tedde1 21 Postad 1 Juli , 2014 Hej Jag har köpt och ska montera en plotter (Garmin echomap 50s) samt ett vanligt fritidsbatteri på 75ah. Behöver jag montera solceller eller räcker det om man tar hem batteriet någon gång ibland och laddar det? Båten är en Stortriss och behöver jag inte så slipper jag gärna solceller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 1 Juli , 2014 Halvladdade batterier tar stryk och slits snabbare än de som laddas. Fördelen m en liten solcell är att man slipper bry sig om man bara har lite lampor och en plotter. Jag skulle satsat på en liten lätt böjbar monterad på däck och en enkel regulator. Då vet du att batteriet är fulladdat när du vill använda båten, du behöver aldrig fundera över elen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 1 Juli , 2014 Hej Tedde jag har ej någon susning om förbr på 50 men421s blir varm o tar ganska mycket ur batteriet, så jag skulle satsa på en liten solpanel. då vet du att när du kommer till båten är batteriet laddat o OK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser