Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Zzzikko

Frågor ang finnmaster 62br

Rekommendera Poster

Tjenare

Köpte min första riktiga motorbåt för två veckor sedan, å har nu ett par funderingar.

1. Den är utrustad med seastar (?) hydraulstyrning, den är tyngre att styra åt det ena hållet jmf med de andra, ska de vara så?

2. Tankade i motsvarande halv tank vid köp, mätaren visar full tank, kan man öppna tanken å visuellt kontrollera mängden? För som de är nu vågar jag inte lita på mätaren.

3. "Gasen" upplevs som trög, nästan som det är lite för mycket friktion, så små justeringar är väldigt svåra att göra, blir lätt kraftiga ryck.

Båten är en ny finnmaster 62br med en yamaha f150

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med ny båt :)

1. Om det bara gäller i planingsfart kan du prova att justera trimfenan under motorns AV-platta.

2. Nej, men de flesta nyare båtar har tankar i polyeten och oftast ser man nivån genom tanken om du kommer åt att lysa längs med sidan på den. Yamahas Command Link instrument kan hantera tre olika givartyper, gissar att detta är felinställt i instrumentet. Troligen har du VDO/Europastandard (ung 0-180 ohm) på givaren men instrument är inställt på Yamaha/Japanstandard (ung 5-105 ohm) vilket isf förklarar varför mätaren visar fullt om tanken är halv..

3. Reglaget har en friktionsbroms för att det inte ska gasa självt i vågorna. Denna verkar för hårt åtsatt.

Samtliga dessa justeringar jag skrivit om finns beskrivna hur de utförs i dina manualer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis samma var min bränslemätare när jag fick båten. Nu kommer jag inte ihåg hur man ställer in den rätt men jag har lappen liggandes i båten så kommer jag ihåg får Du ett svar imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...