Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
patflemming

Kylningsproblem Mercruiser V8

Rekommendera Poster

Har ett problem som förbryllar mig.

 

Utgångsläge: 
Har en Mercrusier 5.0 liters V8 från -86 med sjövattenskylning. Drev Alpha One Gen 1. Drevet är nytt från 2011.

 

Problemet:

Var ute i helgen med båten. Skulle åka hem från naturhamn på söndag morgon. Startar båten och låter den gå på tomgång och börjar förbereda kapell mm. Efter ca 5-7 min ska jag lossa förtöjningarna. Ser då att temp mätaren har skjutit i höjden. Motorn är tokvarm!! Känner på limpor och knän - sjukt varma. Båda limpor och knän lika varma och då menar jag riktigt varma. Slår av motorn och blir bogserad hem. Har då alltså bara kört motorn i ca 7-10 min totalt varav mestadelen på tomgång, kanske en minut på ca 1000 varv.

 

Var nere i båten igår och skulle ta mig an problemet.

Började med att lossa slangen för inkommande vatten från skölden upp till motorn samtidigt som en kompis vred igång motorn lite lätt. Jo då, det strömmar på rätt bra med vatten vilket betyder att impellern inte har bränt, vilket jag först trodde.

 

Skruvar av termostathuset och plockar bort termostaten (är för övrigt en sån där termostat som det sitter en sleeve/kopp i koppar ovanför termostaten som ju alltid man har sönder när man ska ta bort termostaten, irriterande lösning) Tar iaf bort termostaten och ser att det i termostathuset under termostaten är helt snustorrt!! Inte en droppe vatten! Har haft loss termostaten några gånger tidigare på denna motor och i termostathuset har det ALLTID tidigare stått vatten. Inte nu dock.

 

Vi skruvar på termostathuset utan termostat och vrider igång min älskade motor ännu en gång. Och se! nu rör sig inte tempmätaren alls. Vi kör säkert motorn i 20 min på olika varvtal, det enda som är märkbart är väl att oljetrycket stiger något över mitten då man ger varv från 2500 och uppåt. Ojetrycket vill jag minnas brukar bara gå upp till mitten när jag är ute och kör, även runt 4000 varv. Är dock någon deciliter för mkt olja i motorn. Men, tempen rör sig inte alls och limpor och knän håller sig jämnvarma och inte mer än lite ljummet varma. Bockhornen blir väl lite varmare än limpor och knän kan jag tycka men lika varma på båda sidor. Inga problem att hålla händerna på någon del under en längre period.

 

Där och då blir min slutsats att det är termostaten som är kass. Den är förvisso ny från i år och orginaldel så det känns ju lite långsökt tänker jag. Tar hem termostaten och kokar den och det visar sig att den öppnar sig som den ska vid 60 grader C. 

 

Nu blir man riktigt konfunderad!! Vad kan vara problemet? Kan termostaten ha hängt sig en once in a lifetime? Eller kan det vara andra underliggande fel?

 

Pratade med en gubbe på LG marin (inte LG själv för er som känner honom) om detta och han tyckte att jag skulle borra ett 5 mm hål i termostaten. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara flödet, att termostaten hindrar/bromsar vattnet lite för mycket, detta gör att vattnet hinner bli lite för varmt innan det skall kylas ner igen....

 

När du tar ut termostaten så blir det istället lite för mycket flöde och då kan motorn istället gå "lite för kallt", vilket inte är optimalt det hellre....

 

Som du beskriver det att det är "Snustorrt" under, kan bero på att det någonstans tar emot/är ett fysiskt hinder som gör att membranet inte öppnar sig.....

 

Testa att borra, testa om att allt flyter fritt inne i termostathuset samt se till att systemet är optimalt luftat innan du startar nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...