Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Stefanaquador

VP D6 310 med 800 tim

Rekommendera Poster

Kan någon ge några råd om man "vågar" köpa en 26 ft:are års mod 2006  med en VP D6 310 med DP drev som har 800 motor/drev timmar.  Motorn är nog inga problem men har hört att drevet kan "rasa" vid typ 1000 timmar.

 

Har någon någon erfarenhet av detta? Vad bör man kolla på? (båten har gått på östkusten runt karlskrona)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oxå nyfiken på svaret kring denna frågan.

Om oljor, filter och bränslefilter är bytta varje år så borde det inte vara problem.

 

Blir intressant och se vad experterna säger  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen tror jag att dom som kör ganska mycket är mer noga med servicen än dom som kör väldigt lite.

Är väldigt förvånad när man läser annonser på båtar som är tidigt 2000 tal och har gått 300 timmar. Vad har man haft båten till ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag inte tveka en sekund. Grejorna är ju knappt inkörda. Man kan köra skrot av sakerna på mycket kort tid om man gör allt fel. Samtidigt så vet jag att t ex kustbevakningen kör upp mot 5000 timmar med sina motorer och drev.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en sådan. Tror som andra att det är bättre med båtar och motorer som används, man ser ibland samma årsmodeller som i snitt inte ens gått 20 h per år... hmmmm. Hur har dom kört då? Och hur ofta?

 

Säljaren bör väl kunna prestera servicehistorik över både motor och drev. Har den gått 800 h och man inte kan visa upp dokumenterad historik skulle jag fundera lite. Sen har ju D6/DPH av dessa årgångar haft väl kända problem såsom styr- och trimslangar (är dessa ej bytta spricker de vilken sekund som helst), bytt lock till sjövattenfiltret, monterat backventil på bränslematningen efter högtryckspumpen.

 

Har motorn varit chips-trimmad? Ser sånt ibland, har ingen aning om det är skadligt för livslängden, men jag skulle själv dra mig lite för moderna pimpade motorer. Det är tillräckligt med kraft och vrid i denna spis original för en 26'a. Kan trim-firmorna garantera något om långtidseffekter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska akta sig noga för chiptrimmade motorer. Många som sysslar med det har ingen aning om vad de håller på med alternativt struntar i livslängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Glöm inte att kolla också om avgasröret är bytt sitter efter bälgen från turbon ner på sköldens styrbords sida. Kostar bara runt 40.000:- att byta men det kan också bli dyrt om man inte har tillgång till specialvertyg som skjuter fram motorn 40cm. Det nya avgasrörer är lätt att känna igen då det sitter en anod halvägs ner på röret. Övriga  delar som ska vara bytta är de som ArneRadar tar upp.

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, problemet med galvanisk korrosion på avgasrören gäller främst (eller är det t.o.m. enbart??) de installationer som har förhöjd riser, övriga skall självklart inspekteras regelbundet (ingår i serviceschemat) men de har mer "normal" livslängd.

 

Tänkte också balansera och säga att det är en underbar motor, stark som sjutton med rejält vrid. Mjuk fin tyst gång och relativt snål.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ser man många annonser där motorn har få gångtimmar men ändå kan många vitala delar bytta, typ turbo eller att dom är renoverade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo har kampanjer på vissa motorer och delar, när något visat sig vara ordentligt felaktigt blir det en kampanj och man byter alla i de serien eller liknande. Detta kan man ju ställa sig frågande till, om man inte har testat sakerna innan man levererar, samtidigt så är vissa materialmattningar svåra att se eftersom det tar ett antal år.

 

Frågan man ska ställa sig är inte varför det är många delar bytta utan varför man inte använder båten mer än några få timmar per år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo har kampanjer på vissa motorer och delar, när något visat sig vara ordentligt felaktigt blir det en kampanj och man byter alla i de serien eller liknande. Detta kan man ju ställa sig frågande till, om man inte har testat sakerna innan man levererar, samtidigt så är vissa materialmattningar svåra att se eftersom det tar ett antal år.

 

Frågan man ska ställa sig är inte varför det är många delar bytta utan varför man inte använder båten mer än några få timmar per år.

 

Dessa kampanjer låter ju jättebra. Dock ska det förtydligas att kostnaden läggs på kunden. Penta står som vanligt inte för sina misstag och dåliga kvalité som de levererat en hel del av i D-serien.

De kör helt enkelt Biltema stilen. Kunden får testa. Skillnaden är att Biltema tar ansvar, står för sina misstag och ersätter kunden för dåliga produkter

 

 

När D6 kom så hade den mängder av brister. Vid detta laget så bör allt vara fixat och frid och fröjd på denna begagnade och inkörda motor. Allt beror ju på ägaren dock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...