Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Mauritx

Rullgenuan strumpa, hur använda? Går sönder!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Som ni ser i bilden, det finns sådana skador vid nästan alla plastdetljer, ska man spänna tamparna när den är montera som att den blir tajt och sluta fladdrar eller ska man inte spänna utan låta de fladdra?

Är det jag nu som har orsaka skadorna på grund att jag har spänn den? Hur är det me seglen? Blir det inte håll på dem snart där plast detaljen har gnuggat?

Blir inte klok, jag spände den, förra ägaren sa ingenting hur jag skulle göra, antog man ska göra så spänna tamparna så att den inte fladdrar sönder, logiken säger så i alla fall.

post-99780-0-34010200-1404402352_thumb.jpg

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är nog att man ska spänna lite så det inte fladdrar, men jag har slutat spänna över huvud taget, tycker att det fungerar ändå, men det beror kanske på hur utsatt platsen är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dålig konstruktion? Om det inte är meningen att man skall spänna upp linan så att kapellet inte fladdrar skulle det nog inte finnas lina och öglor. För dom kan väl inte vara så dumma att de monterat lina och öglor bara för att det skall se snyggt ut?

Jag skulle också spänna upp linan så att kapellet inte fladdrar in vinden (lika irriterande som fall som dunkar i masten) . Pröva att inte spänna upp linan så hårt.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det skall spånnas så hårt det går! Minsta fladder ger slitasj; inta bara på strumpan; men på seglet oxå!!

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med - spänn. Om korven svänger utmattas också schakeln som håller upp förstaget då det hela tiden får parera svägningarna. Kan inte se att du gjort fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Framgår inte om linan går växelvis. i princip fungerar det som en skosnöre, dra neråt och knyt fast längst ner i fören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska du spänna linan, det är därför den sitter där. Kapell är bättre än kapell i seglet, det är roligt att segla om båtar i lättvind vars segel hela tiden faller ihop av vikten i aktre liket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...