Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Parca22

Vatten (?) i bensinen - vad tänka på?

Rekommendera Poster

Hejhej,

 

Jag har en AQ115A med Solexförgasare som känner sig lite krasslig. Efter ett haveri förra helgen har vi nu lyckats att pumpa upp lite drivmedel ur flottörhuset, och fick upp en minst sagt salig soppa (se bilden). Skiktat, med klar vätska i toppen, och mjölkaktig vätska i botten. Jag misstänker att det är bensin/vatten, men det kanske skulle kunna vara bensin/diesel? Jag har absolut ingen aning om hur detta skulle kunna ske...

 

Planen är nu att försöka tömma den rostfria tanken (som självklart är så gott som toppfylld ~80 L) genom att suga upp med oljepump, och att ta isär förgasaren för rengöring.

 

Nu till frågan - vad behöver jag tänka på när jag genomför arbetet?

1. Hur "torr" behöver tanken vara? Jag har ett vattenavskiljande filter (CAV) som sitter direkt efter tanken.

2. Är det "standard" att byta packningarna i förgasaren, eller räcker det att byta de som inte ser "ok" ut?

3. Behöver även andra delar i förgasaren bytas (nipplar etc)

4. Bränsleslangar, pump och kopplingar - byte?

5. Kan jag avskilja bensinen från "soppan" utan att riskera att arbetet är ogjort? Hur görs detta enklast?

6. Läste att ett par liter E85 i "resterna" binder vattnet, men att detta blir starkt korrosivt. K-sprit istället?

7. Kan detta ha påverkat tändstift etc?

8. Hur kan detta ha skett? Det verkar ju vara en rejäl mängd, minst sagt.

 

Som sagt, jag har ingen aning om hur man skall göra, men måste ju göra ett försök. Alla tips mottages med tacksamhet!

 

Med vänlig hälsning

 

Per

 

post-103232-0-50221800-1404389628_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vatten i tanken så ligger de på botten då de har en annan densitet än bränslet,

så de kanske räcker med att suga upp några liter bara..

 

har du en inspektionslucka kan du köpa lite vattenpasta o kladda på några centimeter på en tumstock o ställa ner så ser du hur mycke vatten du har i tanken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då. Det ser ut att vara ganska mycket vatten du fått in. Jag skulle inte tro att det handlar om kondens när det är så mycket, kan det vara otät runt tanklocket så att det kommer in vatten den vägen? Annars återstår väl bara läckage någon annanstans in i tanken eller att någon gjort en "Sällskapsresan" och hällt vatten i bensintanken.

 

Jag hade försäkrat mig om att tanklocket är tätt, tömt tanken och torkat torrt med trasor om det går att komma åt. Det är ju tråkigt med 80 liter bensin åt skogen men jag tror inte att det finns något pålitlig genväg här.

 

Mindre vatteninslag i bensinen har jag hanterat med "Red Line Water remover" med gott resultat. De alkoholbaserade varianterna, ink E85 har jag inga bra erfarenheter av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser lite konstigt ut tycker jag. Vatten brukar lägga sig ganska snabbt på botten utan att missfärga bensinen. Kan det vara olja som letat sig in på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens miljöbensin med mer eller mindre spritinblandning tar åt sig enormt mycket fukt som löser sig i bränslet och separerar sig inte som vatten gjorde i äldre tiders bensin, förrän blandningen blir mättad.

Sett en dunk oljeblandad utbordarbensin som stått i en källare med stängt lock över vintern ta upp så mycket vatten, förmodligen lite fukt i luften från tvättstugan, bli så dålig att den inte gick att använda på våren.

Jag rekomenderade ägaren att låta dunken stå tills det separerade, men det inträffade aldrig helt ut.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, och tack för alla svar, det är skönt att båtfolk tar sig tid att hjälpa varandra!

 

Jag tog tjuren vid hornen, och 800 pumptag med en oljebytarpump á 1 DL senare, var tanken tömd. De första 20 litrarna fick jag upp mjölk (sög från botten), därefter ren bensin. Jag pumpade upp i genomskinliga plastdunkar, för att kunna se kvalitén och eventuella skiktningar. Trots "ny" bensin så har faktiskt soppan skiktat sig, vilket ju gör att ju 60L är användbart, vilket känns skönt för en fattig familjeförsörjare.

Förgasaren (Solex 44) isärtagen och ordentligt genomgången, nya packningar beställda. Intressant är att accpumpen var i stort sett fylld (!!!) av korroderad aluminium (fick ut hela mejselhuvud med något som såg ut som aska) och man kunde tydligt se hur det stått vatten/bensin där - knivskarp kant! Även botten av flottörhuset var helt korroderad.

 

Vattenpasta var en intressant pryl, jag beställde gratis (!) på http://www.preem.se/templates/page____10074.aspx

 

Har inte hunnit få den än, den kommer imorgon, men kan vara bra att ha i båten.

 

Stiften såg sådär ut, men byter för säkerhets skull. Tändkablar likaså. CAV-filterbyte och slangar byter jag också.

 

Tanken ser nu torr och fin ut, med lite lite småskit (finkornigt) i botten - men det är ju därför man har filter, inte sant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...