriver att han har en Harman-Kardon. Tycker han biter sig lite i svansen när det ändå inte är ett lågprismärke han pratar om! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crosswave 0 Postad 23 April , 2005 Men asså dom har rostat sönder i gång järnet dom är helt hopplösa ska byta ut allihop till sommaren nu. harre bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 April , 2005 Här var det hett! Själv har jag testat Biltemas zink och kommit fram till att denna förbrukas hälften så snabbt som den som jag brukat köpa i båttillbehörsbutiken. Därför har jag återgått till den dyra zinken. Som någon annan tidigare konstaterat får man det man betalat för. Ps. alla Biltemas båttillbehör är inte så ruskigt mycket billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jarl Postad 23 April , 2005 Har köpt deras intreörtvätt och regöringsmedel för båtar i en sprutflaska för runt en 50lapp . Det är nog det bästa jag har testat , helt super rekomenderas :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 23 April , 2005 Wille, använd nu hjärnan lite. Läs vad jag skrivit. Harman-Kardon, är just ett känt varumärke tillverkad i China. Var nånstans på Biltema ser du ett varumärke. Det var just poängen Wille. Fast det var kanske lite för svårt för dig. Att det står Biltema på allt är väl bra då. Falukorv, bilar, ja allt skulle man väl köpa bara det stod Biltema, eller ?. För det borgar ju för insikt om kvalite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 23 April , 2005 Det enda inlägget jag har skrivit och berömt Biltema för är deras gröna båtvax som jag personligen tycker är bra! inget annat!! SKÄRP DIG!!! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser