Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
patflemming

Mercruiser 5 liters V8 kylningsproblem

Rekommendera Poster

Postar detta inlägg i både Motorbåtsforumet och Mek & teknik

 

 

Har ett problem som förbryllar mig.

 

Utgångsläge: 
Har en Mercrusier 5.0 liters V8 från -86 med sjövattenskylning. Drev Alpha One Gen 1. Drevet är nytt från 2011.

 

Problemet:

Var ute i helgen med båten. Skulle åka hem från naturhamn på söndag morgon. Startar båten och låter den gå på tomgång och börjar förbereda kapell mm. Efter ca 5-7 min ska jag lossa förtöjningarna. Ser då att temp mätaren har skjutit i höjden. Motorn är tokvarm!! Känner på limpor och knän - sjukt varma. Båda limpor och knän lika varma och då menar jag riktigt varma. Slår av motorn och blir bogserad hem. Har då alltså bara kört motorn i ca 7-10 min totalt varav mestadelen på tomgång, kanske en minut på ca 1000 varv.

 

Var nere i båten igår och skulle ta mig an problemet.

Började med att lossa slangen för inkommande vatten från skölden upp till motorn samtidigt som en kompis vred igång motorn lite lätt. Jo då, det strömmar på rätt bra med vatten vilket betyder att impellern inte har bränt, vilket jag först trodde.

 

Skruvar av termostathuset och plockar bort termostaten (är för övrigt en sån där termostat som det sitter en sleeve/kopp i koppar ovanför termostaten som ju alltid man har sönder när man ska ta bort termostaten, irriterande lösning) Tar iaf bort termostaten och ser att det i termostathuset under termostaten är helt snustorrt!! Inte en droppe vatten! Har haft loss termostaten några gånger tidigare på denna motor och i termostathuset har det ALLTID tidigare stått vatten. Inte nu dock.

 

Vi skruvar på termostathuset utan termostat och vrider igång min älskade motor ännu en gång. Och se! nu rör sig inte tempmätaren alls. Vi kör säkert motorn i 20 min på olika varvtal, det enda som är märkbart är väl att oljetrycket stiger något över mitten då man ger varv från 2500 och uppåt. Ojetrycket vill jag minnas brukar bara gå upp till mitten när jag är ute och kör, även runt 4000 varv. Är dock någon deciliter för mkt olja i motorn. Men, tempen rör sig inte alls och limpor och knän håller sig jämnvarma och inte mer än lite ljummet varma. Bockhornen blir väl lite varmare än limpor och knän kan jag tycka men lika varma på båda sidor. Inga problem att hålla händerna på någon del under en längre period.

 

Där och då blir min slutsats att det är termostaten som är kass. Den är förvisso ny från i år och orginaldel så det känns ju lite långsökt tänker jag. Tar hem termostaten och kokar den och det visar sig att den öppnar sig som den ska vid 60 grader C. 

 

Nu blir man riktigt konfunderad!! Vad kan vara problemet? Kan termostaten ha hängt sig en once in a lifetime? Eller kan det vara andra underliggande fel?

 

Pratade med en gubbe på LG marin (inte LG själv för er som känner honom) om detta och han tyckte att jag skulle borra ett 5 mm hål i termostaten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skräp som har hamnat mitt för sjövattenintaget? En plastpåse eller manet eller något annat som täppte till just då är min gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför tyckte LG-gubben att du skulle borra det där hålet, som en bypass på tomgångsvarv, eller ?

 

Skulle nog själv ha tänkt som du, en "once in a lifetime" termostathängning, eller kanske något skräp som blockerade vattnet någonstans på vägen fram till termostaten, t ex igensatt vattenintag vid drevet, men som senare lossnade (vid bogseringen t ex?). Att det var torrt i termostathuset kan tyda på att det inte cirkulerade vatten alls, eller så har det ångat bort efter avstängning då motorn var sådär varm.

 

Eller att impellern ibland slirar på axeln och hittade rätt igen när du startade motorn efter bogseringen. När bytte du impeller sist?

 

Hursomhelst, jag hade nog bara bytt termostaten rakt av, de kostar inte mycket, för att kunna utesluta den. Fast den känns inte som en självklar kandidat eftersom den fungerade på utresan, antar jag.

 

Lurigt. Har bara spånat lite. Du får väl ta det som lite halvsmälta funderingar.

 

EDIT: Ser att pseudonym var lite snabbare med att trycka på skicka-knappen (igensatt vattenintag) :) /EDIT

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte också först på igensatt vattenintag för det var ganska mycket gräs och grejer på botten. Eller manet. Men, jag glömde nämna att jag provade att starta 40 min efter att den gått varm då jag blev bogserad och då steg tempereraturen med en gång över mitten och då hade jag dessförinnan tiltat upp drevet och tyckte mig se att det såg rent ut runt vattenintaget.

 

Ja, hålet tolkade jag som en bypass på tomgångsvarv.

 

Drevet är från höst/sommar 2011 och impellern är lika gammal.

 

Ja termostaten har fungerat bra på de 3-4 tidigare turer som jag gjort i år.

 

Jag har en extra termostat liggandes som aldrig har strulat tidigare. Provar nog att sätta in den.

 

Sökte även lite på amerikanska forum och där pratar man om något som heter flow check balls som kan bli slitna och kan göra att flödet störs. Någon som känner till något om detta?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nu ger jag upp. Har provat olika termostater - spelar ingen roll motorn går varm på några minuter på tomgång.

Har kollat de flesta slangar och de verkar ok. Dessutom blir ju inte motorn varm om jag tar bort termostaten. Det förbryllar mig verkligen.

 

Kan det vara impellern som är dålig så att den inte orkar pumpa tillräckligt med vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu när du nämner pumpkapacitet, hmm, du ska få ett longshot som kan vara helt av banan, kanske minns jag dessutom fel, så ta det med ett ton salt:

 

Har sett något om att folk som har skruvat ihop egna motor/drev-kombos har fått problem just med alpha one mot lite större maskiner. Detta pga att pumpkapaciteten i drevet inte riktigt räcker till i alla lägen (dvs vid vissa varvtal och om termostaten är stängd, för när termostaten väl öppnar är det redan för sent och motorn hinner gå varm pga att den begränsade pumpkapaciten gör att motorn inte hinner kylas ned snabbt nog). Lösningen, som jag minns det var att byta till bravodrev. Eller montera ett bypassliknande system innehållande flow check balls som du nämnde tidigare. Kanske har du redan ett sånt system? Har vagt för mig att det blev standard from 1987.

 

Är det verkligen ett gen1 som är nytt från 2011 eller ett ersättningsdrev tex SE106? Om ersättningsdrev, är det samma pumpkapacitet?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet ska vara original då det byttes av aukt mercruiser firma 2011 och det serieår som står stansat på drevet ger träff på mercuryparts parts online katalog. Fungerade bra förra året men jag bytte inte impeller inför i år då jag tycker att den borde hålla för mer än 2 år. Dock så har jag renoverat förgasaren inför i år vilket gör att motorn ligger något lägre i tomgång än tidigare. Nu 600-700 varv förra året 8-900 varv.

 

Börjar luta åt att det kan vara limporna som är dåliga eller de sk flow check balls. Kanske till och med i kombination med dålig impeller.

 

Var nämligen nere i båten och testkörde i några minuter utan termostat och märkte då att avgasknänan håller sig relativt kalla medan limporna är varmare. Tänker mig att vattnet inte riktigt går vägen via limporna. De sk armbågarna eller elbows är också betydligt varmare.

 

Någon som vet en bra guide som visar hur man demonterar limpor och knän?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka svara på mitt egna inlägg. Tror nu att jag löst problemet (ska sjösätta igen ikväll och får då bekräftat om problemet är löst, håller alla tummar)

 

Plockade upp båten för en vecka sedan. Kollade impellern. Det visade sig att impellern släppt från sin vulkning mot metallhylsan som sitter på axeln. Detta gjorde att impellern bara snurrade delvis eller inte alls. Således fick jag inte tillräckligt med flöde till motorn.

 

Bytte impeller och har nu testkört i 15 min på land med termostat i motorn och då gick motorn upp i värme och stannade precis före hälften. Hoppas nu att detta inte gett några följdfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Slirande impeller var vi lite inne på tidigare. Vet inte om det är så vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är seglare men har ju även en motor i båten. Den är glykolvattenkyld med värmeväxlare på vanligt sätt kyld med sjövatten. Därmed en termostat för ändamålet dvs med högre öppettemperatur. Jag tycker också att den går rätt varmt och kan även skvätta ur sig lite kylvätska ur expansionskärlet men så har det varit i många år. Med flyttbara termometrar har jag kollat motorns temp och blocket kan bli 115 grader då motortemp går mot rött. Helt klart är det övertryck i kylsystemet.

 

Jag tycker att det borde vara ok kylning på din motor om den går så svalt utan termostat. Kylningseffekten är ju tillräcklig och vill du ha en svalare motor kan du prova en termostat för sjövattenkyld motor eller kanske nåt mittemellan.

 

Motorn kokar väl inte ur vatten? Då känns det som att allt är ok? Eller har jag missat nåt väsentligt i tråden.

 

Motorer mår ju egentligen bra av en hög temp men kylvätskan får inte försvinna. Behöver du inte fylla på så ser jag inget problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag även provat båten i vattnet och den gick fint och bra. Temeperaturen var stabil i såväl hög som låg fart/varv på motorn.

 

Lite kasst av mercruiser att sätta impellern i drevet på alpha dreven. Då måste man ju lyfta båten för att kolla vilket men kanske inte alltid har möjlighet till.

 

När jag köpte ny impeller på lg marin så sa han i kassan att det är ganska vanligt med slirande impeller på alpha dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett lyckligt slut.

 

Inte lätt med felsökning men du löste det. Slirande impeller skulle jag inte ha tänkt på men hade en sjövattenpump som inte orkade mata när vatten då intaget satts igen på hösten. Efter byte till ny pump har det aldrig varit något problem.

 

Impeller av olika fabrikat kan nog ställa till det också när pumpkapaciteten ligger på gränsen. Mjukare gummi klarar lägre tryck då vingarna viker sig lättare. Har några impellrar med styva vingar och några mycket mjukare. Kan vara en grej att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...