Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Ludde17

Raymarine - Navionics. Plotter kan inte läsa sjökortet

Rekommendera Poster

Monterad i våran båt vid köp satt en Raymarine A60. Det skulle vara sjökort över hela sverige.

Men vi får inte fram sjökortet på plottern. Det är bara land, vatten och vart båten befinner sig. Väldigt kantig grundkarta. Inga detaljer alls. Den lyckas inte hämta sjökortet.

Har nu kopplat upp mitt CF kort mot navionics hemsida och får upp bilden som jag lägger upp nedan.

Sjökortet är från 2010, känns konstigt att det är för gammalt och måste uppdateras.

Någon som har en bra lösning på detta. Hur man får sjökortet att fungera i plottern. Har fungerat enligt förra ägaren. Kan det vara så att Raymarine A60 har en ny uppdatering som måste göras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är bild från datorn.

post-97895-0-27299400-1404383948_thumb.jpg

Redigerad av Ludde17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns tydligen uppdateringar att göra, oavsett om det löser det här problemet.

Det finns plats på minneskortet (2gb) då sjökortet endast tar upp 670mb. Uppdateringen för Raymarine tar 680mb. De sa i affären att man behövde ett tomt cf kort för att föra över uppdateringen till plottern från datorn.

Min fråga är om det går att lägga uppdateringen på kortet även om sjökortet är där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag gör en uppdatering (iofs på SDkort ) så ersätts det gamla sjökortet med ett nytt uppdaterat sjökort så det finns aldrig mer än ett sjökort på minneskortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte om man kunde lägga plotterns uppdatering tillsammans med sjökort. Men har fått till svar att då riskerar man att förstöra kodningen på sjökortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK du menar uppdateringen till plottern missförstånd av mig,

Jag skulle inte riskera att göra det innan jag kollat med Navionics.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...