Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Luffarn

Härdningstid mellan varv av polyester?

Rekommendera Poster

Vad ger starkast laminat, om man väntar minst ett dygn mellan plastvarven, eller fastnar efterkommande varv ännu bättre om det första inte härdat fullt så mycket? Lite typ vått i vått...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går att bygga på lagren vått i vått utan problem så är det det man skall göra.

Ibland måste man låta det härda mellan de olika arbetsmomenten, men det är ju en nackdel ur hålfasthetssynpunkt och blir en massa extra slipning mellan varven.

Den kemiska processen vid härdning kan nån annan få förklara.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter hur lång tid måste man slipa innan nästa varv då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det har blivit hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt härdat o hårt tar väl flera dar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt uthärdat tar månader - om inte år. Det är därför fabrikanterna av epoxygrundfärg skriver att  epoxygrundfärg inte skall målas på ny polyseter på ett antal veckor. Biltema 15 veckor.

Men hårt blir det på nån/någr timmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vi håller på som bäst och plastar våran träjulle och vi lägger vått i vått tre lager, som Toaen skriver ovan så måste du slipa mellan lagren om du låter det härda, vilket jag försöker undvika så mycket det bara går, på vissa ställen där det blivit för tungt med tre lager så har jag tagit ett i taget, men det är på få ställen! 

post-53475-0-57250300-1404305064_thumb.jpg

Redigerad av Gedda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en så liten fläck jag håller på med så det är snart gjort att slipa lite. Aceton är väl oxå bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi håller på som bäst och plastar våran träjulle och vi lägger vått i vått tre lager, som Toaen skriver ovan så måste du slipa mellan lagren om du låter det härda, vilket jag försöker undvika så mycket det bara går, på vissa ställen där det blivit för tungt med tre lager så har jag tagit ett i taget, men det är på få ställen! 

Hur mycket plast går det åt till det där? Nöjer ni er med tre varv? Kanske ett par extra runt kölen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag rekommenderar att man torkar rent med aceton före slipning. Paraffinet7vaxet som som finns i polyesterplasten lägger sig på ytan för att inte luftens syra skall störa ythärdningen. Om man sedan slipar riskerar man att "gnida in" lite paraffin/vax i botten av slipspåren, vilket riskerar att försämra vidhäftningen. Bäst är naturligtvis  vått i vått.

Mvh/Sea Maniac

Redigerad av SeaManiac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket plast går det åt till det där? Nöjer ni er med tre varv? Kanske ett par extra runt kölen?

Ja tre lager räcker gott, lägger 600g matta så det blir starkt! och som du säger så blir det extra på kölen eftersom vi viker runt, så kölen blir ju 6 lager. när vi är färdiga är vi nog uppe i 150 kg polyester och två rullar  väv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja tre lager räcker gott, lägger 600g matta så det blir starkt! och som du säger så blir det extra på kölen eftersom vi viker runt, så kölen blir ju 6 lager. när vi är färdiga är vi nog uppe i 150 kg polyester och två rullar  väv.

Är det inte jobbigt med 600-gramsmatta i lanningarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobbigt är bara förnamnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobbigt är bara förnamnet!

Varför körde dun inte med 450 grams matta - den är betydligt lättare när det är så knixigt som i lanningana.  fast du jde ju fått kört 4  lager för att få samma tjocklek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del sätter väl kvartsstav i klinken (ni menar väl klink med lanningar?) så det blir lättare att plasta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del sätter väl kvartsstav i klinken (ni menar väl klink med lanningar?) så det blir lättare att plasta?

Jo - Lanningarna heter det där borden möts på en klinkbyggd båt - åtminstone här ute i väst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi tänkte göra det under vattenlinjen men det blev aldrig så :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden jag höll på som flitigast m att plasta plywod så använde jag ( häftpistol ) för att fästa rowingmattan på svåra ställen och det sades att va snål på polyester o mycket glas det blir starkare+lättare plasten  har en tendens o väga men ger marginell styrka, det skall glasfibern fixa.Du märker att m metallrullen när du fått bort luften går det fint att mata på mera glas plasten mättar mattan ganska länge, bara att nöta m stålrullen lite extra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden jag höll på som flitigast m att plasta plywod så använde jag ( häftpistol ) för att fästa rowingmattan på svåra ställen och det sades att va snål på polyester o mycket glas det blir starkare+lättare plasten  har en tendens o väga men ger marginell styrka, det skall glasfibern fixa.Du märker att m metallrullen när du fått bort luften går det fint att mata på mera glas plasten mättar mattan ganska länge, bara att nöta m stålrullen lite extra.

Klev upp sex i morse när jag visste att det skulle vara vindstilla o gjorde en lyckad plastning ungefär som du beskriver, men i stället för aluminiumrull hade jag en korthårig o beg/stelnad roller o rullade ur luften med. Jag la 7 eller åtta lager vått i vått. Det blev nog jäkligt starkt, o tom ganska snyggt. Så nu har jag gjort det mest gruvliga i ombyggnation/reparation av maststötta o däck...

Jag ska skaffa gelcoat (varför köpte jag inte det samtidigt med plast o matta???!?!?) o måla på plasten sen. Men hur viktigt är det att ha gelcoat precis under mastfoten? Den står på en rf plåt som helt täcker den ytan. Är det nödvändigt? Om inte kan jag montera mastfoten plus en massa annat redan i morron när det är söndag o plastfirman har stängt. Påmastning på måndag? :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...